Geschreven door

Sandra Schoenmakers

Sandra Schoenmakers

Adviseur marketing-communicatie

medewerker

Gesprekshandreiking en signaalkaart bij geldproblemen

Bent u werkgever of ondersteuner van ondernemers met beginnende geldproblemen, dan kunt u een rol spelen in het voorkomen van ernstige geldproblemen. Dat kunt u door tijdig het gesprek over geld aan te gaan. Maar hoe doet u dat? Het Nibud heeft een aantal hulpmiddelen ontwikkeld die u hierbij ondersteunen.

Gesprekshandreiking en Signaalkaart

De middelen die u helpen een gesprek over geldproblemen aan te gaan, zijn een Gesprekshandreiking en een Signaalkaart. De Gesprekshandreiking geeft handvatten om het gesprek aan te gaan. De Signaalkaart bevat een lijst met signalen die kunnen duiden op geldproblemen.

Samen bieden de twee middelen een praktisch en compleet hulpmiddel om goed voorbereid het gesprek aan te gaan, op basis van vertrouwen en betrokken. Ze helpen:

  • te signaleren – u krijgt een lijst signalen die kunnen duiden op geldproblemen
  • het gesprek aan te gaan – tips bij voorbereiding, ijsbrekers om het gesprek te starten en manieren om in contact te blijven
  • door te verwijzen – hoe kunt u goed doorverwijzen en naar welke organisaties.

Voor wie bedoeld?

De hulpmiddelen zijn er voor twee doelgroepen:

  • voor werkgevers (en HR-managers, teamleiders, bedrijfsmaatschappelijk werkers etc.)
  • voor ondersteuners van ondernemers (denk aan: boekhouders, adviseurs, etc)

Onder werkgevers verstaan we iedereen die als werkgever, leidinggevende of vanuit een andere ondersteunende rol dagelijks contact heeft met werkenden. Bijvoorbeeld directeuren, teamleiders, HR-managers, adviseurs P&O, salarisadministrateurs en bedrijfsmaatschappelijk werkers. Ook intercedenten kunnen gebruik maken van deze handreiking.

Ondersteuners van zzp’ers en ondernemers zijn te vinden onder accountants, adviseurs, boekhouders, opdrachtgevers en belangenbehartigers: zij die vanuit een ondersteunende rol contact hebben met hen.

Downloaden van de hulpmiddelen

Via onderstaande links kunt u de Gesprekshandreiking en de Signaalkaart voor uw doelgroep downloaden en opslaan. Het zijn printbare bestanden op A4-formaat.

Download de Gesprekshandreiking werkgevers (pdf)
Download de Signaalkaart werkgevers (pdf)
Download de Gesprekshandreiking ondernemers (pdf)
Download de Signaalkaart ondernemers (pdf)
Download de factsheet loonbeslag

Bovenstaande materialen zijn standaard uitingen. Als u lokale ondersteuning wilt opnemen in de Gesprekshandreiking, neem dan contact op met Sandra Schoenmakers.

Achtergronden geldproblemen bij werknemers en ondernemers

Bij drie op de vijf bedrijven lopen mensen rond met geldproblemen, zo blijkt uit Nibud-onderzoek. Mensen die in dienst zijn, uitzendkrachten of ingehuurde zzp’ers: onder deze medewerkers zijn er zeker mensen die betalingsachterstanden of schulden hebben. Geldproblemen hebben vaak grote invloed op het dagelijks functioneren, privé en op het werk. Ook voor het bedrijf heeft dit gevolgen. Denk aan kosten voor het verwerken van loonbeslagen, productiviteitsafname en kosten voor verzuim.

Ondernemers zijn over het algemeen kwetsbaarder als het gaat om hun geldzaken, door hun vaak wisselende inkomsten. Hiermee lopen zij een groter risico om problematische schulden te ontwikkelen. Daarnaast kunnen de zakelijke en privé financiën door elkaar lopen wat het lastiger maakt om goed overzicht te houden.

Partners

Deze gesprekshandreikingen en signaalkaarten zijn ontwikkeld door het Nibud in samenwerking met Divosa, de NVVK en Roeland van Geuns. Verschillende vertegenwoordigers uit branches en sectoren hebben met hun bijdragen de middelen verrijkt. Ze zijn tot stand gekomen met financiering van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Sandra Schoenmakers

Sandra Schoenmakers

Adviseur marketing-communicatie

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

Aanpak schuldhulpverlening gemeente Leidschendam-Voorburg verschuift

Hoe de gemeentelijke aanpak verschuift van technische schuldhulpverlening naar vergroten van redzaamheid.

lees meer › Praktijkverhaal

Almere lanceert Geldspecial Uit elkaar

Toename van hulpvragen leidt tot aanbieden concreet voorlichtingsmiddel.

lees meer › Praktijkverhaal

Geldplan Kom uit de geldzorgen! zet dingen in beweging

Gemeente West Betuwe zet gedragsverandering bij inwoners in gang met hulp van dit geldplan.

lees meer › Praktijkverhaal

Training Vroegsignalering als voorbereiding op vernieuwde wet

Vroegsignalering tot een succes maken als sociale dienst door praktische handvatten.

lees meer › Praktijkverhaal

Checklist Vroegsignalering

Een handig overzicht om vroegsignaleringsbeleid te vormen en uit te voeren.

lees meer › Artikel

Hoogeveen: samen met werkgevers geldproblemen eerder in beeld

Nibud-workshop Wie zijn de werkende armen was een eye-opener.

lees meer › Praktijkverhaal

Uw inwoner wordt 18

Hoe kan een gemeente de 18e verjaardag van inwoners goed benutten voor schuldpreventie?

lees meer › Artikel

Geldkrant in Rucphen: ‘Het Nibud bood inspirerende voorbeelden’

Doel van de geldkrant is mensen met schuldenproblematiek aansporen hulp te zoeken.

lees meer › Praktijkverhaal

Financiële problemen 2018

Aantal huishoudens met betalingsproblemen blijft gelijk, type problemen verschuift.

lees meer › Onderzoeksrapport

Sluit uw bedrijf ook aan op Startpunt Geldzaken

Digitale geldplannen die medewerkers helpen met hun geldzaken.

lees meer › Artikel

Geldwijzer Bijna 18 en Tabbladenset

Geldwijzer Bijna 18 en Tabbladenset

Ideaal voor uw klanten of inwoners die meerderjarig worden.

bestel › Product

Schulden: preventie en aanpak

Wat kunt u doen om schulden bij jongeren te helpen voorkomen?

lees meer › Artikel