Black Friday: aanbieding of niet?
Nieuwsbericht | 26 november 2019
Winkeliers adverteren volop met aanbiedingen waarmee ze u deze week – in de aanloop naar Black Friday – willen overhalen om geld uit te geven. Maar zijn die aanbiedingen wel echt? En is de korting echt zoveel hoger dan op andere dagen?
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel webwinkels nog steeds adverteren met verzonnen aanbiedingen. Bij 39 van de 100 webwinkels die zij onderzochten, vond de Consumentenbond meer dan vijf nepaanbiedingen. Zo waren er aanbiedingen waarbij het product al maanden hetzelfde kostte als in de (nep)aanbieding. In sommige gevallen was de prijs zelfs wel eens lager geweest.
Kritisch winkelen
Veel mensen zijn gevoelig voor kortingsacties en kopen dan meer dan ze anders zouden hebben gedaan. Als u deze week (online) gaat winkelen en dat wilt voorkomen, denk dan aan deze tips:
- Bepaal een vast budget. Hoeveel kunt en wilt u uitgeven? En kunt iets laten liggen als u iets anders heel graag wilt hebben?
- Vergelijk de prijzen. Juist online kunt u er snel achter komen waar een product het goedkoopst is.
- Wees uzelf bewust van de invloed van reclame. Reclame stimuleert om te gaan kopen en heeft invloed op uw gedrag. Besef dat ú uiteindelijk beslist.
Hoe het komt dat mensen het moeilijk vinden om verleidingen te weerstaan en meer tips hoe u ermee om kunt gaan, vindt u hier.