Geschreven door

Gabriëlla Bettonville

Gabriëlla Bettonville

Hoofd communicatie en woordvoerder

medewerker

Onbewust financieel gedrag in beeld

Weblog | 27 maart 2015

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dat is de reden dat ik voor ons 35-jarig jubileumcongres over irrationeel gedrag op het gebied van geld een filmpje wilde laten maken over dat gedrag.

Ons brein is voornamelijk audiovisueel ingesteld en daarom is het voor het overbrengen van een boodschap een zeer geschikt middel. Door ons congres te laten beginnen met een filmpje waarin te zien is wat voor soort irrationeel gedrag we bedoelen, is gelijk de toon gezet.

Het filmpje zou als een soort spiegel moeten werken, waardoor de kijker zich op een leuke en laagdrempelige manier bewust wordt van zijn eigen onbewuste financiële gedrag. Bewustwording is een belangrijk stap in het proces van gedragsverandering. En met video raak je sneller bij dat onbewuste deel van ons brein.

Film: krachtig communicatiemiddel

Met video kan je emotie overbrengen, zet je een sfeer neer en kan je in een korte tijd veel vertellen. Het is een van de krachtigste vormen van visuele communicatie. Juist omdat het inwerkt op je onbewuste, raakt het ons sneller en blijft een boodschap beter hangen. Via via kwam ik bij het bedrijf bimaproductions uit Rijswijk terecht. Aan hen de eer om mee te denken hoe we in twee minuten allerlei psychologische processen en beinvloedingsprincipes in beeld zouden kunnen brengen waar wij als consumenten dagelijks mee te maken hebben.

Animatie als spiegel

In onze briefing stonden maar liefst 20 wetenschappelijke theorieën over ons gedrag waar wij dagelijks mee te maken krijgen. Bijvoorbeeld spijt- en verliesaversie, betaalpijn en present- en optimisme bias. Bimaproductions stelde voor om een animatie te maken. Met animatie kan je een eigen type creëren en diegene van alles laten doen. Het is wat anoniemere vorm, lijkt echt, maar komt toch niet heel dichtbij. Ideaal als je de kijker een spiegel voor wilt houden. Daarnaast is de kijker, of zijn wij als mens het liefste lui (ook zo’n psychologisch principe) en willen we geëntertaind worden, iets om te lachen hebben en een positief gevoel krijgen. Met animatie kan je zoiets makkelijker creëren. still Filmpje Geld en Gedrag

Wie vindt u  een goede Paul?

Samen bedachten we de dag van Paul, waarin we Paul alledaagse dingen lieten doen. Paul gaat naar zijn werk en doet boodschappen. En daarbij geeft hij onbewust meer geld uit dan hij denkt. Iets wat ons vrijwel allemaal regelmatig overkomt. Voor deze animatie moesten we nadenken over hoe Paul er uit zou zien, wat voor karakter wilden we hem geven? Belangrijk vonden wij dat hij niet ‘dom’ zou moeten overkomen. Immers slachtoffer zijn van psychologische principes waar je je moeilijk tegen kunt wapenen is natuurlijk niet dom, maar menselijk. Je bent je immers niet bewust van je eigen gedrag. Hieronder zit u verschillende varianten van Paul: Wie zou u hebben gekozen?  Paul uit Geld en gedrag filmpje Prototype Paul Geld en gedrag Uiteindelijk zijn niet alle 20 psychologische principes die ons financieel gedrag beïnvloeden in het filmpje terecht gekomen. Hoeveel principes herkent u?

Filmpje: Geld en gedrag in de praktijk

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Gabriëlla Bettonville

Gabriëlla Bettonville

Hoofd communicatie en woordvoerder

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

18 september 2018

Nibud: Koopkrachtplaatjes grillig

lees meer ›Persbericht

Minima-effectrapportage

Test het minimabeleid in uw gemeente met de Minima-effectrapportage van het Nibud.

lees meer › Artikel

Rapport Inkomenscriteria voor huurders

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft het Nibud gevraagd om met een breed onderzoek antwoord te geven op de motie-Koerhuis.

lees meer › Onderzoeksrapport

Rapport Hoe gaan mensen om met hoge woonlasten?

Uit dit onderzoek blijkt dat een kwart van de huurders dusdanig hoge woonlasten heeft dat zij voor de overige uitgaven onvoldoende budget hebben om de basisbedragen te kunnen betalen.

lees meer › Onderzoeksrapport
13 september 2019

Nibud luidt noodklok: kwart van de huurders zit financieel klem

lees meer ›Persbericht

Humanitas geeft Startpunt Geldzaken ruim baan

lees meer › Praktijkverhaal

Hoogeveen: samen met werkgevers geldproblemen eerder in beeld

Nibud-workshop Wie zijn de werkende armen was een eye-opener.

lees meer › Praktijkverhaal

Interview met Tamar Strietman, Humanitas

lees meer › Special
29 augustus 2019

Blog 11 Bewust op budget: Zelfs op vakantie

lees meer ›Blog
20 augustus 2019

Bijhouden van abonnementen op streamingdiensten

lees meer ›Nieuwsbericht
19 augustus 2019

Minder meldingen bij schuldhulpverlening maar niet minder mensen met schulden

lees meer ›Nieuwsbericht

Nibud Vakantiegeldenquête (2019)

Ruim een kwart van de Nederlanders gaat in 2019 niet met vakantie.

lees meer › Onderzoeksrapport