Mobiele telefoon

Het merendeel van de kinderen van 10 jaar en ouder heeft een mobiele telefoon. Ouders leveren vaak een bijdrage in de kosten. Het is dan belangrijk om afspraken met uw kind te maken. Bijvoorbeeld over wie welke kosten betaalt, en wanneer.

Wie betaalt de mobiele telefoon?

Er zijn verschillende manieren waarop u als ouder kunt bijdragen in de telefoonkosten:

  • U sluit op uw eigen naam een abonnement af. Tot hun 18e kunnen jongeren meestal zelf nog geen abonnement afsluiten. U kunt afspreken dat:
    • U het abonnement betaalt.
    • Uw zoon of dochter de abonnementskosten (voor een deel) terugbetaalt.
  • U geeft maandelijks een vast bedrag voor prepaidtegoed.
  • U koopt zelf prepaidkaarten voor uw kind.
64 %

van de tienplussers heeft een mobiele telefoon

De ene manier is niet beter of slechter dan de andere manier. Het hangt o.a. af van op welke manier (bellen of juist voor internet) en hoe vaak uw kind de telefoon gebruikt. Ook hangt het af van uw eigen voorkeuren. Wilt u uw kind op deze manier leren met bepaalde vaste, terugkerende uitgaven om te gaan, dan is het verstandig dat uw kind zelf de prepaidkaarten koopt of (een deel van) de kosten van een abonnement aan u terugbetaalt.

Prepaid of abonnement?

Prepaid

Het voordeel van prepaid is dat u vooraf betaalt. U bepaalt dus eigenlijk zelf hoe hoog de telefoonrekening is. Gebruikt uw kind de telefoon niet vaak? Kijk dan ook hoe lang het tegoed geldig is. Bedenk ook:

  • Hoe vaak geeft u een kaart?
  • Wat gebeurt er als de kaart eerder op is: verwacht u dat uw kind er zelf één koopt of is het geen probleem om (tijdelijk) onbereikbaar te zijn?
  • Wat als uw kind minder verbruikt: mag hij of zij dit bedrag dan aan iets anders besteden?

Abonnement

Het voordeel van een abonnement is dat uw kind altijd kan bellen. Ook ontvangt u de telefoonrekening achteraf. U kunt dus voor vervelende verrassingen komen te staan, als uw kind veel meer heeft gebeld dan het aantal minuten binnen de bundel. Verwacht u dat deze kosten worden terugbetaald?

Maak afspraken met uw kind

Maak samen duidelijke afspraken. Dat voorkomt ruzie en onduidelijkheid op een later moment. Bespreek samen:

  • Hoe hoog de maandelijkse vergoeding is als u een bedrag per maand geeft.
  • Hoe u dit geld geeft: contant, op de bankrekening, of als een kaart of code.
  • Wie betaalt als uw kind over zijn bundel gaat (als u een abonnement heeft afgesloten) of wie extra prepaidkaarten betaalt als uw kind meer nodig heeft dan u normaal per maand geeft.
  • Wie de telefoonkosten betaalt als uw kind zelfstandig op vakantie gaat.
  • Wanneer verwacht u dat uw kind even belt, sms’t of whatsAppt? Elke dag na school? Of alleen als er iets is?
  • Betaalt u ook (een deel van) de bel- en sms-kosten als uw kind naar vrienden belt?
  • Betaalt u ook mee aan een internetbundel op de telefoon?
  • Wie betaalt het toestel: kan uw kind voor een bepaald bedrag zelf een telefoon uitzoeken? Of krijgt hij uw oude mobiel?
  • Wanneer is het tijd voor een nieuwe telefoon?
  • Wie betaalt als de telefoon kapot gaat of kwijtraakt?

Hoge rekeningen, verlies of diefstal

  • Waarschuw uw kind voor het afsluiten van sms en mobiele internet diensten. Aanmelden gaat vaak gemakkelijker dan afmelden! Op payinfo.nl kunt u zien welke mobiele abonnementen via een bepaald mobiel nummer lopen. Ook kunt u direct sms-diensten blokkeren.
  • Spreek met uw kind af of hij betaalde apps mag downloaden en zo ja, wie die betaalt. Let op dat uw kind niet ongemerkt allerlei aankopen binnen een app doet (‘in-app aankopen’). Lees bij de Consumentenbond hoe u dat kunt voorkomen.
  • Zorg dat u beiden het nummer om de SIM-kaart te blokkeren heeft. Zo kunt u snel handelen bij verlies of diefstal.
  • Bewaar contactgegevens op het account of ‘in the cloud’. Zo zijn na verlies of diefstal niet alle gegevens verloren.

Financiële opvoeding

Als volwassene moet iedereen zijn persoonlijke financiën kunnen beheren en een huishouden draaiende houden. Met zakgeld en geld voor de mobiele telefoon helpt u uw kinderen op weg. Leren omgaan met geld is een belangrijk onderdeel van de opvoeding.

Lees meer over financiële opvoeding

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Onze zoon heb ik gewezen op Nibud voor scholieren. Het is immers belangrijk dat hij zelf leert om te gaan met een beperkt beltegoed.”

— Wim Holtkamp, Schagen

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geldwijzer kinderen en scholieren

Geldwijzer kinderen en scholieren

Een handig hulpmiddel om alle kosten rondom kinderen in beeld te brengen

bestel › Product
07 juli 2015

“Werken?! Ik heb toch geld genoeg?”

lees meer › Blog

Bijbaantjes

Scholieren en bijbaantjes: lees meer over afspraken, regels en inkomen.

lees meer › Artikel

Voorbereid zijn op arbeidsongeschiktheid

Wie voorbereid is op arbeidsongeschiktheid, heeft minder kans op geldproblemen. Volg ons stappenplan.

lees meer › Artikel

Besparen op gas en elektriciteit

Door uw elektrische apparaten en uw verwarming slim te gebruiken, kunt u flink besparen op gas en elektriciteit.

lees meer › Artikel

Indexering alimentatie

Jaarlijks worden de alimentatiebedragen met een bepaald percentage aangepast, afhankelijk van de loonstijging.

lees meer › Artikel

Bespaarplan

U wilt geld besparen, maar hoe pakt u dat aan? In 4 stappen maakt u uw voornemens concreet.

lees meer › Artikel

Pleegvergoeding

Als pleegouder kunt in aanmerking komen voor een pleegvergoeding, die u uitgekeerd krijgt via de organisatie die het kind plaatst.

lees meer › Artikel