Jongeren en geld onderzoek Rabobank

Praktijkverhaal | 2015

Wat is de financiële situatie van jongeren tussen de 12 en 25 jaar? Hoe vinden zij zelf dat ze met geld omgaan? Wat kunnen zij nog leren en van wie willen zij leren? De Rabobank liet het Nibud een onderzoek uitvoeren om antwoord te krijgen op deze vragen.

Vraag: de financiële situatie van jongeren in kaart

De Rabobank wil inzicht krijgen in het aantal jongeren dat financiële problemen heeft. Bovendien wil de bank weten hoeveel klanten vinden dat de Rabobank hen helpt om financieel zelfstandig te worden. Over deze onderwerpen heeft de Rabobank kritieke prestatie indicatoren (KPI’s) geformuleerd die zij jaarlijks wil meten.

De Rabobank heeft het Nibud gevraagd dit onderzoek uit te voeren, omdat het Nibud op het terrein van jongeren en geld veel ervaring heeft. Dit helpt bij het opstellen van de juiste vragen. Daarnaast kan het Nibud uitkomsten in perspectief plaatsen. De uitkomsten kunnen worden vergeleken met eerdere onderzoeken.

Aanpak: onderzoek onder jongeren

Nibud onderzocht de financiële situatie onder 1500 jongeren. De resultaten worden door de bank gebruikt als meetinstrument voor haar KPI’s. De uitkomsten van dit onderzoek zijn gepresenteerd in een rapport. Dit rapport geeft onder andere inzicht in:

  • Het financiële gedrag van jongeren
  • De schuldensituatie van jongeren
  • De behoefte aan hulp bij geldzaken

Resultaat: monitoren van financieel gedrag van jongeren

Inmiddels is het onderzoek al twee keer uitgevoerd. Zo heeft de Rabobank zicht op de ontwikkeling in de financiële situatie en het financiële gedrag van jongeren. Hierdoor kan de Rabobank mee ontwikkelen met de behoeftes van jongeren.

Verder praten?

Wilt u advies over onderzoek op maat voor uw doelgroep? Neem contact op met Annette Groen, wetenschappelijk medewerker bij het Nibud.

Ellis Ramakers, Rabobank:

‘’Naast inzicht is het  goed om te zien welke financiële educatieve middelen effectief zijn voor jongeren of nog beter kunnen, zodat ze hun  eigen financiële keuzes kunnen maken.…’’

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Het is goed om te zien welke financiële educatieve middelen effectief zijn voor jongeren of nog beter kunnen.”

— Ellis Ramakers, Rabobank

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Huurders met zorgkosten

Wat is een betaalbare huur voor huurders met zorgkosten? Het Nibud maakte berekeningen.

lees meer › Praktijkverhaal

Gefeliciteerd, 18 jaar!

Inzetten op schuldpreventie met maatwerkeditie 'Voor boven de 18' in Uithoorn en Ommen-Hardenberg !

lees meer › Praktijkverhaal

Onderzoek gedragsinterventies in schuldhulpverlening

Samen met Delta Lloyd Foundation doet Nibud onderzoek naar gedragsinterventies.

lees meer › Praktijkverhaal

Meerderjarig in Meerssen: een goede start in je gemeente

'Voor boven de 18' op maat, een krachtige combi van landelijke en lokale informatie.

lees meer › Praktijkverhaal

18 worden in Barneveld

Gemeente geeft hun 18-jarigen een goede start met 'Voor boven de 18' in een opmaat-editie.

lees meer › Praktijkverhaal

Effectmeting NVB gastlessen

Hebben kinderen geleerd van de NVB gastles over geld? Het Nibud mat de effectiviteit in een onderzoek.

lees meer › Praktijkverhaal

Minima-effectrapportage Zaanstad

Het Nibud maakt al jaren op rij effectrapportages van het minimabeleid van de gemeente.

lees meer › Praktijkverhaal

Startpunt Geldzaken PostNL

Startpunt Geldzaken ontwikkelde een online geldplan met een bijdrage van PostNL.

lees meer › Praktijkverhaal

Huurders met zorgkosten

Wat is een betaalbare huur voor huurders met zorgkosten? Het Nibud maakte berekeningen.

lees meer › Praktijkverhaal

Handreiking budgetcoaches

Wat is de opbrengst van budgetcoaching voor de klant?

lees meer › Praktijkverhaal