Zelfstandig ondernemer

Als zelfstandig ondernemer moet u veel geldzaken zelf regelen. U bent bijvoorbeeld niet automatisch verzekerd voor pensioen, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Ook heeft u te maken met wisselende inkomsten. Hoe krijgt én houdt u grip op uw geldzaken?

Wisselende inkomsten

Als ondernemer heeft u geen vast inkomen. Werkt u lange tijd niet, dan zijn er geen inkomsten. Dat geldt bijvoorbeeld bij vakantie en ziekte. Ook het aantal opdrachten of de verkoop kan wisselen. Inkomsten verschillen daardoor ook. Om te voorkomen dat u in de financiële problemen komt is het belangrijk om:

  • Te weten hoeveel geld u elke maand nodig heeft voor privé-verplichtingen.
  • Geld opzij te zetten voor momenten dat u minder inkomsten heeft.
  • Geld te reserveren voor de Belastingdienst.

Als u weet hoeveel u iedere maand kwijt bent aan de vaste lasten en noodzakelijke uitgaven (bijvoorbeeld voeding), weet u ook hoeveel u minimaal aan inkomsten per maand nodig heeft. Vaste lasten zijn bijvoorbeeld huur, hypotheek, energie en verzekeringen. Een kasboek bijhouden helpt om zicht te krijgen op waar het geld blijft.

450

is de minimale aanschafsprijs van een investering (een aankoop waar de onderneming meerdere jaren mee gaat werken)

Zet geld opzij

Met het Persoonlijk Budgetadvies kunt u uw eigen uitgaven vergelijken met die van huishouden met dezelfde gezinssituatie en een vergelijkbaar gemiddeld inkomen vergelijkbare huishoudens. Zo weet u of u aan bepaalde uitgaven relatief veel of juist weinig uitgeeft.

Heeft u een maand meer inkomsten, zet de extra inkomsten dan op een aparte spaarrekening. Dit geld kunt u gebruiken voor tijden dat u minder inkomsten heeft.

Omzet is niet hetzelfde als winst. Zelfs niet als u weinig kosten maakt. Als ondernemer betaalt u tenslotte ook belasting. Zet hiervoor geld opzij, liefst op een spaarrekening. Zo voorkomt u dat u het geld uitgeeft aan iets anders. Wordt u toch verrast door een aanslag? Dan heeft u het geld ervoor.

Hoe organiseer ik mijn geldzaken?

Om te weten hoe uw bedrijf er financieel voor staat, is het belangrijk om de zakelijke en privé financiën gescheiden te houden. Het gaat dan onder andere om:

  • Een gescheiden administratie
  • Aparte bankrekeningen privé en zakelijk

Bewaar belangrijke documenten van uw onderneming in een aparte map (een ordner en/of een map met bestanden op uw computer). Denk bijvoorbeeld aan uw ondernemingsplan en contracten en overeenkomsten met leveranciers. In de administratiemap van uw huishoudens zelf houdt u de administratie van het huishouden bij. Hier stopt u bijvoorbeeld abonnementen, overeenkomsten en rekeningen in. Door een gescheiden administratie houdt u overzicht over uw zakelijke uitgaven en privé bestedingen.

Aparte rekeningen

Betaal alles voor uw bedrijf met uw bedrijfsrekening. Alle huishoudelijke uitgaven betaalt u van de privérekening. Stort de omzet op de bedrijfsrekening. Zo is direct zichtbaar hoeveel inkomsten u van uw bedrijf heeft.

U kunt iedere maand een vast bedrag van uw bedrijfsrekening overmaken op uw privérekening. Vergelijk het met een vast inkomen voor uw privé-uitgaven. Zo voorkomt u dat u de omzet al heeft uitgegeven voordat u de btw, kosten en inkomstenbelasting nog moet betalen. U voorkomt ook dat u meer uit gaat geven in tijden dat het goed gaat met het bedrijf.

Administratie op orde

Regelmatig de administratie bijhouden helpt om financiële problemen te voorkomen. Zo ziet u goed wanneer, hoeveel en aan wie u nog geld moet betalen. Ook ziet u wat u nog gaat ontvangen. Overzicht geeft inzicht.

