Positieve reacties van klanten op zelf betaaldatum kiezen

Nieuwsbericht | 28 oktober 2019

Klanten meer ruimte geven om zelf te bepalen wanneer ze hun rekeningen betalen heeft geleid tot positieve reacties bij klanten. Dit blijkt uit onderzoek dat het Nibud heeft gedaan op verzoek van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn. Het Nibud heeft bij klanten van Flanderijn, die minimaal twee maanden achterstand hadden op hun zorgverzekering, onderzocht wat er gebeurt als zij zelf mogen bepalen wanneer zij de schuld betalen.

Hou rekening met de klant

Het Nibud concludeert dat de klanten zeer positief reageerden en het gevoel kregen dat er met ze werd meegedacht. Het leidde echter niet tot meer betalingen. Volgens het Nibud kan dit komen door de hoogte van de schuld. Het instituut wil daarom graag vervolgonderzoek doen bij mensen met minder ernstige betalingsachterstanden. Ook zag het Nibud dat de meeste betalingen worden gedaan tussen de 22e en 31e van de maand. Waarschijnlijk omdat de klanten in die periode hun inkomen krijgen. Het Nibud adviseert crediteuren hierop aan te sluiten met hun factuurproces. Zij kunnen het beste hun rekeningen rond de 15de van de maand versturen en klanten de mogelijkheid geven om binnen 15 dagen te betalen.

Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door Flanderijn en het Think Forward Initiative. Voor het Think Forward Initiative is een Engelstalige samenvatting van het onderzoek gemaakt. Die vindt u hier.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

Gedragswetenschappers Nibud onderzoeken betaalgedrag

Voor incassobureau Flanderijn onderzocht het Nibud het effect van eigen keuze in betaaldatum.

lees meer › Praktijkverhaal

Onze werkwijze bij gedragsveranderingsprojecten

Het Nibud werkt met een 5-stappenmodel om succesvolle gedragsverandering te bereiken.

lees meer › Artikel

Het GAST-model voor gedragsverandering

Wilt u gezond financieel gedrag stimuleren? Zet het GAST-model in.

lees meer › Artikel

Rapport Geldzaken in de praktijk 2018-2019

Hoe organiseren Nederlanders de afgelopen 15 jaar hun geldzaken?

lees meer › Onderzoeksrapport

Gedragsverandering: wat doen we voor u?

Het Nibud helpt professionals die gericht zijn op het veranderen van financieel gedrag. We inspireren, adviseren en doen onderzoek.

lees meer › Artikel

Leerstoel met universiteit Leiden

Door kennis en expertise te bundelen, komen we meer te weten over het economisch keuzegedrag van de consument.

lees meer › Artikel

Lezing Gek met geld

Lezing Gek met geld

De psychologische principes achter omgaan met geld.

meer info › Diensten

Verantwoord financieel gedrag bevorderen (2017)

Financiële educatie kan effectief, mits op een goede manier aangepakt.

lees meer › Onderzoeksrapport

Onderzoek gedragsinterventies in schuldhulpverlening

Samen met Delta Lloyd Foundation doet Nibud onderzoek naar gedragsinterventies.

lees meer › Praktijkverhaal

Financieel gedrag en psychologische principes (2015)

Financiële keuzes van consumenten worden beïnvloed door psychologische concepten.

lees meer › Onderzoeksrapport
17 juni 2019

Liveblog studiereis financieel gedrag Dublin

lees meer ›Blog
18 april 2019

Nibud: Kwart van huishoudens weet niet of ze recht hebben op toeslagen

lees meer ›Persbericht