Geschreven door

Micha Aarts

Micha Aarts

Trainer en budgetcoach

medewerker

Medewerkers Nationale-Nederlanden volgen Voor één dag arm

Praktijkverhaal | november 2020

Rekeningen stapelen zich op en schuldeisers hijgen in je nek. Welke keuzes maak je dan en wat doet het met je als er een deurwaarder op de stoep staat? Robin Remmerswaal ervaart opnieuw de stress als hij vertelt over de Nibud-workshop Voor één dag arm die hij onlangs volgde: ‘Het was heel intens’.

Robin is communicatieadviseur maatschappelijke betrokkenheid bij NN Group, waar Nationale-Nederlanden onderdeel van is. Hij volgde een online variant van deze serious game in het kader van de Values Week van de verzekeraar. Het is een innovatieve, creatieve en interactieve manier om inzicht te krijgen in wat geldstress met mensen doet. Tijdens de workshop – verzorgd door Nibud-trainer Micha Aarts – wordt een casus van iemand met geldproblemen levensecht nagebootst. ‘Je ondervindt aan den lijve hoe het is om totaal geen overzicht in je financiën meer te hebben en hoe het vervolgens voelt als er weer een nieuwe aanmaning of een moeilijke brief van een deurwaarder binnenkomt’, aldus Robin.

Nationale-Nederlanden bood de workshop tijdens de Values Week van 2018 ook al aan haar medewerkers aan. Dit maakte toen zo’n indruk dat hij ook voor dit jaar op het verlanglijstje stond. Een fysieke workshop was nu door de coronamaatregelen natuurlijk niet mogelijk. Stagiaire Naomi int Hout nam daarom contact op met het Nibud of een digitale variant tot de mogelijkheden behoorde.

Maatschappelijk betrokken

Naomi: ‘De maatschappelijke betrokkenheid van Nationale-Nederlanden is groot. We steunen sociale en educatieve projecten als onderdeel van ons maatschappelijke programma Future Matters. We zetten ons onder andere in voor financieel welzijn voor iedereen. Door corona zijn veel mensen hun inkomen of een deel daarvan kwijt. Het onderwerp is daarmee actueler dan ooit. Tijdens de Values Week bieden we voor alle medewerkers activiteiten die linken aan onze kernwaarden. Daar was dit er dus één van.”

Robin: ‘Naomi moest samen met het Nibud in een hele korte tijd deze workshop aan het aanbod toevoegen. Bij ons heette de workshop Een dubbeltje op z’n kant. Ik vind het echt heel mooi dat dat is gelukt, want er was opnieuw veel animo bij collega’s. Er konden 30 mensen per sessie meedoen en de eerste workshop zat al binnen een dag vol. Gelukkig kon er toen snel een tweede sessie gepland worden door het Nibud. Medewerkers van Nationale-Nederlanden doen in het kader van Future Matters veel vrijwilligerswerk en komen daarbij regelmatig in contact met mensen met geldproblemen. Het is voor hen heel goed om zich te verdiepen in hoe dat is. Het geeft hen handvatten om geldstress eerder te signaleren en het gesprek aan te gaan.’

Puzzelen met het huishoudboekje

Robin: ‘Tijdens de game ben je samen met een collega verantwoordelijk voor een huishoudboekje. Dat is problematisch, je kunt eigenlijk niet rondkomen en hebt niet het complete overzicht. Terwijl je daarmee aan het puzzelen bent, krijg je pop-ups met nieuwe aanmaningen, lastige brieven of dilemma’s. Zeker als je al zoveel zorgen aan je hoofd hebt, is het heel lastig daar goed mee om te gaan.’

Naomi: ‘Ik ben heel blij dat we zo snel hebben kunnen schakelen met het Nibud. Deze workshop is heel waardevol geweest. We zijn ook aan het bekijken of we de workshop vaker kunnen inzetten. Bijvoorbeeld voor collega’s die telefonisch contact hebben met klanten met een betalingsachterstand. We kennen allemaal wel mensen die financieel worden getroffen door de coronacrisis. Veel collega’s voelen daardoor de verantwoordelijkheid om iets met dit onderwerp te doen. Het is mooi dat we dat op deze manier kunnen ondersteunen.’

Meer informatie

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Micha Aarts

Micha Aarts

Trainer en budgetcoach

medewerker

Er was veel animo bij collega's. Per sessie konden 30 mensen meedoen aan Voor één dag arm, en de eerste zat al binnen en dag vol!”

— Robin Remmerswaal, communicatieadviseur Maatschappelijke betrokkenheid, Nationale-Nederlanden

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Training Vroegsignalering als voorbereiding op vernieuwde wet

Vroegsignalering tot een succes maken als sociale dienst door praktische handvatten.

lees meer › Praktijkverhaal

Ondernemers in het groen volgen webinar Financieel fitte werknemers

Hoe help je een werknemer met geldproblemen en voorkom je erger?

lees meer › Praktijkverhaal

Aegon-medewerkers volgen training Helpen met geldzaken

Medewerkers Aegon leren mensen met geldproblemen in hun omgeving hulp bieden.

lees meer › Praktijkverhaal

‘Workshop Rondkomen na pensionering was een eye-opener’

Nibud-trainer Pauline Mulder gaf een boeiende workshop bij de politie Oost-Nederland.

lees meer › Praktijkverhaal

Gemeente Midden-Groningen: ‘Geen cliënt met geldproblemen is hetzelfde’

Medewerkers volgen de cursus Budgetcoachen volgens de Nibud-methode.

lees meer › Praktijkverhaal

Hoogeveen: samen met werkgevers geldproblemen eerder in beeld

Nibud-workshop Wie zijn de werkende armen was een eye-opener.

lees meer › Praktijkverhaal

‘Inzet Nibud-coach creëert veel rust, ook op de werkvloer’

Hoe ga je om met personeel met schulden? Nibud biedt een coachingstraject. Werkgever én werknemer vertellen.

lees meer › Praktijkverhaal

Financieel inzichtgesprek maakt medewerkers ONVZ meer duurzaam inzetbaar

Een financieel inzichtgesprek met een Nibud-coach geeft medewerkers inzicht in hun financiële situatie bij verandering.

lees meer › Praktijkverhaal