Geschreven door

Minou van der Werf

Minou van der Werf

Senior wetenschappelijk medewerker

medewerker

De digitalisering van onze financiën

22 januari 2016

We kunnen er niet omheen: de digitalisering van de samenleving en dus ook van onze financiën. Met mijn bijna 26 lentes jong zie ik hier meestal wel de voordelen van in, maar zelfs ik merk dat er ook ontwikkelingen zijn waar ik nog niet helemaal klaar voor ben. Het verdwijnen van de blauwe envelop is daar bijvoorbeeld eentje van.

Ik geef echter toe dat het soms vooral een kwestie van wennen is: over de mobiel bankieren app was ik in het begin bijvoorbeeld erg sceptisch (‘Dat kan toch nooit veilig zijn?’), maar inmiddels kan ik niet meer zonder. Wat mij als Nibud-onderzoeker echter vooral interesseert, is wat deze ontwikkelingen met het financieel gedrag van de consument doen.

De mobiel bankieren app

Uit ons onderzoek Geldzaken in de praktijk 2015  blijkt dat mensen die gebruik maken van de mobiel bankieren app, veel vaker hun banksaldo bekijken. Maar liefst 90 procent van de app-gebruikers bekijkt minimaal een keer per week zijn of haar banksaldo, tegen 68 procent van de mensen zonder mobiel bankieren app. Het lijkt er dus op dat de mensen die gebruik maken van de app, meer overzicht hebben dan mensen die geen gebruik maken van de app. Heel positief dus!

Vanuit de banken horen wij echter ook dat mensen die de app gebruiken, vaker geld van hun spaarrekening afhalen. Ze schuiven dus meer met hun geld. Als dit roodstand voorkomt, dan is dat natuurlijk mooi. Maar als dit ervoor zorgt dat mensen hun spaargeld sneller uitgeven, dan is dit misschien weer een minder goede ontwikkeling.

Digitale rekeningen

Rekeningen komen tegenwoordig steeds minder vaak per post. Dat is natuurlijk veel beter voor het milieu en voor het bedrijf levert het minder kosten op. Logisch. Wij zien echter dat mensen hier moeite mee hebben, omdat het voor minder overzicht zorgt. Ook logisch.

E-mail lees je vaak op je telefoon en wordt daarna vergeten of verdwijnt steeds verder naar beneden. Als ik een belangrijke mail niet als ‘ongelezen’ markeer, dan vergeet ik het. Terwijl een rekening die ik per post heb gekregen op de tafel blijft liggen totdat ik hem heb betaald. Hij blijft dus letterlijk onder de aandacht, omdat ik hem telkens zie. En daarna wordt het netjes opgeborgen in mijn map voor de administratie, bij alle andere papieren. Nog een nadeel aan digitale rekeningen…

Wat doet het met de consument?

Digitalisering kunnen we natuurlijk niet tegengaan. Maar het is wel belangrijk om in de gaten te blijven houden wat de consequenties van deze veranderingen voor de consument zijn.

Als dit niet uit het oog wordt verloren, dan ben ik ervan overtuigd dat digitalisering kan helpen in het ondersteunen van de financiële redzaamheid van de consument. Voorbeelden zijn er al genoeg: online tools, de mobiel bankieren app, bonnetjes van aankopen die via de mail worden gestuurd en ga zo maar door!

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Reacties (3)

  • Jan W Woldering op 18 februari 2016, 10:56

    Digitalisering is een goed hulpmiddel! Handig om declaraties online te declareren zodat je zeker weet dat het ontvangen wordt. TNT laat nog wel eens een steekje vallen, en dan zit je zomaar zonder geld! Rekeningen kunnen ze beter op papier sturen, per email print ik ze toch uit, en dat kost ook papier en inkt. Contactloos betalen doe ik ook niet, want dat is eenvoudig te jatten. Zo is/kan de PC/smartphone een handig hulpmiddel zijn, maar we moeten niet vergeten dat er ook velen zijn die geen PC/smartphone bezitten of er (veilig) mee om kunnen gaan!

    Beantwoorden
  • Ans Deppenbroek op 11 maart 2018, 12:08

    Hallo, Ik kan het niet vinden. IK ben gastouder over een aantal kinderen en dan heb je per kind per dag voor verschillende dingen onkosten aftrek bij de belasting zoals gas, eten drinken. Ik heb daar ooit een lijstje van gezien maar kan het op jullie site niet terug vinden. Kunnen jullie mij dat toesturen op mijn e-mailadres.Bij voorbaat dank vriendelijke groeten, Ans Deppenbroek

    Beantwoorden
    • nibud op 18 juni 2018, 13:39

      Hallo Ans, excuses voor de vertraagde beantwoording van je bericht. Je vraag hoort eigenlijk niet op deze blog en had beter via het contactformulier gesteld kunnen worden, zodoende is jouw opmerking aan onze aandacht ontsnapt. Gezien de plaatsingsdatum, is een antwoord nog relevant voor je? We helpen je graag! Groeten, Nibud Webredactie

      Beantwoorden

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Minou van der Werf

Minou van der Werf

Senior wetenschappelijk medewerker

medewerker

Rekeningen per e-mail vind ik niet prettig. Hierdoor heb ik minder overzicht. Print het dan ook liever uit en stop ze in een map zodat alles bij elkaar staat.”

— John ('Geldzaken in de praktijk')

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

05 september 2018

Ruim 2.000 consumenten aangemeld voor Nibud e-mailcoaching Bewaar

lees meer ›Nieuwsbericht
31 augustus 2018

‘Van mijn kop in het zand naar overzicht’

lees meer ›Blog
08 juni 2018

Liveblog studiereis financieel gedrag

lees meer ›Blog
05 juni 2018

Voor één dag arm: ervaar financiële stress

lees meer ›Blog

Financiële administratie in een digitaal tijdperk (2018)

Twee risicogroepen: 18 - 35-jarigen en de niet-digitaal vaardigen.

lees meer › Onderzoeksrapport

Lezing Financiële (digitale) administratie

Lezing Financiële (digitale) administratie

Hoe kunnen mensen hun financiële administratie op orde houden?

meer info › Diensten
13 februari 2018

Man – Vrouw

lees meer ›Blog

Factsheet Geld en Relatie (2018)

Hoe gaan mannen en vrouwen om met de huishoudfinanciën?

lees meer › Onderzoeksrapport

Opkomst verhogen met een sms (2017)

Nibud-experiment leidt tot nieuwe werkwijze Groningse Kredietbank.

lees meer › Onderzoeksrapport

Lezing Gek met geld

Lezing Gek met geld

De psychologische principes achter omgaan met geld.

meer info › Diensten
08 augustus 2017

Masterclass Financieel gedrag in New York

lees meer ›Blog

Lezing Jongeren

Lezing Jongeren

Hoe komen jongeren rond? Hoe zit het met schulden?

meer info › Diensten