Geschreven door

Corinne van Gaalen

Corinne van Gaalen

Sr. Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Keuzeproces bij financieel advies (2017)

Consumenten vinden financieel adviseurs vaak te duur. Ook vertrouwen zij er niet altijd op dat de adviseur in hun belang handelt. Het in 2013 ingestelde provisieverbod heeft de stap naar de financieel adviseur nog niet eenvoudiger gemaakt. Dit blijkt uit Nibud-onderzoek.

Voor bijna de helft van de Nederlanders (46 procent) vormen de kosten van het advies een drempel om naar een financieel adviseur te gaan. Ook geven mensen aan dat zij meer transparantie willen: wat doet de financieel adviseur nu precies voor zijn geld en wat levert dat zoal op?

Auteurs: Corinne van Gaalen en Robin Stoof

De belangrijkste resultaten

  • Een derde van de Nederlanders heeft nog nooit een financieel adviseur geraadpleegd.
  • De mensen die wel gebruik hebben gemaakt van een financieel adviseur, deden dat vooral voor een hypotheek, pensioen of uitvaartverzekering.
  • Consumenten met een inkomen beneden modaal gaan vaak zelf op zoek naar informatie om zo de kosten voor financieel advies te vermijden.
  • Van de mensen die wel van een financieel adviseur gebruik hebben gemaakt, is twee derde over het algemeen heel tevreden is over de verleende diensten.
  • Ruim een derde van de respondenten (35 procent) heeft weinig vertrouwen in financieel adviseurs. Het is voor hen niet duidelijk of de financieel adviseur in hun belang of in het belang van de verzekeraar handelt. Ook verlangen zij meer transparantie over de werkzaamheden van een adviseur en het effect dat zijn advies heeft.
  • Een meerderheid van de Nederlanders schat de kosten van financieel advies te laag in en vindt dit zelf ingeschatte bedrag al aan de hoge kant. De werkelijke kosten liggen echter nog veel hoger. Het bedrag dat een starter kwijt is aan financieel advies als hij een hypotheek wil afsluiten, ligt tussen de 1500 en 3000 euro. Gemiddeld schatten respondenten deze kosten op 980 euro.

DigiD

Het Nibud vindt dat uit het rapport duidelijk blijkt dat financieel adviseurs het vertrouwen van de consument terug kunnen winnen, onder meer door in te zetten op het verlagen van de kosten, het productaanbod te vergroten en transparant te zijn over de taken die zij vervullen.

Een van de mogelijkheden om de kosten van financieel advies te verlagen, is door gebruik te maken van DigiD. De klant kan dan via DigiD de benodigde gegevens aanleveren bij de adviseur. Dit scheelt tijd en daarmee geld. Ruim de helft van de ondervraagden vindt dit een aantrekkelijke optie. Tegenstanders vinden deze manier van gegevens delen onveilig. Juist bij het gebruik van DigiD is het daarom van belang dat eerst het vertrouwen van de consument wordt hersteld.

Over dit onderzoek

Het onderzoek naar de houding ten opzichte van het financieel advies is mogelijk gemaakt door Aegon. De online vragenlijst is ingevuld door 1512 mensen. Deze respondenten zijn afkomstig van het Opiniepanel van Survey Sampling International (SSI) en zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 tot 67 jaar.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Corinne van Gaalen

Corinne van Gaalen

Sr. Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen onderzoek

Minima-effectrapportage

Test het minimabeleid in uw gemeente met de Minima-effectrapportage van het Nibud.

lees meer › Artikel
15 juli 2021

Nibud waarschuwt voor beleggen zonder buffer

lees meer › Persbericht

Vierde coronapeiling: De coronacrisis en ons geld

Wat is de invloed van de lockdowns op de portemonnee geweest?

lees meer › Onderzoeksrapport
29 juni 2021

Nibud: Leenstelsel vergroot verschillen tussen studenten

lees meer › Persbericht

Nibud Studentenonderzoek 2021

Onderzoek naar de geldzaken van studenten in het hbo en wo.

lees meer › Onderzoeksrapport

Nibud neemt deel in Nederlands Instituut voor Betalingsregelingen

Problematische schulden voorkomen door het bieden van realistische en haalbare betalingsregelingen.

lees meer › Artikel
23 juni 2021

Nibud Jaarverslag 2020

lees meer › Nieuwsbericht

Terugblik lancering geldplan Scheiden

Tijdens het webinar Scheiden zonder schulden werd het geldplan Scheiden gelanceerd.

lees meer › Artikel
22 juni 2021

Nibud: houd het hebben en gebruiken van eigen geld gratis

lees meer › Persbericht
21 juni 2021

Geldplan Scheiden geeft grip op geld na scheiding

lees meer › Nieuwsbericht

Geldplan Scheiden

Breng uw inkomsten en uitgaven na scheiding in balans met het geldplan Scheiden.

lees meer › Tool
18 juni 2021

Nibud geeft persoonlijk financieel adviesgesprek op de werkvloer

lees meer › Nieuwsbericht