Geschreven door

Minou van der Werf

Minou van der Werf

Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Verzekeren, saai? Niet met Fix je Risk!

Weblog | 30 maart 2017

Verzekeren bij leerlingen in groep 8… niet het meest leuke of interessante onderwerp om het over te hebben zou je denken. Hoe maak je dat levendig voor deze kinderen?

Samen met Elly Blanksma – Burgemeester van Helmond en voorzitter van de Raad van Toezicht van het Nibud – gaf ik tijdens de Week van het geld een gastles aan groep 8c van Basisschool de Rank in Helmond. Deze gastles ging niet zomaar over geld, maar specifiek over verzekeren.

Wat is verzekeren?

Gastles door Elly BlanksmaAan het begin van de les begonnen we met de theoretische basis: wat is verzekeren eigenlijk en waarom zou je dit doen? Voor mij was het de eerste keer dat ik daadwerkelijk les over financiën gaf aan jongeren en ik was dan ook vooral verbaasd over hoeveel ze eigenlijk al wisten. Toen wij vroegen wat een verzekering was, werd ons haarfijn uitgelegd hoe het allemaal in elkaar zat.

Er werden ook goede vragen gesteld, zoals: ‘Wat is het verschil tussen een verzekering en garantie?’ Na het ook nog over de soorten verzekeringen en over de verzekerde benen van Ronaldo te hebben gehad, hadden de kinderen genoeg informatie over verzekeringen om te starten met het spel van het Verbond van Verzekeraars: Fix je Risk!

Fix je Risk

Met Fix je Risk gaan de jongeren echt aan de slag met het onderwerp verzekeren. Ze moeten bijvoorbeeld bedenken welke risico’s iemand loopt tijdens een schoolkamp en ervoor kiezen om zich wel of niet hiertegen te verzekeren. Iedere ronde krijgen de leerlingen een budget, waarmee ze een verzekering af kunnen sluiten.

Maar, ze kunnen er ook voor kiezen om het risico te nemen. Consequentie kan dan wel zijn dat je naderhand veel moet betalen als het noodlot toch toeslaat. De leerlingen moesten dus echt de risico’s afzetten tegen de kosten en op basis hiervan een keuze maken.

‘Rad van gebeurtenissen’

Ook Elly, ikzelf en Elly’s bestuursadviseur David vonden het spel erg leuk. Maar wat vooral mooi was, was dat je bij de kinderen het begrip ziet groeien doordat ze er zelf mee aan de slag gaan. Gooi er wat competitie tegenaan en ze zijn helemaal niet meer te stuiten, zeker niet als ze zelf ook nog aan het ‘Rad van gebeurtenissen’ mogen draaien.

Kortom: een leerzame ervaring, niet alleen voor de kinderen, maar zeker ook voor ons als nieuwbakken docenten 🙂

Groep 8 basisschool De Rank

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Minou van der Werf

Minou van der Werf

Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

21 maart 2018

Voorjaar: informatiebijeenkomsten Startpunt Geldzaken

lees meer ›Nieuwsbericht

Financiële administratie in een digitaal tijdperk (2018)

Twee risicogroepen: 18 - 35-jarigen en de niet-digitaal vaardigen.

lees meer › Onderzoeksrapport
16 april 2018

Nibud: minstens 40 procent van de Nederlanders worstelt met financiële administratie

lees meer ›Persbericht

Lezing Financiële (digitale) administratie

Lezing Financiële (digitale) administratie

Hoe kunnen mensen hun financiële administratie op orde houden?

meer info › Diensten
06 april 2018

Terugblik Nibud congres

lees meer ›Nieuwsbericht

Pensioen: hoe weet u hoeveel u straks heeft?

Zet in drie stappen op een rij welke inkomsten u na pensionering heeft.

lees meer › Artikel

Aanmelden e-mailcoaching Bewaar

lees meer › Artikel
27 maart 2018

Kasboekje van Nederland

lees meer ›Nieuwsbericht
22 maart 2018

Nibud betrokken bij nieuwe buddy-schuldenapp Fikks

lees meer ›Nieuwsbericht
19 maart 2018

Studerende kinderen… wie gaat dat betalen?

lees meer ›Blog

Materialen ‘Ik krijg nooooit wat!’

Materialen ‘Ik krijg nooooit wat!’

bestel › Product
16 maart 2018

De burgemeester is vandaag de juf

lees meer ›Blog