Mobiele telefoon

Het merendeel van de kinderen van 10 jaar en ouder heeft een mobiele telefoon. Ouders leveren vaak een bijdrage in de kosten. Het is dan belangrijk om afspraken met uw kind te maken. Bijvoorbeeld over wie welke kosten betaalt, en wanneer.

Wie betaalt de mobiele telefoon?

Er zijn verschillende manieren waarop u als ouder kunt bijdragen in de telefoonkosten:

  • U sluit op uw eigen naam een abonnement af. Tot hun 18e kunnen jongeren meestal zelf nog geen abonnement afsluiten. U kunt afspreken dat:
    • U het abonnement betaalt.
    • Uw zoon of dochter de abonnementskosten (voor een deel) terugbetaalt.
  • U geeft maandelijks een vast bedrag voor prepaidtegoed.
  • U koopt zelf prepaidkaarten voor uw kind.
97 %

Van de scholieren van 12+ heeft een mobiele telefoon

De ene manier is niet beter of slechter dan de andere manier. Het hangt o.a. af van op welke manier (bellen of juist voor internet) en hoe vaak uw kind de telefoon gebruikt. Ook hangt het af van uw eigen voorkeuren. Wilt u uw kind op deze manier leren met bepaalde vaste, terugkerende uitgaven om te gaan, dan is het verstandig dat uw kind zelf de prepaidkaarten koopt of (een deel van) de kosten van een abonnement aan u terugbetaalt.

Prepaid of abonnement?

Prepaid

Het voordeel van prepaid is dat u vooraf betaalt. U bepaalt dus eigenlijk zelf hoe hoog de telefoonrekening is. Gebruikt uw kind de telefoon niet vaak? Kijk dan ook hoe lang het tegoed geldig is. Bedenk ook:

  • Hoe vaak geeft u een kaart?
  • Wat gebeurt er als de kaart eerder op is: verwacht u dat uw kind er zelf één koopt of is het geen probleem om (tijdelijk) onbereikbaar te zijn?
  • Wat als uw kind minder verbruikt: mag hij of zij dit bedrag dan aan iets anders besteden?

Abonnement

Het voordeel van een abonnement is dat uw kind altijd kan bellen.

U ontvangt de telefoonrekening achteraf. U kunt dus voor vervelende verrassingen komen te staan, als uw kind veel meer heeft gebeld dan het aantal minuten binnen de bundel. Verwacht u dat deze kosten worden terugbetaald?

Maak afspraken met uw kind

Maak samen duidelijke afspraken. Dat voorkomt ruzie en onduidelijkheid op een later moment. Bespreek samen:

  • Hoe hoog de maandelijkse vergoeding is als u een bedrag per maand geeft.
  • Hoe u dit geld geeft: contant, op de bankrekening, of als een kaart of code.
  • Wie betaalt als uw kind over zijn bundel gaat (als u een abonnement heeft afgesloten) of wie extra prepaidkaarten betaalt als uw kind meer nodig heeft dan u normaal per maand geeft.
  • Wie de telefoonkosten betaalt als uw kind zelfstandig op vakantie gaat.
  • Wanneer verwacht u dat uw kind even belt, sms’t of whatsAppt? Elke dag na school? Of alleen als er iets is?
  • Betaalt u ook (een deel van) de bel- en sms-kosten als uw kind naar vrienden belt?
  • Betaalt u ook mee aan een internetbundel op de telefoon?
  • Wie betaalt het toestel: kan uw kind voor een bepaald bedrag zelf een telefoon uitzoeken? Of krijgt hij uw oude mobiel?
  • Wanneer is het tijd voor een nieuwe telefoon?
  • Wie betaalt als de telefoon kapot gaat of kwijtraakt?

Hoge rekeningen, verlies of diefstal

  • Waarschuw uw kind voor het afsluiten van sms en mobiele internet diensten. Aanmelden gaat vaak gemakkelijker dan afmelden! Op payinfo.nl kunt u zien welke mobiele abonnementen via een bepaald mobiel nummer lopen. Ook kunt u direct sms-diensten blokkeren.
  • Spreek met uw kind af of hij betaalde apps mag downloaden en zo ja, wie die betaalt. Let op dat uw kind niet ongemerkt allerlei aankopen binnen een app doet (‘in-app aankopen’). Lees bij de Consumentenbond hoe u dat kunt voorkomen.
  • Zorg dat u beiden het nummer om de SIM-kaart te blokkeren heeft. Zo kunt u snel handelen bij verlies of diefstal.
  • Bewaar contactgegevens op het account of ‘in the cloud’. Zo zijn na verlies of diefstal niet alle gegevens verloren.

Financiële opvoeding

Als volwassene moet iedereen zijn persoonlijke financiën kunnen beheren en een huishouden draaiende houden. Met zakgeld en geld voor de mobiele telefoon helpt u uw kinderen op weg. Leren omgaan met geld is een belangrijk onderdeel van de opvoeding.

Lees meer over financiële opvoeding

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Onze zoon heb ik gewezen op Nibud voor scholieren. Het is immers belangrijk dat hij zelf leert om te gaan met een beperkt beltegoed.”

— Wim Holtkamp, Schagen

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder
15 januari 2016

18-plus en financieel volwassen, wat betekent dat?

lees meer › Persbericht
11 januari 2016

Bijna 18

lees meer › Blog
10 november 2015

Feestdagendilemma’s!

lees meer › Blog

Besparen

Meer overhouden begint met uw uitgaven in kaart te brengen.

lees meer › Thema

Financiële opvoeding

Kinderen die al jong leren omgaan met geld, hebben daar als volwassene veel profijt van.

lees meer › Thema

Kosten van kinderen

Kinderen brengen veel kosten met zich mee. Lees meer over de tegemoetkomingen.

lees meer › Thema

Besparen

Inzicht in waar en wanneer u uw geld uitgeeft, helpt om meer geld over te houden.

lees meer › Thema

Huishoudelijke uitgaven

Breng uw huishoudelijke kosten in kaart en kijk hoe u kunt besparen.

lees meer › Thema

Regelingen

Maak gebruik van uw recht op tegemoetkomingen en laat geen geld liggen.

lees meer › Thema

Nibud-agenda 2016

Nibud-agenda 2016

Grip op tijd, geld en geluk!

bestel › Product
09 september 2015

Spaar ze allemaal!

lees meer › Blog

Kinderbijslag

De overheid betaalt mee aan de kosten die horen bij de opvoeding.

lees meer › Artikel