Tips voor een geordende administratie:

  • Bewaar facturen op een vaste plaats totdat u de administratie bijwerkt.
  • Stuur nog dezelfde week een factuur als u een opdracht heeft afgerond.
  • Controleer regelmatig betalingen en het saldo van uw bankrekeningen.
  • Bewaar facturen en offertes apart van uw contracten en verzekeringsoverzichten.
  • Probeer elke week op een vast moment uw administratie bij te werken.

Waar kan ik terecht voor financiering?

Voor een eigen bedrijf is geld nodig.

Een eigen bedrijf betekent vaak dat u moet investeren in bedrijfsmiddelen die nodig zijn om de werkzaamheden uit te kunnen voeren. Hiervoor kunt u eigen geld gebruiken. Heeft u geen eigen vermogen dat u kunt inzetten, dan bestaan er verschillende financieringsmogelijkheden:

Van welke financieringsmogelijkheid u ook gebruik maakt, u zult de geldverstrekker moeten overtuigen dat uw bedrijf levensvatbaar is. Als ze niet genoeg vertrouwen hebben in de levensvatbaarheid van een bedrijf zijn ze bang dat de lening niet terugbetaald wordt.

U kunt ook naast uw eigen bedrijf (tijdelijk) in loondienst gaan. Zo zorgt u voor meer inkomsten. Wat u hier aan overhoudt, kunt u inzetten in uw bedrijf.

Werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen

Voor ondernemers is er niets automatisch geregeld bij werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of pensioen. Het is verstandig om na te denken hoe u ervoor zorgt dat u ook in die situaties voldoende inkomsten heeft. Een verzekering kan een oplossing zijn, maar het hoeft niet. Sparen op een spaarrekening kan ook. Hoe eerder u begint, hoe meer u straks te besteden heeft.

Meer informatie:

Let op:
Bent u vanuit loondienst zelfstandige geworden? Dan kunt u de verzekering die via de werkgever liep voortzetten. Zo kunt u zich via het UWV laten verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid. Het is belangrijk dat u  dit dan wel binnen 13 weken nadat de werknemersverzekering via het werk is gestopt aanvraagt.

Lees meer op verzekerenvoorstelfstandigen.nl

Hulp bij financiële problemen

Ziet u de inkomsten van uw bedrijf teruglopen? En lukt het niet om de zaken financieel op orde te brengen? Schakel dan op tijd hulp in. Schulden voorkomen is beter dan genezen. Neem bijvoorbeeld contact op met de Kamer van Koophandel of uw gemeente. U kunt ook terecht bij één van de belangenorganisaties voor zzp’ers:

Meer informatie

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Als beginnende zelfstandig ondernemer vond ik het best moeilijk om overzicht te houden van de financiën. Ik moest heel veel allemaal spullen aanschaffen en had ook per klus weer kosten. ”

— Fred Liemers, Zevenaar

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder
07 september 2015

Gratis Geldboek voor ondernemers vernieuwd

lees meer › Nieuwsbericht

Veranderde financiële situatie

Het Nibud bespreekt veelvoorkomende veranderingen en hoe u zich hierop voorbereid.

lees meer › Thema

Pensioenopbouw

Inzicht in uw huidige situatie helpt u keuzes te maken voor later.

lees meer › Thema

Met pensioen

Uw pensioen bestaat vaak uit verschillende bronnen. Het Nibud helpt u overzicht te houden.

lees meer › Thema

Belasting

Krijg waar u recht op heeft door aandacht te besteden aan de belastingaangifte.

lees meer › Thema
07 september 2015

Van Aftrekposten tot Zwangerschapsuitkering

lees meer › Blog

Geldboek voor ondernemers

Geldboek voor ondernemers

Gratis wegwijzer voor (startende) ondernemers.

bestel › Product
22 mei 2015

Vakantiegeld: hoeveel krijgen we?

lees meer › Blog
20 maart 2015

Makkelijker kunnen ze het niet maken …

lees meer › Blog

Minder inkomen

Stappenplan voor grip op geld na een terugval in inkomen.

lees meer › Artikel

Ontslagen: recht op een vergoeding?

Wordt u gedwongen ontslagen, buiten uw schuld? Misschien heeft u recht op een ontslagvergoeding.

lees meer › Artikel