Geschreven door

Gea Schonewille

Gea Schonewille

Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Wat proeven we echt?

Weblog | 2 april 2015

Bent u er ook van overtuigd dat die merk-koffie veel lekkerder is dan die van het huismerk? Of dat die dure shampoo wel veel lekkerder ruikt dan de goedkope variant? Of dat de taarten van de bakker veel beter smaken dan die van de supermarkt? Ja? Weet u het heel zeker?

Pasen is bij ons thuis altijd een gezellige bedoening. Er wordt met de hele familie eitjes gezocht, er worden spelletjes gespeeld en er wordt lekker gebruncht. Ja, u leest het goed, we zoeken nog steeds eitjes. Ook al ben ik de jongste (24 jaar) van het gezin. Hartstikke gezellig!

Uitdaging: duur versus goedkoop paasbrood

Na het zoeken van de eitjes, komt de brunch. En daar hoort natuurlijk paasbrood bij. Mijn moeder haalde altijd paasbrood van de bakker (kosten 7 euro). Met mijn vader had ik eens paasbrood van een goedkope supermarkt gegeten (kosten 1 euro). Ik vond dit heel lekker brood, maar kon mijn moeder er niet van overtuigen dat het net zo lekker was als dat van de bakker  – en misschien nog wel lekkerder. Ik daagde haar uit voor een test.

Ik kocht een paasbrood bij de supermarkt  en een paasbrood bij de bakker. Mijn moeder ging geblinddoekt aan tafel zitten en mocht proeven. U voelt het al aankomen; ze vond het goedkope paasbrood lekkerder!

Proef het verschil

Het programma brain games, deed een soortgelijk experiment. Ze bakten twee identieke taarten met dezelfde ingrediënten, op hetzelfde moment, in dezelfde oven.  Het enige verschil was de zogenaamde prijs, de ene taart kostte 15 dollar en de andere 55 dollar. De ‘dure’ taart werd door de proefpersonen als de lekkerste ervaren. Bekijk hier de reacties:

Filmpje: Cakes of deception

Beloningssysteem geactiveerd

Hoe kan het dat we denken dat dure dingen ook vanzelfsprekend beter zijn?

Onze hersenen maken altijd vergelijkingen. We vergelijken producten onder andere op basis van prijs. Bij hogere prijzen gaan we uit van betere kwaliteit. Alleen al denken dat iets duurder is, laat onze hersenen het beloningsysteem activeren. Dit zorgt ervoor dat we meer plezier hebben van het product.

De volgende keer dat u iets duurs eet, probeer dan te bedenken of u er plezier van heeft omdat het lekkerder is of omdat het duurder is. Want die twee gaan dus niet altijd samen!

Wilt u geld besparen? Ga eens na of er producten zijn die u altijd van een A-merk koopt, maar waarvan het B-merk misschien wel net zo goed is. Waarbij u natuurlijk ook let op andere aspecten van kwaliteit, zoals de samenstelling.

En, waar koopt u uw paasbrood deze Pasen?

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Gea Schonewille

Gea Schonewille

Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

18 september 2018

Nibud: Koopkrachtplaatjes grillig

lees meer ›Persbericht

Minima-effectrapportage

Test het minimabeleid in uw gemeente met de Minima-effectrapportage van het Nibud.

lees meer › Artikel

Rapport Inkomenscriteria voor huurders

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft het Nibud gevraagd om met een breed onderzoek antwoord te geven op de motie-Koerhuis.

lees meer › Onderzoeksrapport

Rapport Hoe gaan mensen om met hoge woonlasten?

Uit dit onderzoek blijkt dat een kwart van de huurders dusdanig hoge woonlasten heeft dat zij voor de overige uitgaven onvoldoende budget hebben om de basisbedragen te kunnen betalen.

lees meer › Onderzoeksrapport
13 september 2019

Nibud luidt noodklok: kwart van de huurders zit financieel klem

lees meer ›Persbericht

Humanitas geeft Startpunt Geldzaken ruim baan

lees meer › Praktijkverhaal

Hoogeveen: samen met werkgevers geldproblemen eerder in beeld

Nibud-workshop Wie zijn de werkende armen was een eye-opener.

lees meer › Praktijkverhaal

Interview met Tamar Strietman, Humanitas

lees meer › Special
29 augustus 2019

Blog 11 Bewust op budget: Zelfs op vakantie

lees meer ›Blog
20 augustus 2019

Bijhouden van abonnementen op streamingdiensten

lees meer ›Nieuwsbericht
19 augustus 2019

Minder meldingen bij schuldhulpverlening maar niet minder mensen met schulden

lees meer ›Nieuwsbericht

Nibud Vakantiegeldenquête (2019)

Ruim een kwart van de Nederlanders gaat in 2019 niet met vakantie.

lees meer › Onderzoeksrapport