Geschreven door

Micha Aarts

Micha Aarts

Trainer en budgetcoach

medewerker

Factsheet Loonbeslag in de praktijk

Als Nibud-coach bieden wij de factsheet ‘Loonbeslag! Wat nu?’ aan bij werkgevers voor wie wij werken. Hoe gebruiken zij de factsheet? En wat zijn hun ervaringen? Een rondje langs een aantal werkgevers leverde leuke en verrassende antwoorden op.

Een personeelsadviseur van een bedrijf met 80 medewerkers: “Wij zijn een klein en persoonlijk bedrijf.  Van de meeste medewerkers weten wij de gezinssituatie; zijn ze gehuwd, met kinderen of alleenstaand. Door de loonbeslag factsheet kunnen we nu snel beoordelen of de juiste bijstandsnorm voor de beslagvrije voet is gehanteerd. Dat kan een medewerker honderden euro’s  per maand schelen.”

Toegevoegde waarde

De salarisadministrateur van een groot beveiligingsbedrijf: “Op de factsheet staat veel informatie die ik nog niet wist. Wij hebben heel regelmatig met loonbeslagen te maken, dus de factsheet heeft echt toegevoegde waarde. Als ik dingen signaleer, waarvan ik denk dat ze niet kloppen, overleg ik met de HR-adviseur. Deze kan contact opnemen met de betreffende medewerker. Medewerkers zijn vaak heel blij met deze opmerkingen, want ze vinden het zelf heel lastig om het gesprek met de deurwaarder aan te gaan. Ik heb voor mijn collega’s ook de factsheet aangevraagd, heel handig.”

Eye-opener

“Wij hadden geen idee wat er allemaal schuil kon gaan achter een loonbeslag.” vertelt een HR-manager van een grote zorginstelling. “Wij verwerkten het loonbeslag volgens de opgave van de deurwaarder en dat was het. Tot een collega en ik een paar maanden geleden de workshop”Financiële problemen op de werkvloer” bij het Nibud gevolgd hebben. Dat was een echte eye-opener.”

“Wij kunnen en willen de financiële problemen van onze medewerkers niet oplossen, maar na de workshop hebben we wel besloten wat meer hulp te bieden. Zo krijgen alle medewerkers die met loonbeslag te maken hebben een mail waarin staat welke gegevens ze door moeten geven aan de deurwaarder. Ook mogen ze bij ons aankloppen en kijken we samen welke hulp we kunnen inschakelen. Een medewerker die deze stap zet, wil graag zijn problemen oplossen. Dan helpen we hierbij.”

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Micha Aarts

Micha Aarts

Trainer en budgetcoach

medewerker

Wij kunnen en willen de financiële problemen van onze medewerkers niet oplossen, maar we kunnen wel meer hulp bieden.”

— HR-manager zorginstelling

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

18 september 2018

Nibud: Koopkrachtplaatjes grillig

lees meer ›Persbericht

Minima-effectrapportage

Test het minimabeleid in uw gemeente met de Minima-effectrapportage van het Nibud.

lees meer › Artikel
18 maart 2019

Nibud: meer dan helft van budget op aan vaste lasten

lees meer ›Persbericht

Rapport doorrekening koopkrachteffecten voorstel PvdA 2019

lees meer › Onderzoeksrapport
18 maart 2019

Doorrekening koopkrachteffecten voorstel PvdA 2019

lees meer ›Nieuwsbericht
13 maart 2019

Koningin Máxima aanwezig bij Nibud Jubileumcongres

lees meer ›Persbericht

Online tool bij Budgethandboek

lees meer › Artikel
07 maart 2019

Geldzaken regelen bij een scheiding

lees meer ›Blog
07 maart 2019

Energie vraagt om helderheid

lees meer ›Blog
06 maart 2019

150.000ste geldplan ingevuld

lees meer ›Nieuwsbericht
05 maart 2019

‘Het Vaste Lasten Pakket kan de negatieve spiraal doorbreken’

lees meer ›Nieuwsbericht
01 maart 2019

Maart is #bewaarmaand

lees meer ›Nieuwsbericht