Cliënten motiveren hun budget goed te beheren: dat moet je leren!

Praktijkverhaal | 4 januari 2019

‘In mijn werk ontmoet ik veel ouders met schulden of ouders die met moeite hebben met rondkomen. Daardoor groeien hun kinderen op in armoede’, vertelt Astrid Gondorf, ouder- en kindadviseur bij Ouder en kindteam Amsterdam.

Astrid vervolgt: ‘Toen ik ging nadenken over de besteding van mijn loopbaanbudget, wist ik het al snel. Gespreksvoering en cursussen op het terrein van de psychologie: daarmee was ik inmiddels goed bekend. Maar een opleiding over budgettering, daar kan ik mijn cliënten nog beter mee helpen! Want al kan ik zelf budgetteren en uiteraard adviseren, het lukt me nog onvoldoende om ze echt aan de slag te krijgen. In de praktijk merk ik dat adviseren alleen niet genoeg is, je moet cliënten ook enthousiasmeren om over te gaan tot actie. Adviseren én motiveren!’

Budgetteren en begeleiden voor professionals

‘Eerst dacht ik: ik doe direct de specialisatie Budgetcoachen volgens de Nibud-methode. Maar wat ben ik blij dat ik eerst de tweedaagse training Budgetteren en begeleiden heb gevolgd! Het is zo’n duidelijke, praktische opleiding en bovendien meteen toepasbaar in de praktijk. Ook was ik ontzettend tevreden over de docent die de training gaf.’

‘Ik weet nu wat ik anders kan doen om mijn cliënten in beweging te krijgen. Ik heb al zoveel collega’s gezegd: zo’n opleiding moet je ook doen! Want in mijn werkveld zien we geregeld dat cliënten niet (altijd) voldoende inzet tonen in trajecten, bijvoorbeeld in opvoedingsondersteuning. Maar als je continu moet bedenken hoe je het eten voor je gezin moet betalen, heb je erg weinig ruimte om aan andere problemen te werken! Dus eerst budgetteren!’

‘Bij mogelijke verslavingsproblematiek, zoals alcohol of drugs, maar ook gamen is dit natuurlijk de eerste hulpvraag waar de cliënt mee aan de slag moet. Maar in veel andere gevallen is budgetteren echt het startpunt.’

Sneller doorvragen en diepliggende oorzaken

‘Wat ik persoonlijk een eyeopener vind, is dat life events zo’n grote impact kunnen hebben op je financiële situatie. Bij een intake start ik vaak direct met een vraag over de geldzaken, maar dankzij de training vraag ik nu sneller door. Ook ben ik alert op diepliggende oorzaken,  als een cliënt bijvoorbeeld net een scheiding achter de rug heeft of in scheidingsproces zit, werkloos is geraakt of weduwe/weduwnaar. Daarnaast heb ik nu veel meer inzicht in de verschillende maatregelingen ter ondersteuning voor gezinnen met lage inkomens.’

Beschikbare maatregelingen en gratis hulpmiddelen

‘In de training leer je waar je die verschillende maatregelingen kunt vinden en welke hulpmiddelen je kunt inzetten. Veel van die materialen zijn gratis en te vinden op de website van het Nibud.’

Verschil tussen adviseren en motiveren

‘Ik weet nu écht wat het verschil is tussen adviseren en motiveren! Met mijn opgedane kennis heb ik de Hogeschool Rotterdam een gastles aangeboden. Ik vind het erg belangrijk dat studenten sociaal werk dit leren gedurende hun opleiding. In maart 2019 ga ik weer  de Nibud-schoolbanken in, dan ga ik me specialiseren tot Budgetcoach. Ik heb er nu al zin in!’

Astrid Gondorf, ouder- en kindadviseur bij Ouder en kindteam Amsterdam

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Financiële redzaamheid en beschermingsbewind

Bewind51 is een objectieve tool waarmee een gemeente objectief kan beoordelen of beschermingsbewind (nog) passend is.

lees meer › Praktijkverhaal