Geschreven door

Anna van der Schors

Anna van der Schors

Sr. Wetenschappelijk medewerker

medewerker

BufferBerekenaar voor ING

Praktijkverhaal | 2015

Zijn klanten voorbereid op een onverwachte uitgave, zoals een kapotte koelkast of een defecte auto? Hoe weet de klant dat hij voldoende buffer heeft opgebouwd? De ING stak de Nibud BufferBerekenaar in een eigen jasje.

Vraag: een tool met Nibud referentiecijfers

De ING wilde een tool waarbij klanten snel inzicht kregen in de hoogte van hun buffer. Is deze voldoende? Hoe hoog is de buffer van vergelijkbare huishoudens in Nederland? De ING vond de BufferBerekenaar die het Nibud had ontwikkeld, een nuttige rekentool, omdat hierin concreet wordt gemaakt hoeveel geld nodig is om achter de hand te hebben. Als je dit vervolgens in behapbare stappen opdeelt, vergroot je de kans dat je je spaardoel bereikt.

Aanpak: ontwikkeling van de tool

Met medewerking van de ING ontwikkelde het Nibud een vernieuwde versie van de BufferBerekenaar. De opzet van de tool is laagdrempeliger gemaakt dan de eerste tool. Ook is de tool visueel aantrekkelijker gemaakt. Zo is de gebruiksvriendelijkheid verhoogd.

De ING heeft een op maat gemaakte tool die gemakkelijk is in te vullen. Er kan in drie stappen worden berekend of er voldoende geld achter de hand is en hoeveel anderen hebben.

In deze op maat versie wordt in de header en banner verwezen naar ING. De inhoud en lay-out van de kern van de rekenmodule zijn identiek aan de Nibud BufferBerekenaar. De tool geeft snel en overzichtelijk weer of de klant over voldoende buffer beschikt. Daarna krijgt de klant verwijzingen naar voor hem relevante pagina’s. Er is bijvoorbeeld een directe doorverwijzing gemaakt vanuit de tool naar de mogelijkheden van doelsparen. Zo kan de ING zijn klanten heel direct stimuleren om meer te sparen.

Resultaat: de buffertool op maat

Door de inzet van de BufferBerekenaar van het Nibud brengt de ING onafhankelijkheid in hun advisering. Ze ondersteunen hun boodschap met objectieve bedragen die komen van een derde partij, het Nibud. Zo worden krachten gebundeld.

ING en Nibud blijven in gesprek hoe ze de tool nog verder kunnen verbeteren, zodat de gebruiker nog meer inzicht en handelingsperspectief krijgt om geld achter de hand te houden en een buffer op te bouwen.

Peter-Paul Wekking, directeur marketing sparen ING

‘’Er is meer en meer onzekerheid in de maatschappij en consumenten moeten steeds meer zelf regelen. Juist op financieel gebied is het daarom belangrijk dat consumenten hun zaken goed geregeld hebben. Wanneer zij wat extra’s achter de hand hebben, kunnen zij onaangename verassingen opvangen met een buffer. Op die manier kunnen zij beter sparen voor nu en later.”

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Anna van der Schors

Anna van der Schors

Sr. Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Wanneer consumenten wat extra’s achter de hand hebben, kunnen zij onaangename verassingen opvangen met een buffer. ”

— Peter-Paul Wekking, directeur marketing sparen ING

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Pensioenplatform Brand New Day toont inkomsten én uitgaven

Het Nibud leverde advies en uitgavencijfers in de Pensioenplanner van Brand New Day.

lees meer › Praktijkverhaal

Cijfers Nibud dragen bij aan financieel inzicht-tool Prikkl

Financieel inzichtdienst Prikkl gebruikte referentiecijfers van het Nibud om haar tool te verrijken.

lees meer › Praktijkverhaal

Huurders met zorgkosten

Wat is een betaalbare huur voor huurders met zorgkosten? Het Nibud maakte berekeningen.

lees meer › Praktijkverhaal

Huurtool voor verhuurders

De Huur Wijzer die Nibud maakte voor Bo-Ex helpt huurders bij de keuze van een betaalbare woning.

lees meer › Praktijkverhaal

Methodiek overlijdensschade

Onderzoek: welke uitgaven vallen weg als er een volwassene binnen een huishouden overlijdt?

lees meer › Praktijkverhaal

Minima-effectrapportage Zaanstad

Het Nibud maakt al jaren op rij effectrapportages van het minimabeleid van de gemeente.

lees meer › Praktijkverhaal

Startpunt Geldzaken PostNL

Startpunt Geldzaken ontwikkelde een online geldplan met een bijdrage van PostNL.

lees meer › Praktijkverhaal

Huurders met zorgkosten

Wat is een betaalbare huur voor huurders met zorgkosten? Het Nibud maakte berekeningen.

lees meer › Praktijkverhaal