Geschreven door

Gea Schonewille

Gea Schonewille

Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Wacht niet af, maar betrek debiteuren in de betaling

Weblog | 29 juni 2018

Steeds vaker wordt post digitaal verstuurd. Facturen vallen lang niet allemaal meer op de deurmat en zijn daardoor minder in het vizier. Janssen & Janssen ging met mij in gesprek over de invloed van de digitalisering op het hebben van betaalachterstanden.

Communiceer makkelijk en begrijpelijk

Janssen & Janssen, een aanbieder van creditmanagementdiensten, heeft als streven een schuldenvrije maatschappij. Ze geven onder andere lezingen en trainingen over het omgaan met geld en helpen gezinnen met hun schulden. Janssen & Janssen heeft daarmee een gedeelde missie met het Nibud: het voorkomen van geldproblemen.

Ik raad organisaties als Janssen & Janssen aan om zo helder en transparant mogelijk te communiceren. Als het kwaad al is geschied en schulden zijn gemaakt, zijn er bovendien nog voldoende kansen voor bedrijven om de situatie niet erger te maken.

Het is belangrijk om de communicatie zo makkelijk en begrijpelijk mogelijk te maken. Voeg duidelijke acties toe. Stuur ook vroegtijdig reminders uit zodat debiteuren nog de mogelijkheid hebben om hier op te reageren.

Betrek debiteuren in de betaling

Consumenten komen ook nog wel eens in de problemen als automatische incasso’s worden afgeschreven net voordat het inkomen wordt gestort. Speel hier als organisatie op in en houd rekening met de timing wanneer je een rekening of aanmaning verstuurt.

Weet je niet wat het beste moment voor de debiteur is? Vraag het gewoon: ‘Wanneer heb je het liefste dat wij afschrijven?’ Probeer dus ook flexibel te zijn met betaaltermijnen. En houd daarbij proactief contact met debiteuren. Probeer eerder te peilen of je kunt helpen. Wacht niet af, maar wees het een stapje voor.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Gea Schonewille

Gea Schonewille

Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Probeer flexibel te zijn met betaaltermijnen.”

— Gea Schonewille

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

‘Inzet Nibud-coach creëert veel rust, ook op de werkvloer’

Hoe ga je om met personeel met schulden? Nibud biedt een coachingstraject. Werkgever én werknemer vertellen.

lees meer › Praktijkverhaal
10 augustus 2018

Direct online hulp bij schulden

lees meer ›Blog
11 juli 2018

Reactie Nibud op wetsvoorstel tot herziening van het beslag- en executierecht

lees meer ›Nieuwsbericht

Buddy-schuldenapp fiKks helpt medewerkers

lees meer › Artikel

Opluchting bij werknemers Bilfinger na hulp van Nibud-coach

Helpt verzuim voorkomen en bevordert loyaliteit naar bedrijf.

lees meer › Praktijkverhaal
05 juni 2018

Voor één dag arm: ervaar financiële stress

lees meer ›Blog

Workshop vroegsignalering armoede en schulden

Workshop vroegsignalering armoede en schulden

Open inschrijving of incompany

meer info › Opleidingen
03 november 2017

Laaggeletterdheid en financiële problemen

lees meer ›Blog

Nibud Studentenonderzoek 2017

Over de inkomsten en uitgaven van studenten.

lees meer › Onderzoeksrapport
26 juni 2017

Eerste Kennisproeverij voor werkgevers een succes

lees meer ›Blog

Lezing Schulden

Lezing Schulden

Cijfers, feiten en wetswijzigingen omtrent schulden.

meer info › Diensten

Budgetcoaching voor uw werknemers

Specialistische ondersteuning voor uw werknemers met schulden.

lees meer › Artikel