Middelen voor uw doelgroep

Het Nibud heeft allerlei informatie en producten die uw cliënten of medewerkers kunnen helpen grip te krijgen op hun persoonlijke financiën. We denken ook graag mee over een op maat oplossing.

Er zijn verschillende middelen die u in kunt zetten. In de eerste plaats materialen waarmee de doelgroep zelf aan de slag kan, zoals boekjes en rekentools. Maar u kunt ook hulp bieden in de vorm van een cursus of een Nibud-coach.

Zelf aan de slag

Voorkomen dat uw cliënten, medewerkers of huurders in de problemen komen? Deze middelen helpen hen om grip te krijgen en te houden.

  • Wijs uw werknemers op berekenuwrecht.nl. Zo zien ze direct op welke tegemoetkomingen ze recht hebben.
  • Verwijs op het intranet of personeelsblad naar het stappenplan Grip op geld op Nibud.nl.
  • Persoonlijk Budgetadvies: uw werknemers kunnen hun geldzaken goed op een rij zetten door een overzicht te maken van de inkomsten en uitgaven.
  • Een handige tabbladenset met tips en informatie om de thuisadministratie op orde te brengen én te houden.
  • De Geldkrant op maat: een fraai vormgegeven krant vol informatie, bespaartips en testjes en invulschema’s. Om uit te delen of neer te leggen bij de balie.
  • Grippakket, ook los te bestellen.

Cursussen

U kunt ook actief met uw cliënten aan de slag gaan met een cursus Omgaan met geld. Het cursusmateriaal is gebaseerd op de Nibud-competenties voor Omgaan met geld en modulair van opzet zodat de inhoud kan worden afgestemd op de deelnemers.

Het Nibud biedt tevens de workshop Grip op geld voor consumenten met (dreigende) betalingsachterstanden. In een dagdeel worden hen praktische handvatten aangeboden om de grip op hun geld terug te vinden. U kunt deze workshop direct inzetten bij uw preventieactiviteiten.

Voor werkgevers: de Nibud-coach

Het Nibud biedt werkgevers de mogelijkheid om een gespecialiseerde Nibud-coach in te schakelen die werknemers met financiële problemen weer op weg helpt. Meer informatie over de Nibud-coach.

Tip: Met dit gratis Nibud-artikel over schuldproblematiek informeert u medewerkers over wat ze kunnen doen als ze in deze situatie terechtkomen. Ter publicatie op uw intranet of personeelsblad.

Doorverwijzen

Zijn de problemen te groot, dan is het van belang om uw cliënt of medewerker tijdig door te verwijzen naar andere instanties. Informatie hierover vindt u onder andere op de website zelfjeschuldenregelen.nl.

Advies van het Nibud

Om uw hulp te laten slagen is niet alleen de inhoud, maar ook de vorm en de timing belangrijk. Het Nibud heeft veel ervaring en kan u hierbij adviseren.

Zoekt u een op-maat oplossing? Neem contact op met Marion Weijers, senior adviseur budgetvoorlichting en coaching. U kunt uw vraag ook insturen via het Nibud contactformulier.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Behalve dat de materialen die u uw cliënt aanbiedt passend moeten zijn, is ook de timing en de vorm belangrijk om succes te behalen.”

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

Gesprekshandreiking en Signaalkaart bij geldproblemen

Hulpmiddel bij vroegsignalering voor werkgevers en begeleiders van ondernemers.

lees meer › Artikel

Budgetadvies: ons aanbod

Het Nibud-aanbod: uw onmisbare hulpmiddelen bij budgetteren.

lees meer › Artikel

Almere lanceert Geldspecial Uit elkaar

Toename van hulpvragen leidt tot aanbieden concreet voorlichtingsmiddel.

lees meer › Praktijkverhaal

Hoogeveen: samen met werkgevers geldproblemen eerder in beeld

Nibud-workshop Wie zijn de werkende armen was een eye-opener.

lees meer › Praktijkverhaal

Uw inwoner wordt 18

Hoe kan een gemeente de 18e verjaardag van inwoners goed benutten voor schuldpreventie?

lees meer › Artikel

Geldkrant in Rucphen: ‘Het Nibud bood inspirerende voorbeelden’

Doel van de geldkrant is mensen met schuldenproblematiek aansporen hulp te zoeken.

lees meer › Praktijkverhaal

Financiële problemen 2018

Aantal huishoudens met betalingsproblemen blijft gelijk, type problemen verschuift.

lees meer › Onderzoeksrapport

Sluit uw bedrijf ook aan op Startpunt Geldzaken

Digitale geldplannen die medewerkers helpen met hun geldzaken.

lees meer › Artikel

Nibud-vuistregels gezond financieel gedrag

De vuistregels Check, Plan, Spaar, Bewaar helpen consumenten om geldproblemen te voorkomen.

lees meer › Artikel

Geldwijzer Bijna 18 en Tabbladenset

Geldwijzer Bijna 18 en Tabbladenset

Ideaal voor uw klanten of inwoners die meerderjarig worden.

bestel › Product

Nibud-methode van budgetteren

Alle adviezen van het Nibud hebben als basis de Nibud-methode van budgetteren.

lees meer › Artikel

Gratis: Kwaliteitsborging thuisadministratie

Gratis: Kwaliteitsborging thuisadministratie

Zodat vrijwilligers echt een verschil kunnen maken!

bestel › Product