Geschreven door

Anna van der Schors

Anna van der Schors

Sr. Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Berekenuwrecht Plus in Almere

Praktijkverhaal | 2016

Via Berekenuwrecht.nl kunnen consumenten nagaan op welke landelijke regelingen zij recht hebben. Sluit een gemeente zich aan op deze tool, dan worden lokale regelingen ook getoond. Met Berekenuwrecht Plus kan de aanvraag door een inwoner helemaal digitaal worden gedaan. De Gemeente Almere koos ervoor om hun inwoners deze methode aan te bieden.

Vraag: meer laagdrempelige en efficiëntere methode voor aanvraag regelingen

Almere wilde haar inwoners graag een meer klantvriendelijke manier bieden om er digitaal en in één keer zicht op te krijgen voor welke regelingen men in aanmerking kwam. Tot dan toe was het aanvragen van regelingen alleen mogelijk via een inloopspreekuur of in een bespreking met een contactpersoon. Echter: het aantal spreekkamers werd ingekrompen waardoor andere oplossingen nodig waren.

Aanpak: via Berekenuwrecht naar Berekenuwrecht Plus

De gemeente had al besloten zich aan te sluiten op Berekenuwrecht.nl, zodat inwoners deze tool niet alleen voor het berekenen van landelijke, maar ook voor lokale regelingen kon gebruiken. De stap naar Berekenuwrecht Plus lag daarna voor de hand, omdat het digitaal aanvragen een extra klantvriendelijkheid voor de inwoner, en efficiënter is voor de gemeente.

Resultaat: uniformer werken en een sneller proces

Hoewel de gemeente moest wennen aan de nieuwe werkwijze, werd na de implementatie al snel duidelijk dat de tool leidde tot een verbetering in uniform werken. Door de digitalisering werkten alle medewerkers nu met dezelfde interpretatie van richtlijnen voor de bijzondere bijstand. Ook verliep het proces van de aanvraag nu sneller dan voorheen: de dossiers zijn nu eerder compleet voor afhandeling.
De inwoners blijken goed met de tool uit de voeten te kunnen, er is weinig hulp en begeleiding nodig. Een wens voor de toekomst zou nog zijn om gegevens te kunnen bewaren zodat een inwoner bij een vervolgaanvraag niet alles opnieuw hoeven in te vullen. En een volgende stap voor de gemeente is om nog beter na te denken over hoe de toegang tot de voorzieningen te verbeteren.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Anna van der Schors

Anna van der Schors

Sr. Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Het voor inwoners mogelijk maken van een digitale aanvraag is een klantvriendelijke oplossing.”

— P. Vroom, Projectmanager Staf Werk en Inkomen, gemeente Almere

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Minima-effectrapportage mét online tool

De gemeente Rheden laat zich voor haar minimabeleid al jaren adviseren door het Nibud, nu ook met een extra online tool.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-agenda 2019 op maat

De Nibud-agenda op maat geeft mensen met geldstress meer grip en daardoor meer rust.

lees meer › Praktijkverhaal

Ruim 350.000 huishoudens ontvangen de Nibud-Geldkrant

In diverse gemeenten huis-aan-huis verspreid.

lees meer › Praktijkverhaal

Gefeliciteerd, 18 jaar!

Inzetten op schuldpreventie met maatwerkeditie 'Voor boven de 18' in Uithoorn en Ommen-Hardenberg !

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verspreid: Nibud-Geldkrant, editie De Wolden

De Nibud-Geldkrant, is onderdeel van de campagne 'Grip op je knip' in gemeente De Wolden.

lees meer › Praktijkverhaal

De Nibud-Geldkrant in drie edities

Differentiatie lokale informatie: Voorschoten, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar.

lees meer › Praktijkverhaal

Iedereen grip op geld, ook in Kerkrade

Een speciale editie van de Nibud-Geldkrant voor alle inwoners.

lees meer › Praktijkverhaal

Project Taal & Geld verbindt

Avres en de Stichting Lezen & Schrijven bundelen krachten in vroegsignalering van zowel schulden als laaggeletterdheid.

lees meer › Praktijkverhaal

Gemeente Weert maakt gebruik van en-en-en aanpak

Hoe de gemeente Weert informeert, inspireert én activeert over omgaan met geld.

lees meer › Praktijkverhaal

Onderzoek gedragsinterventies in schuldhulpverlening

Samen met Delta Lloyd Foundation doet Nibud onderzoek naar gedragsinterventies.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-agenda op maat in gemeentelijke edities

Drie gemeentes vertellen over het resultaat dat zij behalen met een Nibud-agenda op maat.

lees meer › Praktijkverhaal

Meerderjarig in Meerssen: een goede start in je gemeente

'Voor boven de 18' op maat, een krachtige combi van landelijke en lokale informatie.

lees meer › Praktijkverhaal