Geschreven door

Anne-Mart Kuipers

Anne-Mart Kuipers

Adviseur communicatie

medewerker

Eigen geldkrant voor stadsdeel Almere Haven

Praktijkverhaal | 2015

De Geldkrant Almere: een breed gedragen én gezamenlijk initiatief van Gemeente Almere, GoedeStede, Ymere, De Alliantie en het Nibud.

De woningcorporaties en de gemeente Almere slaan de handen ineen voor preventie. Samen met het Nibud hebben ze een geldkrant ontwikkeld, speciaal voor de inwoners van het stadsdeel Almere Haven. Een toegankelijke geldkrant met zowel algemene info over geld als lokale tips voor hulp bij geldzaken. Een breed gedragen samenwerking waar de wijk nu al zijn vruchten van plukt!

Vraag/doel: toegankelijk zijn voor inwoners

De gemeente Almere en de woningcorporaties wilden zich binnen het stadsdeel Almere Haven breed presenteren naar hun inwoners. Ze wilden zich op een laagdrempelige manier toegankelijk maken voor de inwoners van dit stadsdeel. Bovendien wilden ze zich als groep presenteren zodat inwoners weten dat ze er niet alleen voor staan. En zo inwoners uitnodigen om in actie te komen bij de kleinst mogelijke financiële vraag.

Aanpak: regionale en gezamenlijke geldkrant Almere Haven

Het Nibud adviseerde om voor Almere Haven een Geldkrant op maat te maken. Een krant over geldzaken die huis-aan-huis wordt verspreid. Met algemene informatie over grip op geld en met specifieke informatie voor inwoners van deze wijk. Zodat duidelijk wordt dat de inwoner er niet alleen voor staan, maar dat er hulp voorhanden is. En waar die hulp is.

In overleg met de woningcorporaties en de gemeente Almere heeft het Nibud de onderwerpen vastgesteld, artikelen geschreven en de foto’s uitgezocht voor de krant. Centraal stond dat de inwoner wordt uitgenodigd om met zijn financiën aan de slag te gaan! En dat de lezer zich herkent in de krant.

Resultaat: zeer toegankelijke en regionale geldkrant

Het resultaat? Een zeer toegankelijke en lokale geldkrant. Met laagdrempelige informatie en tips om grip op geld te krijgen en te houden. Wat komt er binnen? En wat gaat er uit? Waarop kan ik bezuinigen? Heb ik recht op landelijke of gemeentelijke toeslagen? Hoe werkt de schulddienstverlening? Waar kan ik terecht voor hulp en advies? Waar en wanneer vindt het Financieel café plaats in mijn wijk?

Bekijk een preview van de Geldkrant Almere

Tim Roos, programmamedewerker gemeente Almere

“We zijn erg blij dat we de drempels hebben kunnen wegnemen voor de inwoners. Het belangrijkste advies is: Blijf niet zitten met uw betalingsachterstand of schuld, maar trek op tijd aan de bel. De gemeente en de woningcorporaties helpen u graag.”

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Anne-Mart Kuipers

Anne-Mart Kuipers

Adviseur communicatie

medewerker

We zijn erg blij dat we de drempels hebben kunnen wegnemen voor de inwoners. ”

— Tim Roos, programmamedewerker gemeente Almere

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Minima-effectrapportage mét online tool

De gemeente Rheden laat zich voor haar minimabeleid al jaren adviseren door het Nibud, nu ook met een extra online tool.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-agenda 2019 op maat

De Nibud-agenda op maat geeft mensen met geldstress meer grip en daardoor meer rust.

lees meer › Praktijkverhaal

Ruim 350.000 huishoudens ontvangen de Nibud-Geldkrant

In diverse gemeenten huis-aan-huis verspreid.

lees meer › Praktijkverhaal

Gefeliciteerd, 18 jaar!

Inzetten op schuldpreventie met maatwerkeditie 'Voor boven de 18' in Uithoorn en Ommen-Hardenberg !

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verspreid: Nibud-Geldkrant, editie De Wolden

De Nibud-Geldkrant, is onderdeel van de campagne 'Grip op je knip' in gemeente De Wolden.

lees meer › Praktijkverhaal

De Nibud-Geldkrant in drie edities

Differentiatie lokale informatie: Voorschoten, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar.

lees meer › Praktijkverhaal

Iedereen grip op geld, ook in Kerkrade

Een speciale editie van de Nibud-Geldkrant voor alle inwoners.

lees meer › Praktijkverhaal

Project Taal & Geld verbindt

Avres en de Stichting Lezen & Schrijven bundelen krachten in vroegsignalering van zowel schulden als laaggeletterdheid.

lees meer › Praktijkverhaal

Gemeente Weert maakt gebruik van en-en-en aanpak

Hoe de gemeente Weert informeert, inspireert én activeert over omgaan met geld.

lees meer › Praktijkverhaal

Onderzoek gedragsinterventies in schuldhulpverlening

Samen met Delta Lloyd Foundation doet Nibud onderzoek naar gedragsinterventies.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-agenda op maat in gemeentelijke edities

Drie gemeentes vertellen over het resultaat dat zij behalen met een Nibud-agenda op maat.

lees meer › Praktijkverhaal

Meerderjarig in Meerssen: een goede start in je gemeente

'Voor boven de 18' op maat, een krachtige combi van landelijke en lokale informatie.

lees meer › Praktijkverhaal