Gemeente Midden-Groningen: ‘Geen cliënt met geldproblemen is hetzelfde’

Praktijkverhaal | 23 oktober 2019

‘We zijn overtuigd dat er cliënten zijn die langdurig in budgetbeheer zitten, maar hier met behulp van budgetcoaching uit kunnen komen’, aldus assistent schulddienstverlening Andreina Fleury van de gemeente Midden-Groningen.

Andreina en haar collega Hester van der Heide schrijven zich daarom in voor de cursus Budgetcoaching volgens de Nibud-methode. Bij de gemeente Midden-Groningen wordt budgetcoaching nu voor het eerst aangeboden en om goed beslagen ten ijs te komen, bezoeken Andreina en Hester op dinsdag 24 september het Nibud om hun kennis bij te spijkeren.

Budgetcoaching inzetten bij langdurig budgetbeheer

Andreina Fleury, gemeente Midden-Groningen

Andreina vertelt dat de gemeente Midden-Groningen budgetcoaching start voor een zogenaamd ‘granieten’ bestand. ‘Dat zijn ouderen die al jaren in budgetbeheer zitten, maar ook mensen die jong in budgetbeheer zijn gekomen en daar intussen 10 jaar in zijn blijven hangen. We zijn overtuigd dat een aantal van hen hier met behulp van budgetcoaching uit kan komen.’

De driedaagse opleiding Budgetcoachen volgens de Nibud-methode is bedoeld voor budgetbegeleiders en schuldhulpverleners die cliënten willen coachen naar een grotere mate van financiële zelfredzaamheid. Is dat doel behaald? Absoluut, volgens Hester. ‘Ik voel me na deze cursus goed voorbereid op mijn werk als budgetcoach. Gedrag herkennen, doorvragen en niet meteen in oplossingen denken, maar de klant het zelf laten bedenken. Ik ben zo blij dat ik dat hier heb geleerd heb!’

Hester vervolgt: ‘Veel tips kan ik zó gebruiken, bijvoorbeeld je klant zichzelf een cijfer laten geven voor (deel)vaardigheden, zowel bij de start als halverwege. Ik heb dit direct in praktijk gebruikt en het werkt zo goed!’.

Praktijkgericht, motiverend en inspirerend

Beide cursisten zijn erg tevreden over de docent. ‘Hoe de docent vertelt over zijn ervaringen met cliënten, dat werkt ontzettend aanstekelijk. Je krijgt meteen inspiratie om zelf aan de slag te gaan. Hij vertelt duidelijk hoe het wel, maar ook niet moet. Daarnaast is het ook erg prettig om ervaringen en aanpak te delen met andere cursisten en collega’s uit het vak’.

Andreina: ‘Deze cursus is heel praktijkgericht. Het geeft me veel inzicht in het werk dat ik als budgetcoach doe.  De gesprekstechnieken die ik heb geleerd zijn niet alleen heel handig voor mijn werk, maar heb ik ook privé al met succes toegepast. Mijn grootste leerpunt is dat ik nu weet hoe ik cliënten kan motiveren het zelf te bedenken: dit wil ik doen en zo wil ik dat doen. Voorheen adviseerde ik de cliënt wat hij moest en hoe dat moest.  Na de cursus kon ik er direct mee aan de slag en had ik direct handvatten om het anders aan te pakken. Eigenlijk zouden medewerkers van sociale teams en de Kredietbank deze cursus ook moeten volgen.

Hester: ‘In deze cursus Budgetcoaching heb ik vooral ook geleerd dat geen cliënt hetzelfde is, ook al hebben ze hetzelfde probleem. Wie heb ik voor me, dat is nu het eerste wat ik mezelf afvraag. Doordat we gesprekstechnieken leren en toepassen, leer ik ook met die verschillende mensen om te gaan. Omdat we nu bij de gemeente Midden-Groningen nu starten met budgetcoachen hadden we behoefte aan handvatten en houvast. Aan die behoefte is zeker voldaan!’

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Martine Broere

Martine Broere

Business developer opleidingen

Medewerker

Ik heb dit direct in praktijk gebruikt en het werkt zo goed!”

— Hester van der Heide, assistent schulddienstverlening Gemeente Midden-Groningen

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Ruim 350.000 huishoudens ontvangen de Nibud-Geldkrant

In diverse gemeenten huis-aan-huis verspreid.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud peilt geldproblemen op de Amsterdamse werkvloer

Gemeente Amsterdam wilde omvang schulden op de werkvloer bij bedrijven in kaart brengen.

lees meer › Praktijkverhaal