Waarin een klein clubje groot is

Iedere organisatie heeft een verhaal. Ook het Nibud heeft zijn eigen geschiedenis met bijzonderheden, mooie anekdotes, pieken en dalen.

In het kader van het 35-jarig bestaan (2014) hebben we het verhaal van het Nibud vastgelegd. Hieronder vast een indruk.  Veel leesplezier en…. wordt vervolgd!

30 mensen

Bij een eerste kennismaking met het Nibud is er één ding wat iedereen opvalt en verbaast: er werken slechts 30 mensen. Hoe komt het dat zo’n klein clubje zo groot is in naam? Vanaf onze start hebben we optimaal geprofiteerd van de mogelijkheden van de media. Vroeger waren er nog niet zoveel tv- en radiozenders. Christine Groenewegen, lange tijd woordvoerder van het Nibud, was jarenlang een radio- en tv-bekendheid.

De rol van de media is nog steeds belangrijk voor ons bestaansrecht. Philip Freriks noemde ons zelfs in een van zijn journaals ‘de nationale bewaker van onze huishoudportemonnee’.

Brieven aan het Nibbit

Het Nibud is in 1979 opgericht. Het was de tijd van cash en cheques. Pinnen deed men nog niet, laat staan internetbankieren. Het was ook de tijd dat we vele brieven kregen gericht aan Nibbit, een in die tijd populair zoutje…

Vroeger beantwoordden de medewerkers van het Nibud brieven en verstuurden ze boekjes. Met een verzoek om advies was een budgetconsulent al gauw 3 à 4 uur bezig. Nu vullen consumenten zelf gratis het Persoonlijk Budgetadvies in (15.000 keer per maand!) en een minuut later ligt er een advies.

Vragen die we door de jaren heen vaak krijgen zijn bijvoorbeeld:

  • Hoeveel geef ik mijn buurmeisje die op mijn kind past?
  • Hoeveel kan ik lenen?
  • Wat kost een kind?

Vragen veranderen ook in de loop der tijd. Was vroeger nog een doorsneevraag: Hoeveel huishoudgeld geef ik mijn vrouw?, nu is dat veranderd in: Hoe verdelen we onze uitgaven?

Nog lang en gelukkig?

De ontwikkelingen gaan snel, ook internationaal gezien: markten gaan open, iedereen kan shoppen in het buitenland. Het Nibud is qua vorm uniek in Europa en Europese samenwerking wordt steeds belangrijker.

Leeft het Nibud nog lang en gelukkig? Jazeker. Of het nu hoog- of laagconjunctuur is: iedereen heeft vragen over huishoudfinanciën. Omgaan met geld verandert voortdurend van karakter en wordt steeds ingewikkelder, er zal altijd hulp bij nodig zijn. Het Nibud is daarbij van cruciaal belang.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Gerelateerde items

07 december 2017

Oproep Nibud & NVVK: laat de schuld niet oplopen

lees meer ›Persbericht
30 november 2017

Nibud organiseert jaarlijks congres ‘Geld & Gedrag’

lees meer ›Nieuwsbericht
29 november 2017

Vergeet-mij-nietjes op het graf

lees meer ›Blog

Kennis en bewustzijn van uitvaartkosten (2017)

Een derde van de Nederlanders weet niet wat de gemiddelde kosten van een uitvaart zijn.

lees meer › Onderzoeksrapport
29 november 2017

Nibud: Nederlander schat kosten uitvaart te laag in en weet niet wat verzekering dekt

lees meer ›Persbericht

De Vereende – Beter beeld op betalen

Verzekeraar biedt klanten hulp bij de persoonlijke financiën.

lees meer › Praktijkverhaal

Workshop vroegsignalering armoede en schulden

Workshop vroegsignalering armoede en schulden

Voor professionals en vrijwilligers in het sociale domein.

meer info › Opleidingen

Max Poortermans

Max Poortermans

Productmanager licenties & online applicaties

Medewerker

Hengelo plukt vruchten van online hulpmiddelen

Gebruik Berekenuwrecht en online Geldplannen sterk gestegen.

lees meer › Praktijkverhaal

Mireille Hendriks

Mireille Hendriks

Administratief medewerker

Medewerker

Marjan Verberk – de Kruik

Marjan Verberk – de Kruik

Wetenschappelijk medewerker

Medewerker

De Nibud-agenda 2018: Grip op tijd én geld

Praktijkervaringen door heel Nederland.

lees meer › Praktijkverhaal