Geschreven door

Minou van der Werf

Minou van der Werf

Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Verzekeren, saai? Niet met Fix je Risk!

Weblog | 30 maart 2017

Verzekeren bij leerlingen in groep 8… niet het meest leuke of interessante onderwerp om het over te hebben zou je denken. Hoe maak je dat levendig voor deze kinderen?

Samen met Elly Blanksma – Burgemeester van Helmond en voorzitter van de Raad van Toezicht van het Nibud – gaf ik tijdens de Week van het geld een gastles aan groep 8c van Basisschool de Rank in Helmond. Deze gastles ging niet zomaar over geld, maar specifiek over verzekeren.

Wat is verzekeren?

Gastles door Elly BlanksmaAan het begin van de les begonnen we met de theoretische basis: wat is verzekeren eigenlijk en waarom zou je dit doen? Voor mij was het de eerste keer dat ik daadwerkelijk les over financiën gaf aan jongeren en ik was dan ook vooral verbaasd over hoeveel ze eigenlijk al wisten. Toen wij vroegen wat een verzekering was, werd ons haarfijn uitgelegd hoe het allemaal in elkaar zat.

Er werden ook goede vragen gesteld, zoals: ‘Wat is het verschil tussen een verzekering en garantie?’ Na het ook nog over de soorten verzekeringen en over de verzekerde benen van Ronaldo te hebben gehad, hadden de kinderen genoeg informatie over verzekeringen om te starten met het spel van het Verbond van Verzekeraars: Fix je Risk!

Fix je Risk

Met Fix je Risk gaan de jongeren echt aan de slag met het onderwerp verzekeren. Ze moeten bijvoorbeeld bedenken welke risico’s iemand loopt tijdens een schoolkamp en ervoor kiezen om zich wel of niet hiertegen te verzekeren. Iedere ronde krijgen de leerlingen een budget, waarmee ze een verzekering af kunnen sluiten.

Maar, ze kunnen er ook voor kiezen om het risico te nemen. Consequentie kan dan wel zijn dat je naderhand veel moet betalen als het noodlot toch toeslaat. De leerlingen moesten dus echt de risico’s afzetten tegen de kosten en op basis hiervan een keuze maken.

‘Rad van gebeurtenissen’

Ook Elly, ikzelf en Elly’s bestuursadviseur David vonden het spel erg leuk. Maar wat vooral mooi was, was dat je bij de kinderen het begrip ziet groeien doordat ze er zelf mee aan de slag gaan. Gooi er wat competitie tegenaan en ze zijn helemaal niet meer te stuiten, zeker niet als ze zelf ook nog aan het ‘Rad van gebeurtenissen’ mogen draaien.

Kortom: een leerzame ervaring, niet alleen voor de kinderen, maar zeker ook voor ons als nieuwbakken docenten 🙂

Groep 8 basisschool De Rank

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Minou van der Werf

Minou van der Werf

Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

Het financieel inzichtgesprek

Méér dan een gesprek: een kort coachingstraject met een financieel overzicht en actieplan.

lees meer › Artikel

Gefeliciteerd, 18 jaar!

Inzetten op schuldpreventie met maatwerkeditie 'Voor boven de 18' in Uithoorn en Ommen-Hardenberg !

lees meer › Praktijkverhaal
22 januari 2018

Nibud waarschuwt voor te veel optimisme: koopkracht blijft achter

lees meer ›Persbericht
19 januari 2018

Mijn kleine pensioen gaat in de grote pot

lees meer ›Blog
11 januari 2018

Staatssecretaris van Ark bezoekt les MoneyWays

lees meer ›Nieuwsbericht
22 december 2017

Terugblikken en vooruitkijken

lees meer ›Blog

Opkomst verhogen met een sms (2017)

Nibud-experiment leidt tot nieuwe werkwijze Groningse Kredietbank.

lees meer › Onderzoeksrapport
19 december 2017

Nibud-experiment leidt tot nieuwe werkwijze bij Groningse Kredietbank

lees meer ›Persbericht
11 december 2017

Trouwen in 2018: beperkte gemeenschap van goederen

lees meer ›Nieuwsbericht
07 december 2017

Oproep Nibud & NVVK: laat de schuld niet oplopen

lees meer ›Persbericht
30 november 2017

Nibud organiseert jaarlijks congres ‘Geld & Gedrag’

lees meer ›Nieuwsbericht
29 november 2017

Vergeet-mij-nietjes op het graf

lees meer ›Blog