Geschreven door

Micha Aarts

Micha Aarts

Trainer en budgetcoach

medewerker

Factsheet Loonbeslag in de praktijk

Als Nibud-coach bieden wij de factsheet ‘Loonbeslag! Wat nu?’ aan bij werkgevers voor wie wij werken. Hoe gebruiken zij de factsheet? En wat zijn hun ervaringen? Een rondje langs een aantal werkgevers leverde leuke en verrassende antwoorden op.

Een personeelsadviseur van een bedrijf met 80 medewerkers: “Wij zijn een klein en persoonlijk bedrijf.  Van de meeste medewerkers weten wij de gezinssituatie; zijn ze gehuwd, met kinderen of alleenstaand. Door de loonbeslag factsheet kunnen we nu snel beoordelen of de juiste bijstandsnorm voor de beslagvrije voet is gehanteerd. Dat kan een medewerker honderden euro’s  per maand schelen.”

Toegevoegde waarde

De salarisadministrateur van een groot beveiligingsbedrijf: “Op de factsheet staat veel informatie die ik nog niet wist. Wij hebben heel regelmatig met loonbeslagen te maken, dus de factsheet heeft echt toegevoegde waarde. Als ik dingen signaleer, waarvan ik denk dat ze niet kloppen, overleg ik met de HR-adviseur. Deze kan contact opnemen met de betreffende medewerker. Medewerkers zijn vaak heel blij met deze opmerkingen, want ze vinden het zelf heel lastig om het gesprek met de deurwaarder aan te gaan. Ik heb voor mijn collega’s ook de factsheet aangevraagd, heel handig.”

Download de factsheet: 'Loonbeslag! Wat nu? (pdf)

Eye-opener

“Wij hadden geen idee wat er allemaal schuil kon gaan achter een loonbeslag.” vertelt een HR-manager van een grote zorginstelling. “Wij verwerkten het loonbeslag volgens de opgave van de deurwaarder en dat was het. Tot een collega en ik een paar maanden geleden de workshop”Financiële problemen op de werkvloer” bij het Nibud gevolgd hebben. Dat was een echte eye-opener.”

“Wij kunnen en willen de financiële problemen van onze medewerkers niet oplossen, maar na de workshop hebben we wel besloten wat meer hulp te bieden. Zo krijgen alle medewerkers die met loonbeslag te maken hebben een mail waarin staat welke gegevens ze door moeten geven aan de deurwaarder. Ook mogen ze bij ons aankloppen en kijken we samen welke hulp we kunnen inschakelen. Een medewerker die deze stap zet, wil graag zijn problemen oplossen. Dan helpen we hierbij.”

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Micha Aarts

Micha Aarts

Trainer en budgetcoach

medewerker

Wij kunnen en willen de financiële problemen van onze medewerkers niet oplossen, maar we kunnen wel meer hulp bieden.”

— HR-manager zorginstelling

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

Minima-effectrapportage

Test het minimabeleid in uw gemeente met de Minima-effectrapportage van het Nibud.

lees meer › Artikel
29 mei 2020

Door crisis meer aandacht voor rol financiële educatie

lees meer › Nieuwsbericht
25 mei 2020

Negenduizend huurders met betalingsproblemen

lees meer › Nieuwsbericht
19 mei 2020

Maximale rentes kredieten tijdelijk verlaagd

lees meer › Nieuwsbericht
18 mei 2020

Drie maanden collegegeld voor vertraagde afstudeerders

lees meer › Nieuwsbericht
15 mei 2020

Solidariteit tijdens en na corona

lees meer › Blog

Ruim 320.000 Rotterdamse huishoudens ontvangen Geldkrant Minder inkomen

Voor Rotterdammers met geldzorgen door de coronacrisis is een speciale Geldkrant gemaakt.

lees meer › Praktijkverhaal

Actueel: Wat vindt het Nibud van ….

Wat vindt het Nibud vanuit haar kennis van actuele maatschappelijke ontwikkelingen?

lees meer › Artikel
10 mei 2020

Blog Financieel fit: Mijn vakantiegeld gaat naar de badkamer

lees meer › Blog
30 april 2020

Mijn huishoudboekje in coronatijd

lees meer › Blog
23 april 2020

GeldChecker helpt jongeren tijdens coronacrisis

lees meer › Persbericht
20 april 2020

Steeds minder contante betalingen

lees meer › Nieuwsbericht