Geschreven door

Anne-Mart Kuipers

Anne-Mart Kuipers

Adviseur communicatie

medewerker

‘De Nibud-voorlichtingsmaterialen zijn goed toepasbaar in ons integrale preventiebeleid’

Praktijkverhaal | 2015

Dat dacht de gemeente Groningen, die elke burger wil activeren om grip op zijn geld te krijgen en te houden. Alleen geldt niet voor elke inwoner dezelfde benadering. Daarom heeft het Nibud, samen met de gemeente Groningen, uit alle verschillende Nibud-voorlichtingsmaterialen een preventiepakket samengesteld.

De én-én-én aanpak

Hiervoor gebruiken we inzichten en gedragsaspecten die de doelgroepen aanzetten tot actie. Of dat nou het maken is van een papieren begroting of het online aan de slag gaan met bezuinigingstips.

Er is nooit maar één voorlichtingsmiddel voor iedereen. Alles helpt. De truc is zoveel mogelijk manieren tegelijk in te zetten. Elk individu heeft een andere manier van zoeken. In de verschillende voorlichtingsmiddelen die we inzetten in dit totaalpakket, zullen we naar elkaar verwijzen. Je moet niet allemaal hetzelfde doen. De meerwaarde zit hem in de én-én-én aanpak:

  • De papieren Nibud-agenda op Maat

Een Nibud-agenda mét een persoonlijk voorwoord van de wethouder Sociale Zaken, Jeugd en Gezondheid, een overzicht van regelingen en voorzieningen voor inwoners, waar de inwoner voor hulp terecht kan én  een verwijzing naar het Online Geldplan. En de aansporing tot financiële zelfstandigheid van de gebruiker.

En weet je waar het eigenlijk elke keer op neerkomt? Dat wij veel dingen onbewust doen. Echte verandering begint daarom met bewustwording. En daar helpt de agenda uitstekend bij. Iedere dag weer!

Fatima Belhaj, preventiemedewerker Groningse Kredietbank: “De agenda wordt verspreid onder inwoners waar de GKB direct of indirect contact mee heeft. Zo gaat er een stapeltje naar de voedselbank, CJG’s en klantmanagers. De eerste agenda is uitgereikt aan de cursisten van onze budgetteringscursus. Ook geven we alle klanten op  het spreekuur van de GKB een agenda.”

  • Én de Geldkrant op Maat voor alle inwoners, van 0 tot 100

Doel is om de lezer op aanmoedigende manier aan te zetten tot het – weer- op orde krijgen van zijn financiële zaken. Hoe houd ik er grip op? Waar vind ik praktische tips? Waar kan ik op besparen? Waar kan ik terecht voor hulp en advies? Antwoorden op deze vragen staan in gezamenlijke Geldkrant van de gemeente Groningen en het Nibud.

  • Én het online platform Startpunt Geldzaken

Gemeente Groningen biedt haar inwoners geldplannen aan:

  1. Het Geldplan ‘Beter Rondkomen’ geeft concrete tips om te besparen én om extra inkomen te verwerven (zie: groningen.startpuntgeldzaken.nl).  Zo krijgt u uw geldzaken snel in balans.
  2. Het tweede Geldplan helpt bij het maken van een verantwoorde keuze tussen sparen, aflossen of beleggen. Elk heeft zijn voor- en nadelen. Soms biedt de combinatie van sparen, aflossen én beleggen een aantrekkelijk perspectief.
  3. In ontwikkeling: het derde Geldplan. Halverwege 2016 komt een derde Geldplan beschikbaar gericht op inwoners met financiële problemen.

Lees meer over de Geldplannen van Startpunt Geldzaken

Het resultaat?

Fatima Belhaj, preventiemedewerker Groningse Kredietbank: “De  Nibud-voorlichtingsmaterialen passen goed bij ons integrale preventiebeleid. Zowel de Nibud-agenda op maat, als de Geldkrant en Online Geldplan passen goed in onze integrale aanpak van schuldpreventie voor alle leeftijden. Waarin we met verschillende materialen en op verschillende manieren, informatie en voorlichting bieden aan inwoners.

We zetten in op een  breed bereik van de inwoners. Hiermee versterken we de financiële (zelf)redzaamheid en voorkomen we dat mensen in de schulden en daardoor in de armoede komen.”

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Anne-Mart Kuipers

Anne-Mart Kuipers

Adviseur communicatie

medewerker

We zetten in op een breed bereik van de inwoners. Hiermee versterken we de financiële (zelf)redzaamheid. ”

— Fatima Belhaj, preventiemedewerker Groningse Kredietbank

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Hoogeveen: samen met werkgevers geldproblemen eerder in beeld

Nibud-workshop Wie zijn de werkende armen was een eye-opener.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-agenda 2019 op maat

De Nibud-agenda op maat geeft mensen met geldstress meer grip en daardoor meer rust.

lees meer › Praktijkverhaal

Ruim 350.000 huishoudens ontvangen de Nibud-Geldkrant

In diverse gemeenten huis-aan-huis verspreid.

lees meer › Praktijkverhaal

Gefeliciteerd, 18 jaar!

Inzetten op schuldpreventie met maatwerkeditie 'Voor boven de 18' in Uithoorn en Ommen-Hardenberg !

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verspreid: Nibud-Geldkrant, editie De Wolden

De Nibud-Geldkrant, is onderdeel van de campagne 'Grip op je knip' in gemeente De Wolden.

lees meer › Praktijkverhaal

De Nibud-Geldkrant in drie edities

Differentiatie lokale informatie: Voorschoten, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar.

lees meer › Praktijkverhaal

Iedereen grip op geld, ook in Kerkrade

Een speciale editie van de Nibud-Geldkrant voor alle inwoners.

lees meer › Praktijkverhaal

Project Taal & Geld verbindt

Avres en de Stichting Lezen & Schrijven bundelen krachten in vroegsignalering van zowel schulden als laaggeletterdheid.

lees meer › Praktijkverhaal

Gemeente Weert maakt gebruik van en-en-en aanpak

Hoe de gemeente Weert informeert, inspireert én activeert over omgaan met geld.

lees meer › Praktijkverhaal

Onderzoek gedragsinterventies in schuldhulpverlening

Samen met Delta Lloyd Foundation doet Nibud onderzoek naar gedragsinterventies.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-agenda op maat in gemeentelijke edities

Drie gemeentes vertellen over het resultaat dat zij behalen met een Nibud-agenda op maat.

lees meer › Praktijkverhaal

Meerderjarig in Meerssen: een goede start in je gemeente

'Voor boven de 18' op maat, een krachtige combi van landelijke en lokale informatie.

lees meer › Praktijkverhaal