Laaggeletterdheid en financiële problemen

Gastblog door Michelle Vogels, Stichting Lezen & Schrijven

Weblog | 30 oktober 2017

Armoede en laaggeletterdheid gaan hand in hand. Mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen zijn veel vaker (langdurig) arm dan niet-laaggeletterden.

Daarnaast zijn ze ook oververtegenwoordigd onder schuldenaren die zich aanmelden bij schuldhulpverlening.

Taalscholing werkt!

Ongeveer 70% van de mensen die starten met een taalcursus verbetert binnen zes maanden hun taalvaardigheid en 50 – 65% vindt een betere plek in de samenleving.

Taalambassadeur Vera Moet vertelt erover in een filmpje:

Aanpak

Voor mensen met geringe taal- en/of rekenvaardigheden is het moeilijker om rekeningen te begrijpen, toeslagen aan te vragen of de eigen administratie bij te houden. Het is daarom van belang om zo vroeg mogelijk in een (schuldhulpverlenings)traject laaggeletterdheid te herkennen. Bijvoorbeeld met behulp van screeningsinstrumenten zoals de Taalmeter of Rekenmeter.

Soms moet de dienstverlening aan cliënten worden aangepast of een hulptraject wordt gecombineerd met het ontwikkelen van vaardigheden. Dat kan door gebruik te maken van lesmateriaal in eenvoudige taal, gericht op het op orde krijgen van de administratie, zoals Voor ’t zelfde geld.

Uit de praktijk

In de gemeente Amsterdam werpt de Aanpak Armoede Taal en Laaggeletterdheid (ATL) haar vruchten af. Het besef dat de doelgroepen van het taal- en armoedenetwerk grotendeels overeenkomen zorgt ervoor dat in de uitvoering allerlei verbanden worden gelegd. 

Maarten van Aernsbergen, senior beleidsadviseur Volwasseneneducatie en Participatie bij de gemeente Amsterdam, legt uit waarom die samenwerking belangrijk is: “We weten sinds jaar en dag al dat alleen taal leren niet de oplossing is. Je moet het leren van taal ergens aan verbinden, het zinvol maken. Taal is het middel om aan deze problemen te werken.”

Samenwerking

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en rekenen. Dat heeft grote impact op hun sociale leven. Samen met lokale en landelijke partners, waaronder het Nibud, zet Stichting Lezen & Schrijven zich in om de financiële zelfredzaamheid te vergroten door het versterken van basisvaardigheden.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Je moet het leren van taal ergens aan verbinden, het zinvol maken. Taal is het middel om aan deze problemen te werken.”

— Maarten van Aernsbergen, senior beleidsadviseur Volwasseneneducatie en Participatie gemeente Amsterdam

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

‘Inzet Nibud-coach creëert veel rust, ook op de werkvloer’

Hoe ga je om met personeel met schulden? Nibud biedt een coachingstraject. Werkgever én werknemer vertellen.

lees meer › Praktijkverhaal
10 augustus 2018

Direct online hulp bij schulden

lees meer ›Blog
29 juni 2018

Wacht niet af, maar betrek debiteuren in de betaling

lees meer ›Blog

Buddy-schuldenapp fiKks helpt medewerkers

lees meer › Artikel

Opluchting bij werknemers Bilfinger na hulp van Nibud-coach

Helpt verzuim voorkomen en bevordert loyaliteit naar bedrijf.

lees meer › Praktijkverhaal

Lezing Schulden

Lezing Schulden

Cijfers, feiten en wetswijzigingen omtrent schulden.

meer info › Diensten

Budgetcoaching voor uw werknemers

Specialistische ondersteuning voor uw werknemers met schulden.

lees meer › Artikel

Iedereen grip op geld, ook in Kerkrade

Een speciale editie van de Nibud-Geldkrant voor alle inwoners.

lees meer › Praktijkverhaal

De medewerker ziet direct weer perspectief

Een werkgever over de samenwerking met de Nibud-coach bij werknemers met financiële problemen.

lees meer › Praktijkverhaal

Onderzoek gedragsinterventies in schuldhulpverlening

Samen met Delta Lloyd Foundation doet Nibud onderzoek naar gedragsinterventies.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud peilt geldproblemen op de Amsterdamse werkvloer

Gemeente Amsterdam wilde omvang schulden op de werkvloer bij bedrijven in kaart brengen.

lees meer › Praktijkverhaal

Personeel met schulden: wat kunt u als werkgever doen?

Nibud-presentatie 'Financiële problemen op de werkvloer' bij BOVAG.

lees meer › Praktijkverhaal