Geschreven door

Anne-Mart Kuipers

Anne-Mart Kuipers

Adviseur communicatie

medewerker

Meer dan 100.000 huishoudens ontvangen de Nibud-Geldkrant

Praktijkverhaal | 2018

Al in de eerste maanden van dit jaar hebben meer dan 100.000 huishoudens de Nibud-Geldkrant ontvangen. In zowel grotere als kleinere gemeenten als Enschede, Hoogeveen, Nijkerk, Ommen, Hardenberg en Westerveld zijn de op maat gemaakte kranten huis-aan-huis verspreid.

Makkelijke wegwijzer

“De kracht van de Geldkrant is dat het een hele makkelijke wegwijzer is voor inwoners van een gemeente,” zegt Nibud-directeur Gerjoke Wilmink. “In de Geldkrant staan tips om grip op geld te krijgen en te houden, maar ook informatie over lokale regelingen zoals bijzondere bijstand of een zorgverzekering die je via de gemeente kunt afsluiten. Ook geven we altijd een overzicht van organisaties die kunnen helpen. Zodat duidelijk wordt dat mensen er niet alleen voor staan als zij ondersteuning nodig hebben.”

Breed aanbod

Net als bij het Nibud staat het tegengaan van armoede en schulden ook bij gemeenten hoog op de agenda. “Waar het Nibud beschikt over landelijke expertise op het terrein van de huishoudportemonnee, heeft een gemeente alle kennis van de lokale situatie. In de Geldkrant brengen we samen met een gemeente alle benodigde informatie overzichtelijk bij elkaar,” aldus Wilmink.  Deze krachtenbundeling levert een krant met een breed aanbod aan onderwerpen op. Van budgetteren tot inkomensondersteuning, van besparen tot het oplossen van betalingsachterstanden en van het checken van je saldo tot het ordenen van de administratie.

Attentiewaarde

Veel politieke en economische veranderingen hebben gevolgen gehad voor de huishoudportemonnee en daarmee voor de financiële zelfredzaamheid van mensen. Een voor een gemeente op maat gemaakte Geldkrant haakt in op deze gevolgen. Omdat er steeds minder post op de deurmat valt, heeft een krant in de bus een hoge attentiewaarde.

Gedrag

Het Nibud begon tien jaar geleden met het uitgeven van de Geldkrant. In de loop der jaren heeft de krant grote ontwikkelingen doorgemaakt. De invloed van menselijk gedrag op geldzaken speelt een belangrijke rol in de manier waarop informatie mensen kan activeren. In de Geldkrant wordt volop gebruik gemaakt van het onderzoek dat het Nibud hiernaar doet.

Eigen editie

Wilt u weten hoe uw gemeente samen met het Nibud een eigen editie van de Geldkrant kan maken? Of wat het verspreiden van een eigen, op maat gemaakte editie, gemeenten als Den Haag, Groningen, Zeist en Kerkrade heeft opgeleverd? We vertellen u er graag over.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Anne-Mart Kuipers

Anne-Mart Kuipers

Adviseur communicatie

medewerker

De kracht van de Geldkrant is dat het een hele makkelijke wegwijzer is voor inwoners van een gemeente.”

— Nibud-directeur Gerjoke Wilmink

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Nibud-agenda 2019 op maat

De Nibud-agenda op maat geeft mensen met geldstress meer grip en daardoor meer rust.

lees meer › Praktijkverhaal

Hengelo plukt vruchten van online hulpmiddelen

Gebruik Berekenuwrecht en online Geldplannen sterk gestegen.

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verspreid: Nibud-Geldkrant, editie De Wolden

De Nibud-Geldkrant, is onderdeel van de campagne 'Grip op je knip' in gemeente De Wolden.

lees meer › Praktijkverhaal

De Nibud-Geldkrant in drie edities

Differentiatie lokale informatie: Voorschoten, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar.

lees meer › Praktijkverhaal

Iedereen grip op geld, ook in Kerkrade

Een speciale editie van de Nibud-Geldkrant voor alle inwoners.

lees meer › Praktijkverhaal

Project Taal & Geld verbindt

Avres en de Stichting Lezen & Schrijven bundelen krachten in vroegsignalering van zowel schulden als laaggeletterdheid.

lees meer › Praktijkverhaal

Gemeente Weert maakt gebruik van en-en-en aanpak

Hoe de gemeente Weert informeert, inspireert én activeert over omgaan met geld.

lees meer › Praktijkverhaal

Onderzoek gedragsinterventies in schuldhulpverlening

Samen met Delta Lloyd Foundation doet Nibud onderzoek naar gedragsinterventies.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-agenda op maat in gemeentelijke edities

Drie gemeentes vertellen over het resultaat dat zij behalen met een Nibud-agenda op maat.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud peilt geldproblemen op de Amsterdamse werkvloer

Gemeente Amsterdam wilde omvang schulden op de werkvloer bij bedrijven in kaart brengen.

lees meer › Praktijkverhaal

Meerderjarig in Meerssen: een goede start in je gemeente

'Voor boven de 18' op maat, een krachtige combi van landelijke en lokale informatie.

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verschenen: Nibud-Geldkrant, editie Maastricht

Iedereen in Maastricht zijn geldzaken in balans, dat is het doel van de gemeente.

lees meer › Praktijkverhaal