Verantwoord financieel advies
Als financieel adviseur bent u verplicht om uw klant een passend advies te geven. Het belang van uw klant moet voorop staan in uw bemiddeling. Hoe kunt u uw meerwaarde vergroten en uw advisering zo veel mogelijk op maat maken?
Veranderde omgang met de klant
Financiële advisering is sterk in ontwikkeling. Sinds de bankencrisis is het vertrouwen in adviseurs onder druk komen te staan. Daarom worden er nu strengere eisen gesteld aan de competenties van adviseurs en de kwaliteit van het advies. Zo is bijvoorbeeld het provisieverbod van kracht geworden. Het belang van de klant dient controleerbaar voorop te staan. De invulling van uw advisering is daarmee veranderd.
Advies op maat
U kunt uw meerwaarde voor uw klant vergroten door u zo goed mogelijk in zijn persoonlijke situatie te verdiepen. Dit kan door u nauwkeurig in zijn individuele begroting te verdiepen, maar ook door te kijken naar zijn competenties op financieel gebied.
Daarnaast blijkt uit Nibud-onderzoek (Keuzeproces bij financieel advies, 2017) dat bepaalde achtergrondkenmerken van mensen van invloed zijn op de verwachtingen die zij hebben van een financieel advies.
Mensen zonder spaargeld, mensen met een huurwoning en mensen die aangeven moeilijk rond te kunnen komen verwachten van een financieel adviseur vooral dat hij komt met een concrete oplossing voor hun situatie. De ‘sterkere’ consument (hoog opgeleid, gemakkelijk rondkomen, koopwoning) is vooral op zoek is naar een overzicht van verschillende mogelijkheden. Zo kunt u een advies op maat bieden.
Referentiecijfers
Veel financieel adviseurs maken gebruik van adviessoftware. Dat is een goed hulpmiddel om berekeningen te maken en informatie vast te leggen. Een aantal leveranciers van zulke software heeft Nibud-referentiecijfers in hun pakket geïntegreerd. Deze referentiecijfers bieden een grote meerwaarde. Ze bieden inzicht in uitgavenplaatjes van verschillende typen huishoudens. Daarmee kunt u uw advies beter afstemmen op de individuele situatie:
- Hoe hoog zijn bepaalde uitgaven voor huishoudens die lijken op dat van uw klant?
- Hoe veranderen uitgaven normaal gesproken als de situatie van uw klant wijzigt, bijvoorbeeld bij overlijden?
- Passen de lasten voor een financieel product in de begroting van uw klant?
Wilt u weten welke financiële software Nibud-referentiecijfers bevat? Neem contact op met Max Poortermans, productmanager licenties en online applicaties.
Als adviseur kunt u uw meerwaarde voor uw klant vergroten door u zo goed mogelijk in zijn persoonlijke situatie te verdiepen.”