Ontstaansgeschiedenis

Het Nibud is opgericht in 1979. Vanwege de recessie bestond er een grote behoefte aan budgetvoorlichting: 19% van de gezinnen verkeerde in financiële moeilijkheden.

Het kabinet stemde in met de oprichting van het Nibud, want – zo was de gedachte – gezinnen zouden alleen een hogere welvaart kunnen bereiken door een betere besteding van het bestaande inkomen.

Fusie

Het Nibud is ontstaan uit een fusie van drie organisaties die zich al op één of andere manier met geldzaken van particulieren bezighielden:

  • het Gezins Begrotings Instituut (GBI)
  • het Voorlichtings Instituut voor het Gezinsbudget (VIG)
  • Stichting Economisch Huishoudelijk Beheer (EHB)

Sinds de oprichting in 1979 is er veel veranderd. De overheid heeft zich teruggetrokken, waardoor de consument een grotere eigen verantwoordelijkheid heeft gekregen. Ook is de rol van de overheid en het financieel bedrijfsleven als subsidieverleners voor het Nibud kleiner geworden.

Nibbit

De economie kende pieken en dalen met steeds wisselende geldvragen van consumenten. In de beginjaren was er de tijd van cash en cheques. Pinnen deed men nog niet, laat staan internetbankieren. Dit was ook de tijd dat vele brieven binnenkwamen gericht aan Nibbit, het populaire zoutje.

Enkele vragen die door de jaren heen vaak zijn gesteld zijn:

  • Hoeveel geef ik mijn buurmeisje die op mijn kind past?
  • Hoeveel kan ik lenen?
  • Wat kost een kind?

De vragen zijn in de loop der tijd erg verandert. Was vroeger bijvoorbeeld nog een doorsneevraag: ‘Hoeveel huishoudgeld geef ik mijn vrouw?’, is dat nu veranderd in: ‘Hoe verdelen we onze uitgaven?’

Media

Bij een eerste kennismaking met het Nibud is er een ding wat iedereen opvalt en verbaast: er werken zo’n 30 mensen bij het Nibud. Hoe komt het dat zo’n klein clubje zo groot is in naam?

Vanaf de oprichting heeft het Nibud optimaal geprofiteerd van de mogelijkheden van de media. Christine Groenewegen, lange tijd woordvoerder van het Nibud, was jarenlang een radio- en tv-bekendheid.

De media zijn nog steeds belangrijk voor het bestaansrecht van het Nibud. Philip Freriks noemde ons zelfs in een van zijn journaals ‘de nationale bewaker van onze huishoudportemonnee’.

2014 Jubileumjaar

In het kader van het 35 jarig bestaan in 2014 heeft het Nibud een congres georganiseerd en een onderzoek gedaan. Lees meer over het 35-jarig jubileum:

Nog even actueel

De ontwikkelingen gaan snel, ook internationaal gezien: markten gaan open en iedereen kan shoppen in het buitenland. Het Nibud is qua vorm uniek in Europa en Europese samenwerking wordt steeds belangrijker.

Of het nu hoog- of laagconjunctuur is: iedereen heeft vragen over huishoudfinanciën. Ook nu zijn er dagelijks veel mensen op zoek naar online advies of informatie. Omgaan met geld verandert voortdurend van karakter en wordt steeds ingewikkelder. Hier zal altijd hulp bij nodig zijn. Het Nibud is daarbij van cruciaal belang.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Gerelateerde items

07 december 2017

Oproep Nibud & NVVK: laat de schuld niet oplopen

lees meer ›Persbericht
30 november 2017

Nibud organiseert jaarlijks congres ‘Geld & Gedrag’

lees meer ›Nieuwsbericht
29 november 2017

Vergeet-mij-nietjes op het graf

lees meer ›Blog

Kennis en bewustzijn van uitvaartkosten (2017)

Een derde van de Nederlanders weet niet wat de gemiddelde kosten van een uitvaart zijn.

lees meer › Onderzoeksrapport
29 november 2017

Nibud: Nederlander schat kosten uitvaart te laag in en weet niet wat verzekering dekt

lees meer ›Persbericht

De Vereende – Beter beeld op betalen

Verzekeraar biedt klanten hulp bij de persoonlijke financiën.

lees meer › Praktijkverhaal

Workshop vroegsignalering armoede en schulden

Workshop vroegsignalering armoede en schulden

Voor professionals en vrijwilligers in het sociale domein.

meer info › Opleidingen

Max Poortermans

Max Poortermans

Productmanager licenties & online applicaties

Medewerker

Hengelo plukt vruchten van online hulpmiddelen

Gebruik Berekenuwrecht en online Geldplannen sterk gestegen.

lees meer › Praktijkverhaal

Mireille Hendriks

Mireille Hendriks

Administratief medewerker

Medewerker

Marjan Verberk – de Kruik

Marjan Verberk – de Kruik

Wetenschappelijk medewerker

Medewerker

De Nibud-agenda 2018: Grip op tijd én geld

Praktijkervaringen door heel Nederland.

lees meer › Praktijkverhaal