Geschreven door

Marjan Verberk – de Kruik

Marjan Verberk – de Kruik

Senior wetenschappelijk medewerker

medewerker

Nibud-rapport Abonnementen (2019)

Vrijwel iedereen, 91 procent van de Nederlandse huishoudens, onderschat het aantal abonnementen dat ze hebben. Het merendeel bezit 5 tot 15 abonnementen, maar de meeste mensen denken er slechts een paar te hebben. De helft van de huishoudens heeft geen idee hoeveel geld ze maandelijks uitgeven aan hun abonnementen. Dit blijkt uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) naar abonnementen.

Auteurs: Marjan Verberk, Dörthe Kunkel en Céline Crijnen

Omdat het aantal aanbieders van abonnementen toeneemt, wilde het Nibud weten hoe huishoudens daarmee omgaan. Het voorlichtingsinstituut concludeert dat Nederlanders vrij laks met hun abonnementen omgaan. Mensen sluiten ze makkelijk af, lezen niet altijd de voorwaarden, kunnen vaak de contracten niet terugvinden en 30 procent zit langer aan een abonnement vast dan de bedoeling was.

9 op de 10 mensen schatten het aantal abonnementen te laag in

Van de respondenten heeft 44 procent vijf tot tien abonnementen; 23 procent heeft er tien tot vijftien. De meest voorkomende abonnementen zijn het combinatiepakket (internet, televisie en telefoon), mobiele telefoon met internet, streamingdiensten en de loterij. Van de producten die ook zonder abonnement verkrijgbaar zijn, is de loterij het populairst, gevolgd door kranten en tijdschriften.

Achtergronden bij het onderzoek

Voor het onderzoek naar abonnementen heeft het Nibud 1531 responderen van 18 jaar en ouder ondervraagd met een online vragenlijst. De netto streekproef is representatief voor Nederlanders, qua geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en inkomen. De respondenten zijn geworven via het panel dynata, www.dynata.com, voorheen Research Now SSI. 

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Marjan Verberk – de Kruik

Marjan Verberk – de Kruik

Senior wetenschappelijk medewerker

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen onderzoek

Minima-effectrapportage

Test het minimabeleid in uw gemeente met de Minima-effectrapportage van het Nibud.

lees meer › Artikel
14 mei 2021

Past deze lening in mijn persoonlijke budget?

lees meer › Nieuwsbericht

Pilot Up voor jonge statushouders in Roermond

De gemeente Roermond maakt bij het inburgeren gebruik van het geldplan Statushouders van het Nibud.

lees meer › Praktijkverhaal
23 april 2021

Nibud: Registratie studieschuld helpt financiële problemen bij huizenkopers te verkleinen

lees meer › Nieuwsbericht
06 april 2021

Nibud lanceert gesprekshandreikingen bij (dreigende) geldproblemen

lees meer › Nieuwsbericht
31 maart 2021

Wat betekent meer of minder werken voor mijn portemonnee?

lees meer › Nieuwsbericht

WerkUrenBerekenaar

De WerkUrenBerekenaar maakt inzichtelijk meer of minder uren werken betekent voor de portemonnee.

lees meer › Tool

Gesprekshandreiking en Signaalkaart bij geldproblemen

Hulpmiddel bij vroegsignalering voor werkgevers en begeleiders van ondernemers.

lees meer › Artikel

Sturen op betaalbaarheid

Over de 'knoppen' om de betaalbaarheid van huren te beïnvloeden.

lees meer › Artikel
23 maart 2021

Nibud ondersteunt Rabobank ‘Praten over Geld Challenge’

lees meer › Nieuwsbericht
09 maart 2021

Nibud helpt financiële geletterdheid jongeren vergroten met Angle

lees meer › Nieuwsbericht

Budgetadvies: ons aanbod

Het Nibud-aanbod: uw onmisbare hulpmiddelen bij budgetteren.

lees meer › Artikel