Geschreven door

Bas Schuurmans

Bas Schuurmans

Sr. Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Startpunt Geldzaken voor PostNL

Praktijkverhaal | 2015

PostNL wilde medewerkers met geldproblemen op weg helpen. Startpunt Geldzaken biedt daarvoor een aanpak  in de vorm van een rekentool op de bedrijfswebsite. PostNL heeft een flinke bijdrage geleverd aan het ontwikkelen van dit zogenoemde geldplan.

Vraag: financiële zelfredzaamheid verhogen

Hoe kan de financiële zelfredzaamheid van de medewerkers verhoogd worden? En hoe kunnen problemen voorkomen worden? PostNL wilde actief iets ondernemen om medewerkers met geldproblemen hulp te bieden. Startpunt Geldzaken biedt daartoe geldplannen aan, voor medewerkers in uiteenlopende situaties.

Aanpak: ontwikkeling Startpunt Geldzaken

In samenwerking met Vereniging Eigen Huis, beleggersvereniging VEB en de financiële planners van FPSB heeft het Nibud het Startpunt Geldzaken opgezet. Het Startpunt Geldzaken ontwikkelt drie geldplannen. PostNL heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de realisatie van het eerst geldplan, gericht op huishoudens die moeite hebben om rond te komen.

Het Geldplan is voor medewerkers en gepensioneerden van PostNL beschikbaar gesteld via het intranet van PostNL. Een beperkt aantal vragen leidt de medewerker naar een op zijn situatie toegesneden plan. Zo wordt de balans hersteld tussen inkomsten en uitgaven, voor nu en later.

Resultaat: financieel gezonde medewerkers

PostNL heeft nu een mooie toepassing op haar website, waarmee het een extra service biedt aan medewerkers. Een belangrijke stap op weg naar financieel gezonde medewerkers en minder kosten voor PostNL.

Startpunt Geldzaken voor uw organisatie?

Voor actuele informatie over Startpunt Geldzaken: www.startpuntgeldzaken.nl

Elly de Vries, manager PV PostNL:

”Onze stichting helpt al jaren (gepensioneerde) collega’s van PostNL als zij in financiële problemen zijn gekomen. Het Startpunt Geldzaken zien we als een prima instrument om juist iets aan het voorkomen van financiële problemen te doen!”

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Bas Schuurmans

Bas Schuurmans

Sr. Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Startpunt Geldzaken zien we als een prima instrument om juist iets aan het voorkomen van financiële problemen te doen!”

— Elly de Vries, manager PV PostNL

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Hoogeveen: samen met werkgevers geldproblemen eerder in beeld

Nibud-workshop Wie zijn de werkende armen was een eye-opener.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-agenda 2019 op maat

De Nibud-agenda op maat geeft mensen met geldstress meer grip en daardoor meer rust.

lees meer › Praktijkverhaal

Ruim 350.000 huishoudens ontvangen de Nibud-Geldkrant

In diverse gemeenten huis-aan-huis verspreid.

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verspreid: Nibud-Geldkrant, editie De Wolden

De Nibud-Geldkrant, is onderdeel van de campagne 'Grip op je knip' in gemeente De Wolden.

lees meer › Praktijkverhaal

De Nibud-Geldkrant in drie edities

Differentiatie lokale informatie: Voorschoten, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar.

lees meer › Praktijkverhaal

Iedereen grip op geld, ook in Kerkrade

Een speciale editie van de Nibud-Geldkrant voor alle inwoners.

lees meer › Praktijkverhaal

Project Taal & Geld verbindt

Avres en de Stichting Lezen & Schrijven bundelen krachten in vroegsignalering van zowel schulden als laaggeletterdheid.

lees meer › Praktijkverhaal

Gemeente Weert maakt gebruik van en-en-en aanpak

Hoe de gemeente Weert informeert, inspireert én activeert over omgaan met geld.

lees meer › Praktijkverhaal

Onderzoek gedragsinterventies in schuldhulpverlening

Samen met Delta Lloyd Foundation doet Nibud onderzoek naar gedragsinterventies.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-agenda op maat in gemeentelijke edities

Drie gemeentes vertellen over het resultaat dat zij behalen met een Nibud-agenda op maat.

lees meer › Praktijkverhaal

Meerderjarig in Meerssen: een goede start in je gemeente

'Voor boven de 18' op maat, een krachtige combi van landelijke en lokale informatie.

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verschenen: Nibud-Geldkrant, editie Maastricht

Iedereen in Maastricht zijn geldzaken in balans, dat is het doel van de gemeente.

lees meer › Praktijkverhaal