Geschreven door

Chris Schwencke

Chris Schwencke

Relatiemanager

medewerker

‘Geldplan Kom uit de geldzorgen! zet dingen écht in beweging’

Praktijkverhaal | januari 2021

‘Het mooie aan het geldplan Kom uit de geldzorgen! van Startpunt Geldzaken is dat het dingen in beweging zet. Het levert concrete actiepunten op, waarmee mensen direct aan de slag kunnen.’ Jennifer Hutting is consulent schuldhulpverlening in West Betuwe. Deze gemeente zet sinds een aantal maanden het geldplan Kom uit de geldzorgen! in. Naar alle tevredenheid.

Jennifer: ‘De inwoners van West Betuwe hebben via de website van de gemeente toegang tot een aantal geldplannen, zoals Bijna 18, Pensioen en Kom uit de geldzorgen!. Dit laatste geldplan gebruiken we hoofdzakelijk om de financiële situatie van de cliënt in kaart te brengen. Samen met de cliënt begin je met een soort quickscan die direct laat zien waar de schoen wringt. Wij gebruiken deze als middel tijdens een intakegesprek omdat het ook meteen actiepunten oplevert. Hoe dreigend is de situatie? Wie kan er worden ingeschakeld om de problemen aan te pakken? Het is heel fijn dat je dat direct in kaart kunt brengen.’

Samen – op afstand – invullen

Jennifer vult het geldplan bij voorkeur samen met de cliënt in. Jennifer: ‘Ik merk dat het fijn is om het samen te doen. Veel cliënten hebben er toch tekst en uitleg bij nodig. En er is bijvoorbeeld inzicht nodig in vaste lasten als huur, verzekeringen, gas, water en licht. Als die basisgegevens zijn ingevoerd, ontstaat een mooi budgetoverzicht en inzicht in de schulden. Aan de actiepunten die dit overzicht oplevert, hangen we meteen een datum zodat cliënten een stok achter de deur hebben om hun problemen aan te pakken. Zo krijgen ze stap voor stap grip op hun geldzaken.’

Omdat het nu niet mogelijk is om naast een cliënt te gaan zitten, heeft het Nibud het geldplan doorontwikkeld, zodat het ook online kan worden gebruikt. Jennifer: ‘We kunnen nu tegelijk met de cliënt online in het plan werken. Dat is heel handig. Cliënten hebben vaak veel vragen en soms even de tijd nodig om dingen op te zoeken. Zo kunnen we hen op afstand toch ondersteunen bij het invullen van het plan. Natuurlijk is de beleving anders en zal het niet voor iedereen werken, maar ik vind het wel een mooie aanvulling van de mogelijkheden.’

Jennifer heeft onlangs tijdens een themabijeenkomst van de gemeente een presentatie over het geldplan gegeven. ‘We willen graag dat het geldplan breder wordt gebruikt, dus bijvoorbeeld ook door de collega’s van Team sociaal en door vrijwilligers. Daarom heb ik hen op alle mogelijkheden van dit geldplan gewezen. En zo hoop ik ook hun ervaringen weer terug te horen, zodat we daar allemaal weer van kunnen leren.’

Tips voor collega’s in andere gemeenten

Jennifer: ’Tips voor collega’s? Het belangrijkste is dat je proactief uitdraagt dat het geldplan er is en wat de mogelijkheden ervan zijn. Het is een mooie tool voor vroegsignalering, perfect om in te zetten om erger te voorkomen. Maar je moet samen met de mensen gaan zitten om het in te vullen. Mensen met geldzorgen hebben vaak al genoeg aan hun hoofd. Die gaan niet gezellig een avondje zitten om zo’n plan in te vullen: het is ideaal als vrijwilligers en professionals hen daarbij op deze manier kunnen helpen. Ons doel is om bij deze mensen een gedragsverandering in gang te zetten. En dat is het mooie aan dit geldplan: het zet dingen écht in beweging.’

Wilt u geldplan Kom uit de geldzorgen! of één van de andere geldplannen uit het pakket van Startpunt Geldzaken ook in uw gemeente inzetten? Kijk dan hier of neem contact op met Chris Schwencke.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Chris Schwencke

Chris Schwencke

Relatiemanager

medewerker

Wij willen bij onze inwoners een gedragsverandering in gang zetten. Dit geldplan helpt om stap voor stap weer grip op geldzaken te krijgen.”

— Jennifer Hutting, consulent schuldhulpverlening in West Betuwe

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Training Vroegsignalering als voorbereiding op vernieuwde wet

Vroegsignalering tot een succes maken als sociale dienst door praktische handvatten.

lees meer › Praktijkverhaal