Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Opleidingsaanbod

Het Nibud biedt professionals actuele, praktische en specialistische opleidingen over budgetbegeleiding en schuldpreventie. Alle opleidingen zijn ook in-company te volgen. Hier vindt u een overzicht.

Waarom een Nibud-opleiding?

De opleidingen van het Nibud halen het beste in u en uw team naar boven.

  • U ontwikkelt uw bekwaamheid in uw werk optimaal
  • U actualiseert uw kennis
  • U krijgt handvatten om uw werkwijze en werkhouding te verbeteren.

Aanbod opleidingen 2015

Onderstaande opleidingen worden meerdere keren per jaar en op meerdere plekken in het land gegeven. Klik op de naam van de opleiding om voor meer informatie, data, en de mogelijkheid om aan te melden.

  • Activerende gesprekvoering
    Leer in twee dagen hoe u uw cliënt kunt activeren en motiveren.
    Data op aanvraag
  • Basistraining Budgetteren
    Over het signaleren en voorkomen van financiële problemen bij cliënten.
  • Training Budgetbegeleiding
    Over de inhoud van budgetbegeleiding, het bepalen van de mate van financiële redzaamheid van cliënten en het opstellen van een werkbaar budgetbegeleidingsplan.
  • Training Budgetcoachen volgens de Nibud-methode
    Geeft u zicht op de actuele ontwikkelingen van het vakgebied van de budgetcoach en handvatten om te coachen, uitgaande van de Nibud-competenties.
  • Train-de-trainer: Hoe geef ik budgetteringslessen?
    Voor wie een effectieve cursus Omgaan met geld wil geven aan cliënten.
  • Loonbeslag in de praktijk
    Eendaagse training: De gevolgen van loonbeslag voor werkgever en werknemer. In samenwerking met GGN.
  • Werken aan huurachterstanden
    Voor medewerkers van woningcorporaties die financiële problemen van huurders willen voorkomen.
  • Opleiding Grip op hypotheekachterstanden
    Tweedaagse opleiding voor hypotheekadviseurs, medewerkers afdelingen (bijzonder, intensief, preventief) beheer, medewerkers die zich bezighouden met beheersactiviteiten, afdelingen van banken en verzekeraars, geldverstrekkers, WFT-gecertificeerden, medewerkers op operationeel niveau, medewerkers met klantencontact.
  • Workshop ‘Financiële problemen op de werkvloer’
    Over oorzaken en gevolgen van problemen voor werknemer én werkgever, voor P&O’ers. In samenwerking met ADP.
  • Cursusmateriaal ‘Omgaan met geld’
    Voorkom schulden bij cliënten met deze zelf te geven cursus. De cursus bestaat uit 11 modules en een docentenhandleiding. Daarnaast zijn er 4 aanvullende modules over specifieke onderwerpen. In de pdf die u ontvangt na bestellen, zitten al deze modules.
  • Preventie van huurachterstanden
    Huurachterstanden zijn een belangrijk signaal voor het ontstaan van problematische schulden. Reden voor het Nibud om samen met GGN (Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland) deze training voor corporatiemedewerkers te organiseren.
  • Sturen op betaalbaarheid
    Eendaagse training voor corporaties waarin centraal staat wat u kunt doen om betaalbaar huren te stimuleren. In samenwerking met Kjenning.
  • Werken aan huurachterstanden
    Leer in drie dagdelen hoe u kunt voorkomen dat uw huurders betalingsachterstanden oplopen en vergroot uw kennis over schulden. Ism. Kjenning.

Opleidingsaanbod voor vrijwilligers

Het Nibud heeft samen met vrijwilligers en deskundigen uit het werkveld een opleidingsaanbod ontwikkeld dat aansluit op de behoeften van vrijwilligers en gemeenten. Deze opleidingen worden in company gegeven en voor uw vrijwilligers op maat gemaakt.

  • Basistraining vrijwiligers: ‘Helpen met de thuisadministratie’
    De gratis basistraining bestaat uit: 2 groepsbijeenkomsten en 8 individuele online lessen. Het voordeel van dit ‘blended learning’ is dat deelnemers het online deel kunnen volgen in hun eigen tijd.
  • Helpen door activerende gespreksvoering
    Voor de beginnende vrijwilliger die mensen thuis helpt met hun geldzaken en administratie heeft het Nibud de training ‘Helpen door activerende gespreksvoering’ ontwikkeld. Deze eendaagse training is ook in combinatie met andere trainingen te volgen.
  • Helpen in het veld van de schuldhulpverlening
    Aandacht voor het herkennen van financiële problemen van hulpvragers, meer over problematische schulden en schuldhulpverlening en de financiële blauwdruk; waarom en hoe geeft u geld uit?. Ook de eigen visie, de werkzaamheden en houding en grenzen komen aan bod.
  • Helpen grip op geld te krijgen
    Met aandacht voor budgetteren, vier stappen grip op geld, de Nibud-competenties voor financiële zelfredzaamheid en het bepalen van de mate van financiële zelfredzaamheid van hulpvragers. Ook de eigen rol en emoties komen aan bod.

Meer informatie en contact

Wilt u meer weten over de opleidingen van het Nibud en de mogelijkheden voor in -companytrainingen? Neem contact op met Renate van Mil of Gusta Ripken via het contactformulier Nibud Opleidingen. U kunt ook bellen via  030 – 23 91 392

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder