Verzekeringen: kies bewust

Met een goede en passende verzekering bespaart u geld. Waar kunt u op letten bij het afsluiten en verlengen van uw verzekering?

Verzekeringen afsluiten

Alle volwassenen in Nederland zijn bij wet verplicht om verzekerd te zijn tegen ziektekosten en een WA-verzekering als u een auto of motor heeft. Ook zijn er noodzakelijke verzekeringen. De belangrijkste verzekeringen zijn:

54 %

van de huishoudens controleert verzekeringen af en toe of regelmatig op de voorwaarden

Verzekeringen verlengen en opzeggen

Schadeverzekeraars zijn verplicht om u op tijd te informeren over de datum waarop uw verzekering verlengd wordt. Ook moet u informatie krijgen over de mogelijkheden om op te zeggen. Meestal is de contracttermijn één jaar. Nadat het contract voor de eerste keer verlengd is, hebt u een opzegtermijn. Deze mag maximaal een maand zijn.

Langer lopende contracten dan een jaar blijven wel mogelijk. Zonder nadrukkelijke toestemming van de consument verandert een meerjarig contract na de verlengdatum in een eenjarig contract. Dit contract heeft een opzegtermijn van maximaal een maand.

Tip: Wilt u meer informatie over verzekeringen? Op vanatotzekerheid.nl vindt u uitleg en tips over alles wat u tegenkomt bij het afsluiten, wijzigen en opzeggen van een verzekering.

Voorkom oververzekeren

Het is zonde als u te veel verzekerd bent. Controleer daarom voor uzelf of u:

  • Niet dubbel bent verzekerd. U heeft dan twee verzekeringen die allebei hetzelfde dekken.
  • Niet onnodig bent verzekerd. U betaalt dan maandelijks verzekeringspremie voor iets waarvoor u eigenlijk niet verzekerd hoeft te zijn. Bedenk dus bij uzelf of u het ook zelf kunt en wilt betalen als iets kapot gaat. Bekijk ook hoeveel dat wat u verzekerd hebt waard is: als u weinig tot niets uitbetaald krijgt van de verzekering is het niet verstandig om de verzekering af te sluiten.

Keurmerk verzekeringen

Wilt u zeker weten dat u met een betrouwbare verzekeraar te maken heeft? Controleer dan of de verzekeraar het Keurmerk Klantgericht Verzekeren heeft. Dit is een kwaliteitsgarantie voor de service en klantgerichtheid van een verzekeraar. De Stichting Toetsing Verzekeraars geeft dit keurmerk uit. Een verzekeraar met dit keurmerk is dus gegarandeerd een klantgerichte verzekeraar.

Tip: Houdt uw verzekeraar zich niet aan de afspraken? Dan kunt u een klacht indienen. Elke dienstverlener (en dus ook uw verzekeraar) moet een klachtenregeling hebben. Komt u er met uw verzekeraar samen niet uit, dan kunt u terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Toen we gingen samenwonen hadden mijn partner en ik allebei een inboedelverzekering. Zonde, wij betaalden dubbel premie. We hebben nu zijn inboedelverzekering verhoogt en die van mij opgezegd. ”

— Tiny Bouma uit Heerenveen

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder
02 november 2015

Boosheid, twijfel en vragen bij bezitters beleggingsverzekeringen

lees meer › Blog
01 oktober 2015

Nibud roept bezitter beleggingsverzekering op zijn polis te checken

lees meer › Persbericht

Woning financieren

Een hypotheek heeft jarenlang invloed op uw budget. De juiste keuzes kunnen veel rust en zekerheid bieden.

lees meer › Thema

Kosten

Het Nibud helpt u grip op uw geld te krijgen en te houden.

lees meer › Thema

Verzekeren

Hoe bent u het beste voorbereid op een veranderende (financiële) situatie?

lees meer › Thema

Koopkracht

Ieder jaar verandert de koopkracht. Het Nibud helpt u voorbereiden op de verandering.

lees meer › Thema
25 augustusus 2015

Sparen, aflossen of beleggen?

lees meer › Persbericht

Besparen op gas en elektriciteit

Door uw elektrische apparaten en uw verwarming slim te gebruiken, kunt u flink besparen op gas en elektriciteit. Ook een overstap naar een andere leverancier kan slim zijn.

lees meer › Artikel

Waardescan

De Waardescan laat zien welke waarde u op de einddatum van uw beleggingsverzekering kunt verwachten.

lees meer › Tool