Praten over geldzorgen helpt

Praktijkverhaal | november 2021

Een financieel gezonder leven – dat is waar de Rabobank zich voor wil inzetten. Voor de eigen klanten, maar ook voor een bredere kring. Met de Nibud-training Helpen bij geldzaken leren Rabobank-medewerkers daarom hoe ze mensen in hun omgeving kunnen helpen bij financieel gezonde stappen. En ze zien daarvan ook tastbare resultaten. Deelnemer Inge Huuskes vertelt daarover.

Inge Huuskes werkt voor het team Hulp bij Geldzorgen van de Rabobank. Mensen uit de problematische schulden houden is haar drijfveer. De ene keer ligt de oplossing ‘binnen de bank’, in een aanpassing van bestaande bankzaken, de andere keer gebruiken we de tips en tools die beschikbaar zijn via de Nederlandse Schuldhulproute. ‘Voor mensen met geldzorgen is er veel hulp beschikbaar, maar hoe vinden mensen de weg daar naartoe? In de Nibud-training Helpen met geldzaken krijg je – naast basiskennis over omgaan met geld – handvatten om mensen op het juiste spoor te zetten. Ik heb de opgedane kennis daarna al vaak kunnen gebruiken. Hoe? Dat blijkt in de praktijk elke keer anders te zijn. Twee voorbeelden:

Al het spaargeld kwijt na misbruik

Ik sprak een klant die door hersenletsel zijn financiën steeds minder goed zelfstandig kon regelen. Tot overmaat van ramp was hij ook nog de dupe geworden van financieel misbruik waardoor hij al zijn spaargeld was kwijtgeraakt. Een heel schrijnend verhaal. Meneer was ook eenzaam. Meneer gaf toestemming om contact op te nemen met een familielid. Na nog een gesprek met de klant en zijn broer op de lokale bank, hebben ze besloten bewindvoering aan te vragen om te zorgen dat het ook in de toekomst goed geregeld blijft. Meneer vond dit eerst best lastig omdat hij een stukje vrijheid moest inleveren. Maar aan de andere kant besefte hij ook dat dit beter voor hem was. Daarnaast wordt meneer nu wekelijks bezocht door een vrijwilliger en meneer neemt deel aan activiteiten in een buurthuis.

Nooit financiële opvoeding gehad

Een andere keer sprak ik een jongere die aangaf nooit financiële opvoeding te hebben gehad. Hij had totaal geen inzicht in zijn inkomsten en uitgaven. Door dit samen in beeld te brengen besefte hij pas hoeveel hij uitgeeft aan impulsuitgaven. Hij wil dit veranderen, van de financiële stress af. Ik sprak met hem over wat hij in de toekomst wil bereiken. Hij wil graag op zichzelf gaan wonen. Ik kon hem helpen door tips te geven voor inzichttools rond mobiel bankieren: hoe spaarpotjes aan te maken en deze te koppelen aan zijn spaardoelen. Dit hielp hem.

Zo is de situatie dus elke keer anders. We kijken altijd welke hulp we binnen de bank kunnen bieden. Is iemand niet zo digitaal vaardig? Dan kan het toesturen van papieren rekeningafschriften al meer overzicht bieden. In andere gevallen verwijzen we door naar vrijwilligers in de thuisadministratie, om klanten te helpen orde op zaken te stellen.

Hulpvrager zelfredzaam maken

Met de kennis uit de training ga je op zoek naar de oorzaak van de geldzorgen. Soms moeten mensen hun financiële gedrag aanpassen. Je leert dan hoe je mensen motiveert door zélf hun eigen beweegredenen te ontdekken, in plaats van dat ik de oplossingen aandraag. Dat is iets wat ik nu echt anders doe dan voor de training. Ik probeer de hulpvrager zelf meer regie te geven. Staat hij of zij open voor hulp? Wat heeft hij of zij nodig om een stapje zelfredzamer te worden? Om dat goed te doen is een hele kunst.

Maar voor mij was het een eyeopener dat je mensen al kan helpen, alleen door goed te luisteren. Doordat ze het verhaal kunnen vertellen valt er vaak al een last van ze af. Als financiële stress vermindert kunnen mensen weer gaan denken en doen. Door er over te praten blijken er veel meer mogelijkheden dan dat je van te voren zou kunnen bedenken. Praten over geldzorgen helpt!

Geldproblemen kunnen iedereen overkomen

Ik zou aan mijn collega’s zeker aanraden deze training te volgen. Het is leuk om te doen en meteen in de praktijk toe te passen – op het werk maar ook in de privé-omgeving. Het kan namelijk iedereen overkomen dat er geldzorgen ontstaan door onvoorziene gebeurtenissen. Er heerst nog zoveel taboe en schaamte over geldproblemen. Hoe meer mensen er zijn die de signalen kunnen herkennen, het gesprek kunnen aangaan en mensen op het juiste pad kunnen helpen, hoe meer ernstige geldproblemen we kunnen voorkomen’.

Meer weten over de Nibud-training Helpen bij geldzaken?

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Sandra Schoenmakers

Sandra Schoenmakers

Adviseur marketing-communicatie

Medewerker

Doordat mensen over hun zorgen kunnen vertellen valt er vaak al een last van ze af. Financiële stress vermindert en ze kunnen weer gaan denken en doen. Door met iemand te praten blijken er veel meer mogelijkheden dan ze van te voren konden bedenken. Praten over geldzorgen helpt! ”

— Inge Huuskes - Team Hulp bij Geldzorgen Rabobank

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Medewerkers Nationale-Nederlanden volgen Voor één dag arm

Verzekeraar geeft invulling aan maatschappelijke betrokkenheid door workshop.

lees meer › Praktijkverhaal

Training Vroegsignalering als voorbereiding op vernieuwde wet

Vroegsignalering tot een succes maken als sociale dienst door praktische handvatten.

lees meer › Praktijkverhaal

Ondernemers in het groen volgen webinar Financieel fitte werknemers

Hoe help je een werknemer met geldproblemen en voorkom je erger?

lees meer › Praktijkverhaal

Aegon-medewerkers volgen training Helpen met geldzaken

Medewerkers Aegon leren mensen met geldproblemen in hun omgeving hulp bieden.

lees meer › Praktijkverhaal

‘Workshop Rondkomen na pensionering was een eye-opener’

Nibud-trainer Pauline Mulder gaf een boeiende workshop bij de politie Oost-Nederland.

lees meer › Praktijkverhaal

Gemeente Midden-Groningen: ‘Geen cliënt met geldproblemen is hetzelfde’

Medewerkers volgen de cursus Budgetcoachen volgens de Nibud-methode.

lees meer › Praktijkverhaal

Hoogeveen: samen met werkgevers geldproblemen eerder in beeld

Nibud-workshop Wie zijn de werkende armen was een eye-opener.

lees meer › Praktijkverhaal

‘Inzet Nibud-coach creëert veel rust, ook op de werkvloer’

Hoe ga je om met personeel met schulden? Nibud biedt een coachingstraject. Werkgever én werknemer vertellen.

lees meer › Praktijkverhaal

Financieel inzichtgesprek maakt medewerkers ONVZ meer duurzaam inzetbaar

Een financieel inzichtgesprek met een Nibud-coach geeft medewerkers inzicht in hun financiële situatie bij verandering.

lees meer › Praktijkverhaal