Geschreven door

Gabriëlla Bettonville

Gabriëlla Bettonville

Hoofd communicatie en woordvoerder

medewerker

Onbewust financieel gedrag in beeld

Weblog | 27 maart 2015

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dat is de reden dat ik voor ons 35-jarig jubileumcongres over irrationeel gedrag op het gebied van geld een filmpje wilde laten maken over dat gedrag.

Ons brein is voornamelijk audiovisueel ingesteld en daarom is het voor het overbrengen van een boodschap een zeer geschikt middel. Door ons congres te laten beginnen met een filmpje waarin te zien is wat voor soort irrationeel gedrag we bedoelen, is gelijk de toon gezet.

Het filmpje zou als een soort spiegel moeten werken, waardoor de kijker zich op een leuke en laagdrempelige manier bewust wordt van zijn eigen onbewuste financiële gedrag. Bewustwording is een belangrijk stap in het proces van gedragsverandering. En met video raak je sneller bij dat onbewuste deel van ons brein.

Film: krachtig communicatiemiddel

Met video kan je emotie overbrengen, zet je een sfeer neer en kan je in een korte tijd veel vertellen. Het is een van de krachtigste vormen van visuele communicatie. Juist omdat het inwerkt op je onbewuste, raakt het ons sneller en blijft een boodschap beter hangen. Via via kwam ik bij het bedrijf bimaproductions uit Rijswijk terecht. Aan hen de eer om mee te denken hoe we in twee minuten allerlei psychologische processen en beinvloedingsprincipes in beeld zouden kunnen brengen waar wij als consumenten dagelijks mee te maken hebben.

Animatie als spiegel

In onze briefing stonden maar liefst 20 wetenschappelijke theorieën over ons gedrag waar wij dagelijks mee te maken krijgen. Bijvoorbeeld spijt- en verliesaversie, betaalpijn en present- en optimisme bias. Bimaproductions stelde voor om een animatie te maken. Met animatie kan je een eigen type creëren en diegene van alles laten doen. Het is wat anoniemere vorm, lijkt echt, maar komt toch niet heel dichtbij. Ideaal als je de kijker een spiegel voor wilt houden. Daarnaast is de kijker, of zijn wij als mens het liefste lui (ook zo’n psychologisch principe) en willen we geëntertaind worden, iets om te lachen hebben en een positief gevoel krijgen. Met animatie kan je zoiets makkelijker creëren. still Filmpje Geld en Gedrag

Wie vindt u  een goede Paul?

Samen bedachten we de dag van Paul, waarin we Paul alledaagse dingen lieten doen. Paul gaat naar zijn werk en doet boodschappen. En daarbij geeft hij onbewust meer geld uit dan hij denkt. Iets wat ons vrijwel allemaal regelmatig overkomt. Voor deze animatie moesten we nadenken over hoe Paul er uit zou zien, wat voor karakter wilden we hem geven? Belangrijk vonden wij dat hij niet ‘dom’ zou moeten overkomen. Immers slachtoffer zijn van psychologische principes waar je je moeilijk tegen kunt wapenen is natuurlijk niet dom, maar menselijk. Je bent je immers niet bewust van je eigen gedrag. Hieronder zit u verschillende varianten van Paul: Wie zou u hebben gekozen?  Paul uit Geld en gedrag filmpje Prototype Paul Geld en gedrag Uiteindelijk zijn niet alle 20 psychologische principes die ons financieel gedrag beïnvloeden in het filmpje terecht gekomen. Hoeveel principes herkent u?

Filmpje: Geld en gedrag in de praktijk

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Gabriëlla Bettonville

Gabriëlla Bettonville

Hoofd communicatie en woordvoerder

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

Minima-effectrapportage

Test het minimabeleid in uw gemeente met de Minima-effectrapportage van het Nibud.

lees meer › Artikel

Training Vroegsignalering als voorbereiding op vernieuwde wet

Vroegsignalering tot een succes maken als sociale dienst door praktische handvatten.

lees meer › Praktijkverhaal

Jongeren en schulden: preventiemiddel 18! En nu?

lees meer › Artikel

Chris Schwencke

Chris Schwencke

Relatiemanager

Medewerker
01 oktober 2020

Gratis telefoonnummer biedt oplossing voor mensen met geldzorgen

lees meer › Nieuwsbericht

Webinar Financieel fitte medewerkers

Webinar Financieel fitte medewerkers

Voorkomen van geldproblemen bij medewerkers.

meer info › Opleidingen
15 september 2020

Nibud: 2021 financieel zwaar jaar

lees meer › Persbericht

Koopkracht 2020-2021: de belangrijkste veranderingen

Welke veranderingen in beleid, prijzen en inkomens zijn van invloed op de koopkracht?

lees meer › Artikel
15 september 2020

Koopkracht in coronatijd

lees meer › Blog

Rapport Kunnen woningeigenaren energie-investeringen betalen?

Minstens 2 miljoen eigenhuis-bezitters hebben onvoldoende geld om de verduurzaming van hun woning te kunnen betalen.

lees meer › Onderzoeksrapport
10 september 2020

Nibud: Minstens 2 miljoen eigenhuisbezitters hebben geen geld voor verduurzaming

lees meer › Nieuwsbericht
09 september 2020

Vijf en financieel wijs?

lees meer › Blog