Nibud: Abonnementen blinde vlek voor huishoudens

Persbericht | 11 april 2019

Vrijwel iedereen, 91 procent van de Nederlandse huishoudens, onderschat het aantal abonnementen dat ze hebben. Het merendeel bezit vijf tot vijftien abonnementen, maar de meeste mensen denken er slechts een paar te hebben. De helft van de huishoudens heeft geen idee hoeveel geld ze maandelijks uitgeven aan hun abonnementen. Dit blijkt uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).

Omdat het aantal aanbieders van abonnementen toeneemt, wilde het Nibud weten hoe huishoudens daarmee omgaan. Het voorlichtingsinstituut concludeert dat Nederlanders vrij laks met hun abonnementen omgaan. Mensen sluiten ze makkelijk af, lezen niet altijd de voorwaarden, kunnen vaak de contracten niet terugvinden en 30 procent zit langer aan een abonnement vast dan de bedoeling was.

Kwart heeft 10 tot 15 abonnementen

Het Nibud ziet in het onderzoek dat 41 procent het prettig vindt dat er meer abonnementen komen. 44 procent van de huishoudens heeft vijf tot tien abonnementen en 23 procent tien tot vijftien. De drie meest voorkomende abonnementen zijn het combinatiepakket (internet, tv en telefoon), mobiele telefoon met internet en streamingdiensten (bijv. Netflix).

Jongeren tot 25 jaar hebben er met gemiddeld zestien abonnementen meer dan 65-plussers, zij hebben er gemiddeld negen. Ook hebben jongeren opvallend meer abonnementen op streamingdiensten, online muziek en private leaseauto’s dan de andere leeftijdsgroepen.

Top 5 meest afgesloten abonnementen:

  1. Combinatiepakket internet-tv-telefoon (85%)
  2. Mobiele telefoon met internet (76%)
  3. Streamingdiensten (47%)
  4. Loterijen (45%)
  5. Tijdschriften/tv-gids (op papier & digitaal) (41%)
  6. Wegenwacht (41%)

50 procent weet maandelijkse kosten niet

Het Nibud ziet dat consumenten het over het algemeen prettig vinden dat er meer mogelijkheden zijn om abonnementen op producten te nemen. Een risico aan abonnementen is volgens het Nibud dat consumenten er onoplettend mee omgaan. Een opgeruimde administratie helpt overzicht houden.

Als mensen jaarlijks checken welke abonnementen zij hebben of de contracten makkelijk kunnen terugvinden, kunnen zij beter inschatten hoeveel abonnementen ze hebben en wat ze daaraan gemiddeld maandelijks kwijt zijn. De helft van de huishoudens heeft hier nu geen idee van. En één op de vijf ziet de kosten voor abonnementen niet als een vaste uitgavenpost.

Nibud-directeur Arjan Vliegenthart: “Het is opmerkelijk dat mensen het hebben van abonnementen niet als vaste last zien, want dat is het in feite wel. Het Nibud ziet het als een risico dat mensen meer abonnementen hebben en niet in de gaten hebben hoeveel ze daaraan uitgeven. Hierdoor kunnen ze in de geldproblemen komen. Het gevaar van abonnementen is dat de kosten per maand laag kunnen lijken, maar dat je uiteindelijk meer betaalt dan je eigenlijk wilt. Daarom is het belangrijk goed bij te houden welke abonnementen je allemaal hebt.”

Meer aandacht voor financiële kant abonnementen

Het Nibud gaat in zijn voorlichting meer aandacht besteden aan het hebben en betalen van abonnementen. Het instituut raadt consumenten aan het gratis e-mailcoachingsprogramma Bewaar te volgen om op die manier overzicht te krijgen op alle lopende abonnementen. Ook is een pagina met handvatten om goed om te gaan met abonnementen: Grip op abonnementen.

Daarnaast roept het instituut bedrijven die abonnementen aanbieden, op zich bewust te zijn van de impact die zij hebben op de portemonnee van consumenten. Zij moeten het voor consumenten zo makkelijk mogelijk maken om abonnementen bij te houden en op te zeggen.

  • 24% van huishoudens vindt abonnementen opzeggen gedoe
  • 13% stelt opzeggen zo lang mogelijk uit
  • 29% zit langer aan abonnement vast dan gewild

91% van de Nederlandse huishoudens onderschat het aantal abonnementen dat ze hebben

Achtergronden bij het onderzoek

Voor het onderzoek naar abonnementen heeft het Nibud 1531 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd met een online vragenlijst. De netto streekproef is representatief voor Nederlanders, qua geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en inkomen. De respondenten zijn geworven via het panel Dynata, www.dynata.com, voorheen Research Now SSI. 

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Het is opmerkelijk dat mensen het hebben van abonnementen niet als vaste last zien, want dat is het in feite wel.”

— Arjan Vliegenthart, Nibud-directeur

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

Thema: lagere lasten

De dagelijkse uitgaven zijn kosten die u makkelijk kunt beïnvloeden, in tegenstelling tot uw vaste lasten.

lees meer › Thema

Persoonlijk Budgetadvies

Rekentool: creëer overzicht in uw uitgaven, en vergelijk uzelf met met anderen.

lees meer › Tool
18 maart 2019

Nibud: meer dan helft van budget op aan vaste lasten

lees meer ›Persbericht