Geschreven door

Micha Aarts

Micha Aarts

Trainer en budgetcoach

medewerker

Factsheet Loonbeslag in de praktijk

Als Nibud-coach bieden wij de factsheet ‘Loonbeslag! Wat nu?’ aan bij werkgevers voor wie wij werken. Hoe gebruiken zij de factsheet? En wat zijn hun ervaringen? Een rondje langs een aantal werkgevers leverde leuke en verrassende antwoorden op.

Een personeelsadviseur van een bedrijf met 80 medewerkers: “Wij zijn een klein en persoonlijk bedrijf.  Van de meeste medewerkers weten wij de gezinssituatie; zijn ze gehuwd, met kinderen of alleenstaand. Door de loonbeslag factsheet kunnen we nu snel beoordelen of de juiste bijstandsnorm voor de beslagvrije voet is gehanteerd. Dat kan een medewerker honderden euro’s  per maand schelen.”

Toegevoegde waarde

De salarisadministrateur van een groot beveiligingsbedrijf: “Op de factsheet staat veel informatie die ik nog niet wist. Wij hebben heel regelmatig met loonbeslagen te maken, dus de factsheet heeft echt toegevoegde waarde. Als ik dingen signaleer, waarvan ik denk dat ze niet kloppen, overleg ik met de HR-adviseur. Deze kan contact opnemen met de betreffende medewerker. Medewerkers zijn vaak heel blij met deze opmerkingen, want ze vinden het zelf heel lastig om het gesprek met de deurwaarder aan te gaan. Ik heb voor mijn collega’s ook de factsheet aangevraagd, heel handig.”

Download de factsheet: 'Loonbeslag! Wat nu? (pdf)

Eye-opener

“Wij hadden geen idee wat er allemaal schuil kon gaan achter een loonbeslag.” vertelt een HR-manager van een grote zorginstelling. “Wij verwerkten het loonbeslag volgens de opgave van de deurwaarder en dat was het. Tot een collega en ik een paar maanden geleden de workshop”Financiële problemen op de werkvloer” bij het Nibud gevolgd hebben. Dat was een echte eye-opener.”

“Wij kunnen en willen de financiële problemen van onze medewerkers niet oplossen, maar na de workshop hebben we wel besloten wat meer hulp te bieden. Zo krijgen alle medewerkers die met loonbeslag te maken hebben een mail waarin staat welke gegevens ze door moeten geven aan de deurwaarder. Ook mogen ze bij ons aankloppen en kijken we samen welke hulp we kunnen inschakelen. Een medewerker die deze stap zet, wil graag zijn problemen oplossen. Dan helpen we hierbij.”

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Micha Aarts

Micha Aarts

Trainer en budgetcoach

medewerker

Wij kunnen en willen de financiële problemen van onze medewerkers niet oplossen, maar we kunnen wel meer hulp bieden.”

— HR-manager zorginstelling

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

18 september 2018

Nibud: Koopkrachtplaatjes grillig

lees meer ›Persbericht

Minima-effectrapportage

Test het minimabeleid in uw gemeente met de Minima-effectrapportage van het Nibud.

lees meer › Artikel
20 augustus 2019

Nieuwe streamingsdienst met abonnement

lees meer ›Nieuwsbericht
19 augustus 2019

Minder meldingen bij schuldhulpverlening maar niet minder mensen met schulden

lees meer ›Nieuwsbericht

Nibud Vakantiegeldenquête (2019)

Ruim een kwart van de Nederlanders gaat in 2019 niet met vakantie.

lees meer › Onderzoeksrapport
04 juli 2019

Nibud: Vakantie voor meer mensen te duur

lees meer ›Persbericht
02 juli 2019

GeldChecker: een geldkrant voor jongeren

lees meer ›Nieuwsbericht
02 juli 2019

Overheid verlaagt leeftijd volledige minimumloon

lees meer ›Nieuwsbericht
19 juni 2019

Koopkrachtstijging minder hoog dan verwacht

lees meer ›Nieuwsbericht

Onze werkwijze bij gedragsveranderingsprojecten

Het Nibud werkt met een 5-stappenmodel om succesvolle gedragsverandering te bereiken.

lees meer › Artikel
18 juni 2019

Lesmateriaal Omgaan met geld geheel vernieuwd

lees meer ›Nieuwsbericht
17 juni 2019

Liveblog studiereis financieel gedrag Dublin

lees meer ›Blog