Verzekeringen: kies bewust

Met een goede en passende verzekering bespaart u geld. Waar kunt u op letten bij het afsluiten en verlengen van uw verzekering?

Verzekeringen afsluiten

Alle volwassenen in Nederland zijn bij wet verplicht om verzekerd te zijn tegen ziektekosten. Ook zijn er andere noodzakelijke verzekeringen. De belangrijkste verzekeringen zijn:

  • Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren
  • Inboedelverzekering
  • WA-verzekering (als u een auto heeft)
  • Opstalverzekering (als u een eigen huis heeft)
54 %

van de huishoudens controleert verzekeringen af en toe of regelmatig op de voorwaarden

Verzekeringen verlengen en opzeggen

Schadeverzekeraars zijn verplicht om u op tijd te informeren over de datum waarop uw verzekering verlengd wordt. Ook moet u informatie krijgen over de mogelijkheden om op te zeggen. Meestal is de contracttermijn één jaar. Nadat het contract voor de eerste keer verlengd is, hebt u een opzegtermijn. Deze mag maximaal een maand zijn.

Langer lopende contracten dan een jaar blijven wel mogelijk. Dit kan met de zogenaamde ‘dubbele handtekening’. Zonder nadrukkelijke toestemming van de consument verandert een meerjarig contract na de verlengdatum in een eenjarig contract. Dit contract heeft een opzegtermijn van maximaal een maand.

Tip:
Wilt u meer informatie over verzekeringen? Op vanatotzekerheid.nl vindt u uitleg en tips over alles wat u tegenkomt bij het afsluiten, wijzigen en opzeggen van een verzekering.

Voorkom oververzekeren

Het is zonde als u te veel verzekerd bent. Controleer daarom voor uzelf of u:

  • Niet dubbel bent verzekerd. U heeft dan twee verzekeringen die allebei hetzelfde dekken.
  • Niet onnodig bent verzekerd. U betaalt dan maandelijks verzekeringspremie voor iets waarvoor u eigenlijk niet verzekerd hoeft te zijn. Bedenk dus bij uzelf of u het ook zelf kunt en wilt betalen als iets kapot gaat. Bekijk ook hoeveel dat wat u verzekerd hebt waard is: als u weinig tot niets uitbetaald krijgt van de verzekering is het niet verstandig om de verzekering af te sluiten.

Keurmerk verzekeringen

Wilt u zeker weten dat u met een betrouwbare verzekeraar te maken heeft? Controleer dan of de verzekeraar het Keurmerk Klantgericht Verzekeren heeft. Dit is een kwaliteitsgarantie voor de service en klantgerichtheid van een verzekeraar. De Stichting Toetsing Verzekeraars geeft dit keurmerk uit. Een verzekeraar met dit keurmerk is dus gegarandeerd een klantgerichte verzekeraar.

Tip:
Houdt uw verzekeraar zich niet aan de afspraken? Dan kunt u een klacht indienen. Elke dienstverlener (en dus ook uw verzekeraar) moet een klachtenregeling hebben. Komt u er met uw verzekeraar samen niet uit, dan kunt u terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Toen we gingen samenwonen hadden mijn partner en ik allebei een inboedelverzekering. Zonde, wij betaalden dubbel premie. We hebben nu zijn inboedelverzekering verhoogt en die van mij opgezegd. ”

— Tiny Bouma uit Heerenveen

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Besparen op gas en elektriciteit

Door uw elektrische apparaten en uw verwarming slim te gebruiken, kunt u flink besparen op gas en elektriciteit.

lees meer › artikel

Persoonlijk Budgetadvies

Het Persoonlijk Budgetadvies geeft u de regie over uw geld.

lees meer › tool

Nibud BufferBerekenaar

Bereken met de BufferBerekenaar of u voldoende geld achter de hand heeft.

lees meer › tool

Kostgeld

Door thuis kostgeld te betalen leren (werkende) jongeren dat levensonderhoud geld kost. Maar wat is een redelijk bedrag?

lees meer › artikel

Overlijdensrisico

Heeft u in uw beleggingsverzekering overlijdensriscio meeverzekerd? Wees alert op de waardeontwikkeling.

lees meer › artikel