Geschreven door

Minou van der Werf

Minou van der Werf

Senior wetenschappelijk medewerker

medewerker

Dörthe Kunkel

Dörthe Kunkel

Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Onderzoek Flexibele betaaldatum

Klanten meer ruimte geven om zelf te laten bepalen wanneer ze hun rekeningen betalen heeft geleid tot positieve reacties bij klanten. Dit blijkt uit onderzoek dat het Nibud heeft gedaan op verzoek van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn. Het Nibud heeft bij klanten van Flanderijn, die minimaal twee maanden achterstand hadden op hun zorgverzekering, onderzocht wat er gebeurt als zij zelf mogen bepalen wanneer zij de schuld betalen.

Auteurs: Gea Schonewille, Minou van der Werf en Dörthe Kunkel

Hou rekening met de klant

Het Nibud concludeert dat de klanten zeer positief reageerden en het gevoel kregen dat er met ze werd meegedacht. Het leidde echter niet tot meer betalingen. Volgens het Nibud kan dit komen door de hoogte van de schuld. Het instituut wil daarom graag vervolgonderzoek doen bij mensen met minder ernstige betalingsachterstanden. Ook zag het Nibud dat de meeste betalingen worden gedaan tussen de 22e en 31e van de maand. Waarschijnlijk omdat de klanten in die periode hun inkomen krijgen. Het Nibud adviseert crediteuren hierop aan te sluiten met hun factuurproces. Zij kunnen het beste hun rekeningen rond de 15de van de maand versturen en klanten de mogelijkheid geven om binnen 15 dagen te betalen.

Achtergronden bij het onderzoek

Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door Flanderijn en het Think Forward Initiative. Voor het Think Forward Initiative is een Engelstalige samenvatting van het onderzoek gemaakt. Die vindt u hier.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Minou van der Werf

Minou van der Werf

Senior wetenschappelijk medewerker

medewerker

Dörthe Kunkel

Dörthe Kunkel

Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen onderzoek

15 juni 2020

Nibud: Huishoudens niet voorbereid op crisis

lees meer › Persbericht

Minima-effectrapportage

Test het minimabeleid in uw gemeente met de Minima-effectrapportage van het Nibud.

lees meer › Artikel
30 juni 2020

Van uitkering naar werk

lees meer › Nieuwsbericht

Uitkeringnaarwerk-berekenaar

Inzicht in de nieuwe financiële situatie van uw cliënt.

lees meer › Tool

Actieplan consumentenkeuzes

Het Nibud werkt samen om geldproblemen bij consumenten te voorkomen m.b.v. gedragsinzichten.

lees meer › Artikel
23 juni 2020

Nibud Jaarverslag 2019

lees meer › Nieuwsbericht

Checklist Vroegsignalering

Een handig overzicht om vroegsignaleringsbeleid te vormen en uit te voeren.

lees meer › Artikel
16 juni 2020

‘Hele grote minnen’ voor huishoudens met inkomensterugval

lees meer › Nieuwsbericht

Geldkrant Personeelskrant: ‘Ons doel is absoluut bereikt’

Het Personeelsfonds van het ministerie van Financiën liet speciaal voor het 60-jarig jubileum een Geldkrant op maat ontwikkelen.

lees meer › Praktijkverhaal

Vroegsignalering: het bereiken van inwoners

Het Nibud biedt diverse middelen om een hoger bereik bij inwoners te realiseren.

lees meer › Artikel
12 juni 2020

Blog Financieel fit: Mijn staycation-vakantiebegroting

lees meer › Blog
04 juni 2020

Met de Geldwijzer Studenten helpt het Nibud geslaagden financieel op weg

lees meer › Persbericht