Geschreven door

Anne-Mart Kuipers

Anne-Mart Kuipers

Adviseur communicatie

medewerker

Geldkrant Personeelskrant: ‘Ons doel is absoluut bereikt’

Praktijkverhaal | 16 juni 2020

Het Personeelsfonds van het ministerie van Financiën vierde onlangs haar 60-jarig jubileum. Speciaal voor dit jubileum lieten zij een Geldkrant op maat ontwikkelen. Thea Klijn, secretaris bij het Personeelsfonds: ‘Ons doel is door de inzet van de Geldkrant absoluut bereikt’.

Een sociaal fonds van collega’s voor collega’s

Het Personeelsfonds is een sociaal fonds, waar medewerkers met financiële problemen hulp vinden. Het is een stichting van collega’s voor collega’s. ‘Heel belangrijk is dat wij als Personeelsfonds objectief zijn. Het Personeelsfonds is onafhankelijk en kan daardoor geheimhouding waarborgen’, benadrukt Thea. Het Personeelsfonds werd in 1959 opgericht door het ministerie van Financiën, de Belastingdienst en de vakbonden. In 2019 bestond het Personeelsfonds dus 60 jaar.

De wens voor een Geldkrant op maat

‘Het jubileum was een goed moment om een eigen Geldkrant te laten ontwikkelen’, vertelt Thea. ‘Zo zouden we nieuwe én bestaande collega’s informeren over wat het Personeelsfonds precies doet en voor hen kan betekenen.’

Thea zocht interne ambassadeurs, waaronder Wijzer in geldzaken, en wist hen enthousiast te maken voor het ontwikkelen van de Geldkrant. Op het moment dat Thea akkoord had, schakelde zij met Anne-Mart Kuipers van het Nibud. Anne-Mart is binnen het Nibud al vijftien jaar verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Geldkranten voor allerlei doelen. Ondanks de digitalisering weet Anne-Mart uit ervaring dat juist een papieren middel als de Geldkrant goed werkt.

Een papieren bewaarexemplaar

‘Een papieren exemplaar voor thuis, waar je met je geldzaken bezig bent, dat was ons uitgangspunt’, aldus Thea. ‘En met een papieren exemplaar dat je thuis kunt bewaren, blijft het Personeelsfonds in gedachten. Tijdens het jubileum, maar ook als collega’s in de toekomst een beroep op ons willen doen’.

‘Onze naamsbekendheid vergroot en drempel verkleind’

Het voornaamste doel voor het ontwikkelen van de Geldkrant was het vergroten van de naamsbekendheid. Is dat geslaagd?
‘Absoluut’, bevestigt Thea. ‘Medewerkers weten nu dat we bestaan én dat het Personeelsfonds er voor hen is wanneer er sprake is van geldzorgen. Tegelijkertijd biedt de Geldkrant ook tips en nuttige informatie om je geldzaken gezond te houden.’

De Geldkrant is voor een aantal medewerkers al een duwtje in de rug geweest om hulp te vragen. We krijgen van onze bedrijfsmaatschappelijk werkers terug dat de Geldkrant een extra manier is om de dialoog te openen om samen over geldzaken te praten’, aldus Thea.

Enthousiast over de samenwerking

De ontwikkeling van de Geldkrant was een prettige samenwerking tussen het Personeelsfonds en het Nibud. Thea: ‘Er was een goede planning en helder tijdspad, dat heeft Anne-Mart netjes voor ons uitgezet. Zij heeft met haar ervaring ontzettend geholpen in het maakproces en was ook enthousiast over de inhoud van onze Geldkrant.’

Kortom: mooie resultaten van een prettige samenwerking waarin een Geldkrant op maat is ontwikkeld. Zowel het Nibud als het Personeelsfonds zijn blij met een stevig en inhoudelijk sterk product.

Ook geïnteresseerd in welke producten het Nibud voor uw organisatie op maat kan ontwikkelen? Neem contact op met Anne-Mart Kuipers.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Anne-Mart Kuipers

Anne-Mart Kuipers

Adviseur communicatie

medewerker

Een papieren Geldkrant voor thuis - waar je met je geldzaken bezig bent - dat was ons uitgangspunt.”

— Thea Klijn, secretaris Personeelsfonds

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Geldwijzer Bijna 18 voor alle jongeren in Meppel

De Geldwijzer bijna 18 als waardevolle stap in schuldpreventie bij jongeren.

lees meer › Praktijkverhaal

Almere lanceert Geldspecial Uit elkaar

Toename van hulpvragen leidt tot aanbieden concreet voorlichtingsmiddel.

lees meer › Praktijkverhaal

Geldplan Kom uit de geldzorgen! zet dingen in beweging

Gemeente West Betuwe zet gedragsverandering bij inwoners in gang met hulp van dit geldplan.

lees meer › Praktijkverhaal

Medewerkers Nationale-Nederlanden volgen Voor één dag arm

Verzekeraar geeft invulling aan maatschappelijke betrokkenheid door workshop.

lees meer › Praktijkverhaal

Training Vroegsignalering als voorbereiding op vernieuwde wet

Vroegsignalering tot een succes maken als sociale dienst door praktische handvatten.

lees meer › Praktijkverhaal

Ondernemers in het groen volgen webinar Financieel fitte werknemers

Hoe help je een werknemer met geldproblemen en voorkom je erger?

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-leerdoelen als basis voor ondersteuning van docenten in praktijkonderwijs en vmbo

Aandacht voor financiële redzaamheid van leerlingen is hard nodig. Het Nibud helpt hierbij.

lees meer › Praktijkverhaal

Aegon-medewerkers volgen training Helpen met geldzaken

Medewerkers Aegon leren mensen met geldproblemen in hun omgeving hulp bieden.

lees meer › Praktijkverhaal

Ruim 320.000 Rotterdamse huishoudens ontvangen Geldkrant Minder inkomen

Voor Rotterdammers met geldzorgen door de coronacrisis is een speciale Geldkrant gemaakt.

lees meer › Praktijkverhaal

‘Workshop Rondkomen na pensionering was een eye-opener’

Nibud-trainer Pauline Mulder gaf een boeiende workshop bij de politie Oost-Nederland.

lees meer › Praktijkverhaal

Gedragswetenschappers Nibud onderzoeken betaalgedrag

Voor incassobureau Flanderijn onderzocht het Nibud het effect van eigen keuze in betaaldatum.

lees meer › Praktijkverhaal

Gemeente Midden-Groningen: ‘Geen cliënt met geldproblemen is hetzelfde’

Medewerkers volgen de cursus Budgetcoachen volgens de Nibud-methode.

lees meer › Praktijkverhaal