Geschreven door

Anne-Mart Kuipers

Anne-Mart Kuipers

Adviseur communicatie

medewerker

Gemeente Weert maakt gebruik van de én-én-én aanpak!

Praktijkverhaal | 2016

Inwoners informeren, inspireren en activeren over omgaan met geld: dat wil de gemeente Weert. Daarom heeft zij het Nibud in de arm genomen om hier gezamenlijk krachtig en professioneel mee aan de slag te gaan. Hoe?

Allereerst heeft Weert zich aangesloten bij Startpunt Geldzaken. Vanuit het Nibud ontwikkelt Startpunt Geldzaken online geldplannen. Die geldplannen helpen Weertenaars om hun geldzaken in balans te brengen en te houden. Voor verschillende huishoudenssamenstellingen, inkomensgroepen en omstandigheden. Welke geldplannen zijn er tot nu toe?

  1. Beter rondkomen – moeite met rondkomen? Concrete tips om uitgaven te beperken en inkomen te verhogen. Het gemiddelde bedrag aan besparingen dat huishoudens met dit geldplan realiseren is € 170,- per maand.
  2. Sparen, aflossen of beleggen? – komt u maandelijks makkelijk rond en wilt u wat overblijft verstandig wegzetten voor de korte en langere termijn? Zodat u bijvoorbeeld voorkomt dat u bij een financiële tegenslag in de problemen komt. Ga dan aan de slag met dit geldplan.
  3. Kom uit de geldzorgen! – een houvast voor mensen met geldproblemen. Helder en compleet in beeld hoe groot de problemen zijn, een inventarisatie van inkomsten, uitgaven, bezittingen en schulden en een strak actieplan om uit de geldzorgen te komen.

Vraag: Hoe gaan we de inwoners bereiken?

Het is natuurlijk de bedoeling dat de inwoners van Weert weten dat deze gratis geldplannen er speciaal voor hen zijn. En dat ze die plannen vervolgens in grote getale gaan gebruiken om grip te krijgen en te houden op hun geldzaken. Maar ook dat ze weten hoe ze dat moeten doen.

Dat gebeurt niet vanzelf. De gemeente Weert en het Nibud hebben besloten tot een én-én-én aanpak.

Antwoord: met een én-én-én aanpak

Én een workshop voor schuldhulpverleners, maatschappelijk werkers en vrijwilligers

Vóór de lancering van de geldplannen voor de inwoners van Weert, volgen schuldhulpverleners, maatschappelijk werk en vrijwilligers een praktische workshop. Zij zijn de lokale ambassadeurs voor de geldplannen! Na afloop van de workshop weten ze welke geldplannen er zijn, waar ze te vinden zijn en hoe ze te gebruiken zijn.

Communicatiematerialen Nibud en gemeente WeertÉn flyers en visitekaartjes

Om deze waardevolle ambassadeurs goed uitgerust op pad te laten gaan, maken we flyers en visitekaartjes gemaakt. Met algemene tips over grip op geld, met informatie waar de inwoner voor hulp terecht kan en met een verwijzing naar de online geldplannen. De ambassadeurs kunnen deze flyers en visitekaartjes gebruiken in hun dagelijkse klantcontact.

Hier rechts ziet u de flyer.

Én een Geldkrant op Maat

Tot slot maken de gemeente Weert en het Nibud in 2017 een Geldkrant op maat die verspreid wordt onder alle inwoners van de gemeente. Rondom het thema ‘In 4 stappen grip op geld’ staat deze krant boordevol waardevolle algemene en lokale informatie; tips, advies en concrete handvatten over verstandig omgaan met geld. Een selectie uit de onderwerpen:

  • Hoe krijg ik mijn administratie op orde?
  • Heb ik recht op inkomensondersteuning en waar kan ik daar landelijk en lokaal voor terecht?
  • Wat als mijn inkomen plotseling daalt?
  • Wat als ik mijn rekeningen niet meer kan betalen?
  • Waar kan ik op besparen?
  • Waar kan ik terecht voor hulp en advies?

Deze aanpak gaat zijn vruchten afwerpen, daar zijn het Nibud en de gemeente Weert van overtuigd. Spreekt het u aan? Ziet u dit ook zitten voor uw gemeente? Neem contact op met Anne-Mart Kuipers van het Nibud.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Anne-Mart Kuipers

Anne-Mart Kuipers

Adviseur communicatie

medewerker

Fijn dat Startpunt Geldzaken ons ondersteunt met een goed ingerichte website met geldplannen. Hiermee kunnen we op een laagdrempelige wijze onze burgers informeren, inspireren en aanzetten tot bewuster omgaan met geld.”

— Margot van den Broeke, teamleider Participatie en Schulddienstverlening bij Gemeente Weert

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Nibud-agenda 2019 op maat

De Nibud-agenda op maat geeft mensen met geldstress meer grip en daardoor meer rust.

lees meer › Praktijkverhaal

Meer dan 100.000 huishoudens ontvangen de Nibud-Geldkrant

In diverse gemeenten huis-aan-huis verspreid.

lees meer › Praktijkverhaal

Gefeliciteerd, 18 jaar!

Inzetten op schuldpreventie met maatwerkeditie 'Voor boven de 18' in Uithoorn en Ommen-Hardenberg !

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verspreid: Nibud-Geldkrant, editie De Wolden

De Nibud-Geldkrant, is onderdeel van de campagne 'Grip op je knip' in gemeente De Wolden.

lees meer › Praktijkverhaal

De Nibud-Geldkrant in drie edities

Differentiatie lokale informatie: Voorschoten, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar.

lees meer › Praktijkverhaal

Iedereen grip op geld, ook in Kerkrade

Een speciale editie van de Nibud-Geldkrant voor alle inwoners.

lees meer › Praktijkverhaal

Project Taal & Geld verbindt

Avres en de Stichting Lezen & Schrijven bundelen krachten in vroegsignalering van zowel schulden als laaggeletterdheid.

lees meer › Praktijkverhaal

Onderzoek gedragsinterventies in schuldhulpverlening

Samen met Delta Lloyd Foundation doet Nibud onderzoek naar gedragsinterventies.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-agenda op maat in gemeentelijke edities

Drie gemeentes vertellen over het resultaat dat zij behalen met een Nibud-agenda op maat.

lees meer › Praktijkverhaal

Meerderjarig in Meerssen: een goede start in je gemeente

'Voor boven de 18' op maat, een krachtige combi van landelijke en lokale informatie.

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verschenen: Nibud-Geldkrant, editie Maastricht

Iedereen in Maastricht zijn geldzaken in balans, dat is het doel van de gemeente.

lees meer › Praktijkverhaal

Geldplannen voor de medewerkers van Defensie

De Stichting Burgerpersoneelsfonds (SBF) kiest voor Startpunt Geldzaken.

lees meer › Praktijkverhaal