PGGM Toekomstbudget

Praktijkverhaal | 2015

Hoe kunnen we zorgen dat onze klanten de regie over de dag van morgen in eigen handen nemen? Hoeveel geld hebben onze klanten later eigenlijk nodig? Wat kunnen zij verwachten aan uitgaven? Hoe stimuleren we hen om hun pensioen goed te regelen? PGGM vroeg het Nibud om advies en hulp bij het ontwikkelen van een tool, waarbij specifiek wordt gekeken naar de toekomstige uitgaven.

Vraag: verstevigen van de financiële balans

PGGM helpt hun klanten graag om toekomstige uitgaven en wensen inzichtelijk te maken, zodat zij rekening kunnen houden met wat komen gaat, en of dat afwijkt van de huidige situatie. De klant krijgt zo eenvoudig inzicht of hij op dit moment voldoende spaart. Zo niet, dan kan een klant samen met PGGM kijken naar de mogelijkheden om dit op te lossen. Nibud werkte in samenwerking met PGGM aan deze tool, genaamd het Toekomstbudget.

Aanpak: overzicht van uitgaven na pensionering

Nibud beschikt over referentiecijfers van verschillende uitgavenposten voor de periode na pensionering. PGGM wilde de tool graag eenvoudig en overzichtelijk houden, waardoor het Nibud een aangepaste indeling van de uitgavenposten heeft voorgesteld. Ook wordt gewerkt met schuifbalkjes waarmee de uitgaven kunnen worden aangepast.

Een klant kan zichzelf zo direct met anderen vergelijken. De uitgaven van de klant worden opgeteld tot een ‘toekomstig budget’. Van hieruit verwijst de tool door naar de Geld voor Later Wijzer, een andere, reeds bestaande tool van PGGM waar wordt ingegaan op de inkomsten kant van het pensioen. Hier kan de consument direct zien of hij alles voor later goed geregeld heeft, of hij een pensioentekort kan verwachten en wat zijn inkomen later is.

Resultaat: informeren en werven klanten

Met deze tool kan PGGM haar klanten inzicht geven in de te verwachten wensen en uitgaven na pensionering. Bovendien heeft PGGM met deze tool een mooi bruggetje gemaakt naar haar eigen bestaande tool. Zo heeft zij met het Toekomstbudget niet alleen een mooie informatieve tool, maar ook een middel om meer klanten te trekken naar de Geld voor Later Wijzer.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

De tool geeft klanten inzicht in de te verwachten wensen en uitgaven na pensionering.”

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

‘Workshop Rondkomen na pensionering was een eye-opener’

Nibud-trainer Pauline Mulder gaf een boeiende workshop bij de politie Oost-Nederland.

lees meer › Praktijkverhaal

Gedragswetenschappers Nibud onderzoeken betaalgedrag

Voor incassobureau Flanderijn onderzocht het Nibud het effect van eigen keuze in betaaldatum.

lees meer › Praktijkverhaal

Gemeente Midden-Groningen: ‘Geen cliënt met geldproblemen is hetzelfde’

Medewerkers volgen de cursus Budgetcoachen volgens de Nibud-methode.

lees meer › Praktijkverhaal

De nieuwe Nibud Agenda 2020: Grip op tijd en geld, ook tijdens life-events

De nieuwe Nibud-agenda 2020 geeft grip op tijd en geld, ook tijdens life-events.

lees meer › Praktijkverhaal

Overlijdensschade: nieuwe gezinsvormen, nieuwe berekeningen

Het Nibud rekende voor de Denktank Overlijdensschade financiële gevolgen van overlijden door.

lees meer › Praktijkverhaal

Minima-effectrapportage geeft Schouwen-Duiveland grip

Vergelijking met landelijk beeld pakte verrassend uit.

lees meer › Praktijkverhaal

Humanitas geeft Startpunt Geldzaken ruim baan

lees meer › Praktijkverhaal

Hoogeveen: samen met werkgevers geldproblemen eerder in beeld

Nibud-workshop Wie zijn de werkende armen was een eye-opener.

lees meer › Praktijkverhaal

Minima-effectrapportage mét online tool

De gemeente Rheden laat zich voor haar minimabeleid al jaren adviseren door het Nibud, nu ook met een extra online tool.

lees meer › Praktijkverhaal

Gemeente Lelystad: ‘We willen jongeren preventief benaderen’

Lelystad introduceert Geldwijzer Bijna 18 als onderdeel van een preventiepakket voor jongeren.

lees meer › Praktijkverhaal

Pensioenplatform Brand New Day toont inkomsten én uitgaven

Het Nibud leverde advies en uitgavencijfers in de Pensioenplanner van Brand New Day.

lees meer › Praktijkverhaal

Geldkrant in Rucphen: ‘Het Nibud bood inspirerende voorbeelden’

Doel van de geldkrant is mensen met schuldenproblematiek aansporen hulp te zoeken.

lees meer › Praktijkverhaal