Hengelo plukt de vruchten van online hulpmiddelen

Praktijkverhaal | 2017     Gastauteur: Cassandra Bosters (Stimulansz)

Armoedebestrijding staat hoog op de agenda van de gemeente Hengelo. “We zetten in Hengelo actief in op voorlichting over digitale programma’s zoals Berekenuwrecht en de Geldplannen”, zo zegt Melanie Hanrath.

Hanrath is Beleidsmedewerker Sector Sociaal in Hengelo. “Hengelo heeft veel te bieden op het vlak van armoedebestrijding”, zegt Melanie. “Daarom is het zo belangrijk dat mensen van de regelingen weten én er ook gebruik van maken.”

Preventiekalender

“Het succes zit ‘m in de combinatie van deze twee online tools. Wie bijvoorbeeld het geldplan Beter Rondkomen doorloopt, krijgt inzicht in zijn of haar financiële situatie én kan meteen via Berekenuwrecht checken of er recht is op tegemoetkomingen via lokale en landelijke regelingen”.

Ze vervolgt: “Samen met het communicatieteam hebben we een ‘preventiekalender’ opgezet. Via deze preventiekalender plaatsen we met vaste regelmaat informatie online via onze homepage, op facebook en op twitter. Daarnaast maken we gebruik van de gemeenteadvertenties in de huis-aan-huisbladen.

Zo wijzen we steeds meer mensen op het bestaan van de geldplannen en Berekenuwrecht en wat dit hen kan betekenen. Verder informeren we burgers ook over andere regelingen, zoals het kindpakket en de collectieve zorgverzekering”, aldus Hanrath.

Rol voor professionals en vrijwilligers

Hengelo betrekt ook professionals en vrijwilligers bij het bekendheid geven aan beide tools. “We informeren driemaal per jaar het hele maatschappelijke middenveld, over alle nieuwe – of wijzigingen in de – regelingen”, zo zegt Hanrath. “We doen dit via grote bijeenkomsten.

Ook worden op afspraak bijpraatmomenten geregeld met individuele organisaties. Verder hebben onze vrijwilligers van de Administratie Thuis begin dit jaar instructies gehad over een geldplan”.

Aantal aanvragen minimaregelingen stijgt

De inspanningen van de gemeente Hengelo worden beloond. In 2017 is het gebruik van beide tools flink gestegen. “We hebben dit jaar tot 1 oktober bij Berekenuwrecht al meer bezoekers geregistreerd dan in heel 2016. Het gebruik van de Geldplannen is zelfs bijna verdubbeld in het derde kwartaal 2017 ten opzichte van het tweede kwartaal 2017!

We zien ook dat het aantal aanvragen voor minimaregelingen stijgt, zoals het kindpakket en sport- en cultuurfonds.

Hanrath is blij met dit resultaat. Het betekent dat steeds meer mensen de weg weten te vinden naar deze digitale hulpmiddelen, die hen helpen om inzicht te krijgen in hun financiën.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Steeds meer mensen weten de weg weten te vinden naar digitale hulpmiddelen die hen helpen om inzicht te krijgen in hun financiën.”

— Melanie Hanrath, Beleidsmedewerker Sector Sociaal in Hengelo

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

De Nibud-agenda 2018: Grip op tijd én geld

Praktijkervaringen door heel Nederland.

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verspreid: Nibud-Geldkrant, editie De Wolden

De Nibud-Geldkrant, is onderdeel van de campagne 'Grip op je knip' in gemeente De Wolden.

lees meer › Praktijkverhaal

De Nibud-Geldkrant in drie edities

Differentiatie lokale informatie: Voorschoten, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar.

lees meer › Praktijkverhaal

Offline aanjagen van online Geldplannen

Met een mix van offline activiteiten informeert de gemeente Hoogeveen haar inwoners.

lees meer › Praktijkverhaal

Iedereen grip op geld, ook in Kerkrade

Een speciale editie van de Nibud-Geldkrant voor alle inwoners.

lees meer › Praktijkverhaal

Project Taal & Geld verbindt

Avres en de Stichting Lezen & Schrijven bundelen krachten in vroegsignalering van zowel schulden als laaggeletterdheid.

lees meer › Praktijkverhaal

Gemeente Weert maakt gebruik van en-en-en aanpak

Hoe de gemeente Weert informeert, inspireert én activeert over omgaan met geld.

lees meer › Praktijkverhaal

Onderzoek gedragsinterventies in schuldhulpverlening

Samen met Delta Lloyd Foundation doet Nibud onderzoek naar gedragsinterventies.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-agenda op maat in gemeentelijke edities

Drie gemeentes vertellen over het resultaat dat zij behalen met een Nibud-agenda op maat.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud peilt geldproblemen op de Amsterdamse werkvloer

Gemeente Amsterdam wilde omvang schulden op de werkvloer bij bedrijven in kaart brengen.

lees meer › Praktijkverhaal

Meerderjarig in Meerssen: een goede start in je gemeente

'Voor boven de 18' op maat, een krachtige combi van landelijke en lokale informatie.

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verschenen: Nibud-Geldkrant, editie Maastricht

Iedereen in Maastricht zijn geldzaken in balans, dat is het doel van de gemeente.

lees meer › Praktijkverhaal