Geschreven door

Corinne van Gaalen

Corinne van Gaalen

Sr. Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Robin Stoof

Robin Stoof

Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Keuzeproces bij financieel advies (2017)

Consumenten vinden financieel adviseurs vaak te duur. Ook vertrouwen zij er niet altijd op dat de adviseur in hun belang handelt. Het in 2013 ingestelde provisieverbod heeft de stap naar de financieel adviseur nog niet eenvoudiger gemaakt. Dit blijkt uit Nibud-onderzoek.

Voor bijna de helft van de Nederlanders (46 procent) vormen de kosten van het advies een drempel om naar een financieel adviseur te gaan. Ook geven mensen aan dat zij meer transparantie willen: wat doet de financieel adviseur nu precies voor zijn geld en wat levert dat zoal op?

Auteurs: Corinne van Gaalen en Robin Stoof

De belangrijkste resultaten

  • Een derde van de Nederlanders heeft nog nooit een financieel adviseur geraadpleegd.
  • De mensen die wel gebruik hebben gemaakt van een financieel adviseur, deden dat vooral voor een hypotheek, pensioen of uitvaartverzekering.
  • Consumenten met een inkomen beneden modaal gaan vaak zelf op zoek naar informatie om zo de kosten voor financieel advies te vermijden.
  • Van de mensen die wel van een financieel adviseur gebruik hebben gemaakt, is twee derde over het algemeen heel tevreden is over de verleende diensten.
  • Ruim een derde van de respondenten (35 procent) heeft weinig vertrouwen in financieel adviseurs. Het is voor hen niet duidelijk of de financieel adviseur in hun belang of in het belang van de verzekeraar handelt. Ook verlangen zij meer transparantie over de werkzaamheden van een adviseur en het effect dat zijn advies heeft.
  • Een meerderheid van de Nederlanders schat de kosten van financieel advies te laag in en vindt dit zelf ingeschatte bedrag al aan de hoge kant. De werkelijke kosten liggen echter nog veel hoger. Het bedrag dat een starter kwijt is aan financieel advies als hij een hypotheek wil afsluiten, ligt tussen de 1500 en 3000 euro. Gemiddeld schatten respondenten deze kosten op 980 euro.

DigiD

Het Nibud vindt dat uit het rapport duidelijk blijkt dat financieel adviseurs het vertrouwen van de consument terug kunnen winnen, onder meer door in te zetten op het verlagen van de kosten, het productaanbod te vergroten en transparant te zijn over de taken die zij vervullen.

Een van de mogelijkheden om de kosten van financieel advies te verlagen, is door gebruik te maken van DigiD. De klant kan dan via DigiD de benodigde gegevens aanleveren bij de adviseur. Dit scheelt tijd en daarmee geld. Ruim de helft van de ondervraagden vindt dit een aantrekkelijke optie. Tegenstanders vinden deze manier van gegevens delen onveilig. Juist bij het gebruik van DigiD is het daarom van belang dat eerst het vertrouwen van de consument wordt hersteld.

Over dit onderzoek

Het onderzoek naar de houding ten opzichte van het financieel advies is mogelijk gemaakt door Aegon. De online vragenlijst is ingevuld door 1512 mensen. Deze respondenten zijn afkomstig van het Opiniepanel van Survey Sampling International (SSI) en zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 tot 67 jaar.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Corinne van Gaalen

Corinne van Gaalen

Sr. Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Robin Stoof

Robin Stoof

Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen onderzoek

Hoeveel mag ik mijn klant uitlenen?

Hoe toetst u als kredietverstrekker op overkreditering?

lees meer › Artikel

Lezing Hypotheeknormen

Lezing Hypotheeknormen

Hoe berekent het Nibud de hypotheeknormen?

meer info › Diensten

Budgetadvies Rekenprogramma: onmisbaar in mijn advies

Financieel coach Pauline: "Waarom ik juist voor dit programma kies!"

lees meer › Praktijkverhaal

De Nederlanders en hun pensioen (2015)

60% van de Nederlanders weet niet of hij na pensionering goed rond kan komen.

lees meer › Onderzoeksrapport

‘Grip op geld, nu en later’

‘Grip op geld, nu en later’

Workshop voor uw medewerkers rondom financiële keuzes.

meer info › Diensten

Competenties financiële zelfredzaamheid op de lange termijn

Breng de financiële kennis en vaardigheden van uw cliënt in kaart.

lees meer › Artikel

Grip op de financiële toekomst

Begeleid uw cliënt bij financiële keuzes voor de toekomst.

lees meer › Artikel

Beleggingsverzekering checken

Uw klant kan wellicht de verwachte eindwaarde verbeteren met hulp van de Nibud-special.

lees meer › Artikel

Verantwoord financieel advies

Vergroot uw meerwaarde als financieel adviseur met advies op maat voor uw klant.

lees meer › Artikel

Beheer van hypotheken

Bestaande hypotheken kunnen aan herziening toe zijn. Hoe kunt u uw cliënt hierin goed begeleiden?

lees meer › Artikel

Verantwoord lenen

De kennis van het Nibud wordt ingezet om verantwoorde leenbedragen vast te stellen.

lees meer › Artikel

Sluit uw organisatie ook aan op Startpunt Geldzaken

Geldplannen die consumenten helpen met hun geldzaken.

lees meer › Artikel