Geschreven door

Marion Weijers

Marion Weijers

Sr. Adviseur budgetvoorlichting en coaching

medewerker

Nibud-leerdoelen in de Fame Game

Praktijkverhaal | 2015

Welke kennis en vaardigheden moeten jongeren op welke leeftijd hebben op het gebied van financiën? Hoe kunnen we dat op een leuke, leerzame manier overbrengen? ING schakelde het Nibud in bij het vernieuwen van hun Fame Game.

Vraag: leerdoelen in Fame Game

De Fame Game is een app van ING voor jongeren tussen de 10 en 15 jaar, gericht op het leren omgaan met geld. De ING vroeg het Nibud mee te denken over het verwerken van leerdoelen en om de Fame Game inhoudelijk te toetsen.

Aanpak: toetsing

Het Nibud houdt zich al jaren bezig met financiële educatie. Zo heeft het financiële leerdoelen per leeftijdscategorie opgesteld. Daarnaast onderzoekt het Nibud het bestedingsgedrag van scholieren.

De Fame Game is inhoudelijk aan de Nibud-leerdoelen getoetst. In de Fame Game leren jongeren:

  • keuzes maken
  • verleidingen de baas te blijven
  • te sparen
  • hoe ze geld kunnen verdienen.

Op deze manier leren ze spelenderwijs omgaan met geld. Door hun eigen verantwoorde keuzes te maken worden ze bewust van de waarde van geld.

Resultaat: app voor jongeren

De Fame Game app is inhoudelijk getoetst en goedgekeurd door het Nibud. De leerdoelen zijn in het spel goed toegepast. Tijdens het spelen krijgen de jongeren financiële keuzes en dilemma’s voorgelegd die bij hun talent passen. Dat er samen is gewerkt met jongeren aan deze app is te zien. In uitdagende opdrachten werkt de speler aan een zelfgekozen talent en filmt zijn of haar skills in videoclips. Een mooi resultaat.

Meer weten?

Wilt u advies over het toepassen van de Nibud-leerdoelen in een eigen tool of game? Neem dan contact op met Marion Weijers, sr. adviseur budgetcoaching en voorlichting.

Rik Langedijk, Marketeer Jongeren ING Nederland

‘’Met de ING Fame Game app willen we de jeugd spelenderwijs helpen bij het leren omgaan met geld. Door intensieve samenwerking met het Nibud zijn de financiële leerdoelen voor kinderen en jongeren op een subtiele en natuurlijke manier in de game verwerkt.”

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Marion Weijers

Marion Weijers

Sr. Adviseur budgetvoorlichting en coaching

medewerker

Met de Fame Game app willen we de jeugd spelenderwijs helpen bij het leren omgaan met geld. ”

— Rik Langedijk, Marketeer Jongeren ING Nederland

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Gefeliciteerd, 18 jaar!

Inzetten op schuldpreventie met maatwerkeditie 'Voor boven de 18' in Uithoorn en Ommen-Hardenberg !

lees meer › Praktijkverhaal

Budgetadvies Rekenprogramma: onmisbaar in mijn advies

Financieel coach Pauline: "Waarom ik juist voor dit programma kies!"

lees meer › Praktijkverhaal

Meerderjarig in Meerssen: een goede start in je gemeente

'Voor boven de 18' op maat, een krachtige combi van landelijke en lokale informatie.

lees meer › Praktijkverhaal

18 worden in Barneveld

Gemeente geeft hun 18-jarigen een goede start met 'Voor boven de 18' in een opmaat-editie.

lees meer › Praktijkverhaal

Huurtool voor verhuurders

De Huur Wijzer die Nibud maakte voor Bo-Ex helpt huurders bij de keuze van een betaalbare woning.

lees meer › Praktijkverhaal

Effectmeting NVB gastlessen

Hebben kinderen geleerd van de NVB gastles over geld? Het Nibud mat de effectiviteit in een onderzoek.

lees meer › Praktijkverhaal

Jongeren en geld: voor Rabobank

Wat is de financiële situatie van jongeren tussen de 12 en 25 jaar? Nibud deed onderzoek voor Rabobank.

lees meer › Praktijkverhaal

Toekomstbudget PGGM

Voor PGGM ontwikkelde het Nibud een tool die inzicht geeft in toekomstige uitgaven.

lees meer › Praktijkverhaal