Geschreven door

Chris Schwencke

Chris Schwencke

Relatiemanager

medewerker

Humanitas geeft Startpunt Geldzaken ruim baan

Praktijkverhaal | 5 september 2019

Veel vrijwilligers van Humanitas werkten al met de geldplannen van Startpunt Geldzaken. Bijvoorbeeld omdat ze in een gemeente wonen die is aangesloten. Hun enthousiasme was zo groot dat Humanitas al haar vrijwilligers gemakkelijk toegang wil geven.

Met ingang van 1 juli 2019 zijn de geldplannen daarom opgenomen op de website van Humanitas. Daarmee worden ze toegankelijk voor vrijwilligers én deelnemers van Humanitas.

Handig bij het maken van financiële stappen

Tamar Strietman:  ‘We begeleiden onze deelnemers naar financiële redzaamheid. De geldplannen zijn daar een heel handig hulpmiddel in: stapsgewijs doorlopen vrijwilliger en deelnemer het geldplan. Het maakt dat beiden niets vergeten te doen. Het is daardoor gemakkelijker om deelnemers te ondersteunen bij het maken van financiële stappen.

Onderdeel integraal aanbod

In onze training voor vrijwilligers, die voor een groot deel is gebaseerd op de budgetcursus Omgaan met geld van het Nibud, zijn de geldplannen ook opgenomen. Daarmee worden ze meteen geïntroduceerd en toegelicht als bruikbaar hulpmiddel. Onze training is blended, online tools zijn daarin natuurlijk heel gemakkelijk te gebruiken. Onze vrijwilligers leren het zo vanzelf.

En om het ze nu dus nog gemakkelijker te maken komen de geldplannen op onze website onder de in te zetten tools.

Grootste voordelen

Voor mij persoonlijk geldt, al spreek ik vast niet alleen op eigen titel, dat het heel fijn is dat voor zowat alle levensveranderingen of doelgroepen er een geldplan is. En als dat niet zo is, dan is er grote kans dat er voor die bepaalde doelgroep of een belangrijk life event een geldplan gemaakt wordt. En dat de geldplannen zo volledig zijn: je rolt er vanzelf doorheen, zonder dat je veel bagage nodig hebt. Ik vind het ook heel goed dat de geldplannen anoniem kunnen worden ingevuld.

Delen

Het is belangrijk dat Startpunt Geldzaken up-to-date blijft, zowel qua inhoud per geldplan als voor (nieuwe) doelgroepen. Ook willen we dat de geldplannen zeker zo helder en benaderbaar blijven als ze nu zijn. Wij zouden het heel fijn vinden als Startpunt Geldzaken voortgaat met het delen van praktijkervaringen onder aangesloten partijen.’

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Chris Schwencke

Chris Schwencke

Relatiemanager

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Pilot Up voor jonge statushouders in Roermond

De gemeente Roermond maakt bij het inburgeren gebruik van het geldplan Statushouders van het Nibud.

lees meer › Praktijkverhaal

Geldwijzer Bijna 18 voor alle jongeren in Meppel

De Geldwijzer bijna 18 als waardevolle stap in schuldpreventie bij jongeren.

lees meer › Praktijkverhaal

Almere lanceert Geldspecial Uit elkaar

Toename van hulpvragen leidt tot aanbieden concreet voorlichtingsmiddel.

lees meer › Praktijkverhaal

Geldplan Kom uit de geldzorgen! zet dingen in beweging

Gemeente West Betuwe zet gedragsverandering bij inwoners in gang met hulp van dit geldplan.

lees meer › Praktijkverhaal

Medewerkers Nationale-Nederlanden volgen Voor één dag arm

Verzekeraar geeft invulling aan maatschappelijke betrokkenheid door workshop.

lees meer › Praktijkverhaal

Training Vroegsignalering als voorbereiding op vernieuwde wet

Vroegsignalering tot een succes maken als sociale dienst door praktische handvatten.

lees meer › Praktijkverhaal

Ondernemers in het groen volgen webinar Financieel fitte werknemers

Hoe help je een werknemer met geldproblemen en voorkom je erger?

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-leerdoelen als basis voor ondersteuning van docenten in praktijkonderwijs en vmbo

Aandacht voor financiële redzaamheid van leerlingen is hard nodig. Het Nibud helpt hierbij.

lees meer › Praktijkverhaal

Geldkrant Personeelskrant: ‘Ons doel is absoluut bereikt’

Een Geldkrant op maat voor het Personeelsfonds van het ministerie van Financiën.

lees meer › Praktijkverhaal

Aegon-medewerkers volgen training Helpen met geldzaken

Medewerkers Aegon leren mensen met geldproblemen in hun omgeving hulp bieden.

lees meer › Praktijkverhaal

Ruim 320.000 Rotterdamse huishoudens ontvangen Geldkrant Minder inkomen

Voor Rotterdammers met geldzorgen door de coronacrisis is een speciale Geldkrant gemaakt.

lees meer › Praktijkverhaal

‘Workshop Rondkomen na pensionering was een eye-opener’

Nibud-trainer Pauline Mulder gaf een boeiende workshop bij de politie Oost-Nederland.

lees meer › Praktijkverhaal